Fjällvandra nära Göteborg!?

Vi är en familj som är sugna på att fjällvandra men tycker att det det en alltför lång bilresa dit.
Spontant känns det som de närmaste "riktiga" fjällen är Grövelsjön vilka är ca. 8tim i bil bort.
En annan fundering vi har är att åka nattåg till Jämtlandsfjällen för att spara restid.
Har ni några mer funderingar eller tips på lämpliga områden eller ställen?
Vi är öppna för alla förslag och idéer.
 
Jag vill slå ett slag för att åka tåg. Det kan vara svettigt att ta sig på och av med så mycket packning men när väl det är klart tycker jag att det är bekvämt sätt att ta sig till fjällen. Åker man från Göteborg är nog chanserna stora att ni kan åka utan tågbyte både till Lappland och Jämtlandsfjällen och det är ju skönt med mycket packning.
När jag har åkt tåg till fjällen är många barnfamiljer med och jag tycker att de verkar ha det ganska trevligt. Familjen samlad i samma kupé och spela lite spel under resan :) Tåget kommer fram i lagom tid på morgonen/förmiddagen dagen därpå.
 
Tack för era svar.

Jämtlandsfjällen är utan tvekan ett bra alternativ.
Man kan åka nattåg från och till Göteborg vilket sparar både tid och miljön.
Vilken del av Jämtlandsfjällen kan ni rekomendera?
Givetvis en svår fråga men jag tar gärna emot tips.

Vad kan ni tipsa om i Norge som är smidigt att ta sig till från Göteborg med bil eller tåg?
 
Ska ni åka tåg till jämtlandsfjällen så är väl det enklaste att åka till enafors och sedan ta bussen till storulvån. (bussen måste bokas i förväg har jag för mig)
 
Vad kan ni tipsa om i Norge som är smidigt att ta sig till från Göteborg med bil eller tåg?

Jag håller med signaturen "Camoscio", norska fjällen! Bäst och mest fjäll per mil från Göteborg, tycker jag. Fast då är det definitivt enklast med bil, det måste sägas med en gång!

Jag gillar Jotunheimen, mer dramatiska fjäll än de svenska som nämns. Sök om t ex Besseggen så får du läsa mer om "Norges nationalvandring", eller vad man ska kalla den, en klassisk rutt med enormt vackra vyer, och en bra blandning av spänning och trygghet, vissa perioder dock med många andra medvandrare. Brant men vackert.

Vad som rekommenderas beror såklart på i vilka åldrar och fysisk form ni är i i er familj, men de begränsningarna och möjligheterna känner ni nog själva! Ha kul!
 
Jämtland först. Vet inte om ni tänkt er stugor eller tält. När jag gick 1997 hade jag akuta besvär i höger fot (som senare opererades) och vlde vad jag då trodde var enklast, stugor. Min packning vägde vad en tältpackning skulle väga idag - jag har lärt mig en del. Går ni med tält tror jag det kan löna sig att börja vandringen i Enafors och gå ver Snasahögarna in mot Ulvåtjärn. Annars, det jag minns som finast är Härjångsdalen. Med tält hade jag nog tagit med mig Tjallingdalen och Bunnerfjällen, kanske även Syltjønna på den norska sidan. Etappen mellan Storerik och Neådalshytta är ltie monoton, genom den ständiga utsikten över sjön.

Norge. Fram t o m den 5/8 är det bökigt att ta sig med tåg till Oslo S och väster därom, p g a banarbeten. Reser man norrut, mot Jotunheimen, Breheimen, Rondane, Dovrefjell, etc. byter man tåg i Lillestrøm och slipper eländet med bussar. Jag har gjort två rundturer i Jotunheimen, en stugvandring 7 dagar och en tältvandring, 10 dagar. Etapperna beskrivs på min hemsida
http://www.huthyfs.com (länk från "Detta är mitt liv"). Tältet hjälpte mig att ta ut svängarna.

Jag har varit sju gånger i Jotunheimen: utom rundturerna i samband med Skarvheimen (3 gånger) och Breheimen (2 gånger). Alla turer jag gjort sedan 2001 finns dokumenterade i bilder på hemsidan. Jotunheimen täcks av tre vandringskartor i skala 1:50 000: Jotunheimen Vest, Jotunheimen Aust och Årdal.

Näst efter Jotunheimen skulle jag föreslå Dovrefjell, speciellt om ni har tält. När man stiger av tåget i Kongsvoll är man praktiskt taget uppe på fjället, bara att sätta igång att gå. Trollheimen duger bra till rundturer (täcks av en enda karta i 1:50 000) men åker man dit ska man helst ha bil.
 
Tack för era svar.

Jotunheimen eller Rondane känns långt bort men annars är det säkert kanonfint.

Skall vi åka bil känns det som att Norge eller Grövelsjön är ca. 8 tim resa.
Jämtlandsfjällen är nog effektivast eftersom man åker tåg på natten.

Har ni fler tips på lämpliga barnturer med stugor i Jämtland?
Eller ännu hellre lämpliga vandringar närmare Göteborg.
Fast vi vill ju gärna ha fjällkänslan.

Alla tips mottages tacksamt.
 
Jag hade turen att knipa biljetter för 300kr Tor Göteborg - Abisko i våras (rena rånet) och vill påstå att det var mer bekvämt än jag trodde att åka tåg den sträckan. Det tog ca 20 timmar och liggvagn i kupé kostade som en vanlig sittplats, så åker man i liggvagn är det bara att sova hela vägen upp så är man utvilad och redo sen när man är framme. Tåget stannar på abisko turiststation och det är knappt 100 meter till kungsledens början därifrån. Det var så himla bekvämt, från storstaden till fjällen utan att behöva byta och hålla på (förutom ett kortare uppehåll på stockholms central). Även om det inte är vad du efterfrågade så tipsar jag om det. SJ kör hela vägen till fjällen och bokar du i tid eller när det är kampanj blir priset kalasbilligt.

Norges fjäll ligger betydligt närmare, men att fjällvandra utomlands skiljer sig en del. Andra lagar, andra priser, andra möjligheter...

Trevlig tur!
 
Hej,
jag kan rekommendera Hardangervidda som ger mycket "fjällkänsla" och är lätt att ta sig till med bil från Göteborg. Tar ni dessutom färjan Strömstad-Sandefjord så är det bara drygt 30 mils körsträcka enkel väg innan ni kan parkera bilen på kalfjället och påbörja vandringen. Vi har själv gjort den turen flera gånger när vi vill till fjällen och bara har en förlängd helg till förfogande.

Åk upp till Tinnsjö (Rjukan). I NV änden av Tinnsjö finns en liten ort som heter Atrå, varifrån vägen går upp på fjället. Passera DNT turisthytta Kalhovd och parkera (mot en mindre avgift) där vägen tar slut några kilometer längre fram vid Mårfjell (Synken).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Peifen Fjällvandra nu Fjällvandring 7
kjpil Område att fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 16
Lunkan90 Fjällvandra söderut Fjällvandring 16
seemore Fjällvandra/national park Fjällvandring 7
Wasseslotta Fjällvandra från Ljungdalen första veckan i september Fjällvandring 2
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
backaj Nya ställen att fjällvandra, utanför leden! Fjällvandring 8
Mini87 Fjällvandra med 3-månaders bebis Fjällvandring 2
rinia Fjällvandra för första gången (Lapplandsfjällen) Fjällvandring 44
fjording Fjällvandra i oktober? Fjällvandring 13
Noahspappa Fjällvandra med barnvagn Fjällvandring 6
Påveen Fjällvandra bland fjordar i norge tips. Fjällvandring 2
notaraver Någon som skall fjällvandra i Nordnorge? (en fråga om samåkning) Fjällvandring 0
glenn o.c. Vill fjällvandra men var. Fjällvandring 9
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
rottemark Fjällvandra i början av juni Fjällvandring 16
Erika80 Någon som är sugen på att fjällvandra i sommar? Fjällvandring 5
Annette A Fjällvandra v 33 Fjällvandring 0
yogafreak Fjällvandra i Norge i augusti, Tips på bra ställe? Fjällvandring 11
"Nubepensierosa" Fjällvandra med fyrbenta vänner Fjällvandring 14
tt_85 Fjällvandra i Sverige i Juni.. Var är det bäst att gå? Fjällvandring 13
kullagulla Fjällvandra med komfort Fjällvandring 4
femma Fjällvandra med många barn - tips? Fjällvandring 11
2004-06-16 Varför fjällvandra ? Fjällvandring 50
pontusbergöö fjällvandra några dagar i maj-juni? Fjällvandring 5
Ace 374 Fjällvandra i Timberlandkängor ?? Fjällvandring 20
karin_h fjällvandra söder om Östersund? Fjällvandring 7
AniMal Ska fjällvandra för första gången.... Fjällvandring 8
Andréas Kronblad Var fjällvandra i slutet av september? Fjällvandring 12
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
7508 Fjällvandra med småbarn? Fjällvandring 2
wolfman Fjällvandra själv? Fjällvandring 5
humbug Fjällvandra nu Fjällvandring 1
graylingman Fjällvandra med rullstol?? Fjällvandring 8
telleus Fjällvandra i Hardanger!!? Fjällvandring 4
qvanting Fjällvandra i september? Fjällvandring 4
Fjällvandra i början av juni? Fjällvandring 7
gusfallca Hyra stuga nära Muddus Fjällvandring 2
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
annasi Tältplats nära Kaitum Fjällvandring 10
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Chrillek Fjällvyer nära Boden? Fjällvandring 6
IsbM Lägerplats nära trolltunga Fjällvandring 0
susannec Tipsa mig om korta turer nära Beitostolen. Fjällvandring 2
Amylie Tältplatser nära Glittertind Fjällvandring 2
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.