flyg kostnader ?

Hejsan Utsidan!

Efter att ha startat en ny diskussion och fått massa bra svar undrar jag över en sak som någon/ några kanske skulle kunna bistå mig med svar.
Nämnligen priser på flyg.
Vad kostar transporter i Sveriges fjäll områden egentligen.
Från tex grövelsjön i söder till så långt norr över man kan komma.
 
Med flyg i fjällen antar jag att du menar helikopter, och det kostar ungefär 6000 kr/timme i luften. Ska då tilläggas att bolaget troligen tar betalt även för transporten tillbaka till basen, då den flyger tom.
 
Då du inte specificerat var du vill resa så är ju frågan svår att svara på. Men säg att du vill flyga i tex Ammarnäs. Första träffen på google om jag söker med "helikopter ammarnäs" ger priser för fasta turer i det området.

Att be om en komplett prislista över hela fjällområdet verkar ganska onödigt om jag ska vara ärlig.
 
Då du inte specificerat var du vill resa så är ju frågan svår att svara på. Men säg att du vill flyga i tex Ammarnäs. Första träffen på google om jag söker med "helikopter ammarnäs" ger priser för fasta turer i det området.

Att be om en komplett prislista över hela fjällområdet verkar ganska onödigt om jag ska vara ärlig.

Var mest nyfiken på ca priser Tim priser tex. Om det är 500 kr eller 6000 kr.
Som sagt, bara en nyfiken fråga
 
Det finns ett antal varianter på helikoptertransport.
Reguljärflyg med tidtabell. T.ex. till Staloluokta från Kvikkjokk eller Ritsem kostade 900 kr per person 2010.
Sedan vet jag att Lapplandsflyg har ett prissystem till vissa populära platser vilket innebär att man delar helikoptern med andra och inte kan bestämma avgångstiden exakt själv.
Om du chartrar en helikopter så har dom en fast kilometertaxa. Vi flög 34 kilometer (man mäter med linjal) i somras och betalade cirka 4000 kr för det. Då ryms det 4 passagerare i helikoptern. Det finns även större helikoptrar men då kanske kilometertaxan blir större.
De bolag jag känner till är Lapplandsflyg i Kvikkjokk och Fiskflyg i Sjöfallet och Ritsem.
 
Hejsan Utsidan!

Efter att ha startat en ny diskussion och fått massa bra svar undrar jag över en sak som någon/ några kanske skulle kunna bistå mig med svar.
Nämnligen priser på flyg.
Vad kostar transporter i Sveriges fjäll områden egentligen.
Från tex grövelsjön i söder till så långt norr över man kan komma.

Fick nyligen pris på flygning från Kiruna och ca 90 km norrut. Skulle kosta 12 000 enkel resa med helikopter och runt 3500 med sjöflyg. Sjöflygsalternativet är lite mer begränsat eftersom det kräver en sjö av hygglig storlek att landa på. Helikoptern kan ju gå ned lite var stans.
 
Helikoter

företagen räknar med timtaxa. Finns helikoptern och pilot på plats kan flyga tur och retur ta många personer etc såsom vid reguljära turer så blir pasagerarkostnaden per km lägre,

Jag gissar att timtaxan kan röra sig om storleksordningen 6000-12000 kr i svenska fjäll.

Thure
 
Jag har åkt helikopter flera gånger med familjen i de svenska fjällen. Det lönar sig att ta offert från flera närliggande firmor. Dyrast har det varit nära Kebnekaise. Sommaren 2010 flög vi tre personer från Vistas till Vakkotavare för 7300 kr med Fiskflyg. De avhämtade på utsatt tid. Ibland har vi fått vänta på att bli hämtade, fast vi bokat i god tid.
 
Nuså liknar det något. kanon.
Tack så mycket för att alla stillade min nyfikna hunger :D

Kan i alla fall konstatera att det verkar bli billigare att flyga till japan än några kilometer fjällen hehe.
Alltid bra med en finger visning..

Tack igen för alla svar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.