Tåg

Ville bara lägga in ,att SJ tar över trafiken på norrland i sommar (2008).
Då blir det väll förhoppningsvis lite kvalitet på vagnarna, i alla fall vi som åker med hudar, för där är utrymmet bedrövligt . Ska upp efter nyår så det är sista svängen med Connex.
 
Det lär inte bli några andra vagnar. Det är inte operatörerna som äger vagnarna utan det finns ett antal vagnar för trafiken som staten äger och hyr ut till den som kör tågen.
 
Det materiella är detsamma, vagnar och spårdvs...men det kan hända att en del saker ändras. För min egen del hoppas jag bara det blir billigare, framförallt att det ska vara billiga och lättåtkomliga sittplatser så att alla ska ha råd att ta sig till fjälls. Om de satsar på att höja "service" od så är det inte bra för det innnebär dyrare resor.

/F (som tar mad sig egen mat och underhållning och lägger pängarna på att lyxatill det ute på turen istället)
 
Sittvagnarna är nog tyvärr dimensionerade för de som ska sitta ,Knappast för extra utrymme på golvet.Så är det nog bland de flesta transportutrymmen typ bil eller flyg för den delen. Tror knappast det förändras med en ny operatör.Exra utrymme! en stolsrad till som på flyget..
 
Det lär inte bli några andra vagnar. Det är inte operatörerna som äger vagnarna utan det finns ett antal vagnar för trafiken som staten äger och hyr ut till den som kör tågen.
Det kan inte stämma fullt ut! När Tågkompaniet hade trafiken så hade dom en del roliga specialvagnar. Bl.a. hade dom panoramavagnar och en del lite lyxigare sovvagnar, typ Orientexpressen. Så det kan knappast vara förbjudet för operatören att använda annat vagnsmateriel.

panoramavagn.jpg
Tågkompaniets panoramavagn

(appropå SJ så är väl dom nuvarande vagnarna ett kärt återseende eftersom dom med all säkerhet är kvar sedan SJ senast hade trafiken)

///Claes
 
På rikstrafikens hemsida står det:

Trafiken kommer att köras med de vagnar som upprustats av Affärsverket Statens Järnvägar i samarbete med Rikstrafiken.

så rikstrafiken har tydligen varit inblandad iallafall.
 
Tågkompaniet hade som cnygardh säger några egna vagnar, dock långt ifrån på alla tåg.
Veolia har enbart gamla vagnar. De flesta liggvagnarna är nyrenoverade. Det kommer med all sannolikhet bli dessa som SJ använder.

Sedan SJ slutade köra norrlandståget har det blivit en hel del förbättringar. Färdsträckningen är bättre, biljetterna är billigare, tiderna hålls bättre och personalen är mer tillmötesgående - och så är det oavsett vad som står i tidningarna.

Både Tågkompaniet och Connex hade en del inkörningsproblem den första tiden, och att direkttåget till Göteborg tagits bort gillar jag inte. Inte heller att restiden till Sth och Göteborg är längre än förr.
 
Senast ändrad:
På rikstrafikens hemsida står det:
Trafiken kommer att köras med de vagnar som upprustats av Affärsverket Statens Järnvägar i samarbete med Rikstrafiken.
så rikstrafiken har tydligen varit inblandad iallafall.
För de första: "de vagnar som upprustats av" är inte liktydigt med "de vagnar som användes av Connex" (även om det är troligt), det skulle kunna vara andra vagnar.
Om det nu är så att man tänker använda de befintliga vagnarna så betyder ju inte det automatiskt att man inte får använda andra vagnar. Tror inte att staten kan ställa sådanna krav på operatören, att dom måste använda befintligt vagnsmateriel, det skulle begränsa konkurasen (ajjabajja tycker EU).

Föresten, varför skulle dom befinliga upprustas en gång till? dom är ju nyligen upprustade av connex. Men det kanske gäller andra delar av vagnarna, undersidan t.ex. skulle inte skada. Den vagn jag åkte med i somras lär mekaniskt sett som ett tröskverk, morrande, gnisslande ljud, trodde att jag sov på en dieselmotor utan ljuddämpare. :(

///Claes
 
Frågade sist jag åkte, tågmästarinnan visste inte hur det blir med dom gamla skitvagnarna.
Connex/Veolia och Tågkompaniet har hyrt loken och vagnarna av SJ, återstår att se om det blir någon renovering.

/Ulf
 
Frågade sist jag åkte, tågmästarinnan visste inte hur det blir med dom gamla skitvagnarna.
Connex/Veolia och Tågkompaniet har hyrt loken och vagnarna av SJ, återstår att se om det blir någon renovering.
/Ulf

Jasså det var SJs vagnar hela tiden.. då ligger det nära till hands med en konspirationsteori:
SJ och Rikstrafiken renoverade vagnarna under året som gick eftersom dom redan då visste att SJ skulle få ta över trafiken och då var det ju bra om renoveringen redan var gjord och inte störde SJs kommande trafik utan störde Connex trafik istället!
(Det skulle inte förvåna mig ett dugg. Nuvarande SJ och Rikstrafiken är ju tillsammans det gamla SJ)

///Claes
 
Spel & Jambel...

Vad det heter egentligen är games & dobbel, men jag tycker att rubriken säger mer i min formulering.... tex i sommras skulle från Eskilstuna till Östersund. Tåg från E:a till Stockholm, inget problem. Tyvärr stod vagnen jag bokat plats i från Stockholm till Östersund, sedan drygt 2 månader tidigare kvar "lite felväxlad" i Göteborg... Fick hoppa runt mellan platser då det var fullbokat , och jag var inte ensam om vagnstabben..., sov sittande i restaurangvagnen tillslut.
 
Jag tyckte det lät så otroligt att SJ äger vagnarna så jag letade reda på upphandlingsunderlaget och hittade följande:

Det är inte SJ AB som äger loken och vagnarna. ASJ (Affärsverket Statens Järnvägar) tillhandahåller dem, förutom restaurangvagnarna, och skriver hyresavtal med operatören. Äger dem gör vi alla :) Restaurangvagnar kan hyras av norska MiTrans. Operatören kan fritt välja att hyra dessa vagnar eller använda andra, men kravet är att de ska ha minst samma standard som ASJ:s.

Nog för att jag gillar konspirationsteorier, men nu har det ju gjorts en offentlig upphandling. Det kom in tre anbud (gissa vilka..) och SJ:s var det bästa enligt kriterierna, dvs prislappen avgjorde. För 87 miljoner i genomsnitt per år ska de köra tågen. "Till den fasta ersättningen i det nya avtalet kan komma bonus för att operatören uppfyller särskilda mål för komforten ombord på tågen." står det sedan, men vad de särskilda komfortmålen är, är inte lätt att sia. Själv tillhör jag inte dem som tror att det blir bättre med SJ. Kan ju alltid hoppas jag har fel..
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
Charlottee Dela taxi 12 augusti Storulvån-Duved Fjällvandring 0
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
makar519 Tåg Fjällvandring 5
-vickan- Tåg till Brønnøysund, Vegaöarna Norge Fjällvandring 1
Cyklonauten Vandringstur i norge på 5-6 dagar som nås med tåg Fjällvandring 2
JohnnyL Tåg Abisko-Narvik Fjällvandring 2
Edstroom Gällivare vaktotavare Tåg/ buss fråga!! Fjällvandring 13
d.a.n.i.e.l Vandring med 9-åring, 3-5 dagar, 1 mil om dagen, bo i tält, åka tåg Fjällvandring 7
karrlander Tåg Stockholm - Kiruna? Fjällvandring 7
OscarS Tåg biljett, Stockholm-Sarek Fjällvandring 0
Vindskydd Tåg från Bolna (Norge) Fjällvandring 2
plingon Åka tåg till fina vandringsställen - tips? Fjällvandring 10
haiwa Kaisepakte med tåg? Fjällvandring 2
Namn Tåg/Flyg till Kiruna Fjällvandring 18
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
Trolltek Tåg till Fjällräven Classic 2011. Fjällvandring 2
rator Tåg/buss till vandringen? Fjällvandring 1
Hendrik kort stugtur med tåg-/bussförbindelse? Fjällvandring 0
dHANScan Kvikkjokk med tåg & buss – hur komma dit söndag 4 juli 2010? Fjällvandring 11
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
Kia.M78 Hund på tåg Fjällvandring 8
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
Spinspider Tåg Katterat - Narvik Fjällvandring 4
Keras2006 Buss & Tåg till Vindelfjällen? Fjällvandring 5
critan Transport från Tåg till Handöl Fjällvandring 8
S Johansson Tåg till nordnorge Fjällvandring 2
skuggarvet Hund och tåg. Fjällvandring 6
millimeter Fler tåg till Jämtlandsfjällen Fjällvandring 0
pnilla Buss eller taxifrån tåg till Sylarna? Fjällvandring 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.