Göteborg-Enafors gärna Storsnasen

Hejsan!

En storstadssnubbe som bara fick för sig att testa fjällvandring.

Jag är absolut nybörjare och vill gärna ha lite hjälp av er.

Sagan börjar från göteborg om 2 dar och jag har läst på lite att man kan efter tåget från Göteborg-Enafors ta buss-transer till Storulvån.
Tanken är att vi ska ta den berömda Jämtlandstriangeln. Då vi kommer att sova i tält så undrar jag nu om man borde skippa bussen från Enafors station till Storulvån utan kanske kan ta en annan rutt!

En annan sak jag fick upp ögonen för idag är Storsnasen! Nåt man ska ge sig på som nybörjare?

Om ja:
Ska jag börja vandra från Enafors station?
Finns det tydliga leder till Storsnasens topp?
Nån som har en bra kartbild över leden?

Tacksamt om ni kunde svara mig!
 
Storsnasen bestig enkelt söderifrån, via dalgången (Norder-Tvärån). Silverfallet är nog inte en lämplig väg med tung packning. Men det viktigaste är förstås att studera detta på en karta. en sådan måste man ha. Glöm inte kompassen!
 
Gå till en affär (förslagsvis Akademibokhandeln i nordstan eller Naturkompaniet på östra hamngatan) o köp en karta.

Jag har gått över leden förbi storsnasen till Enafors. Det funkade fint. Borde funka lika bra åt andra hållet. Inte nån välmarkerad led om jag kommer ihåg rätt, men inte särskilt svårt ändå. Vet inte riktigt hur man hittar leden från Enafors dock. Kartan hjälper dig säkert. Stigen upp på Storsnasen letade vi lite halvhjärtat efter men hittade inte. Det är en bit till bra tältplatser från passet vid storsnasen. Väldig knölig mark ganska långt ner. Jag skulle nog satsa på att bara knalla så långt jag orkar fårn Enafors o strunta i Storsnasen.

Lycka till!
 
Hej. Mycket handlar ju om hur vältränad du är. Personligen så tycker jag att det kostar lite för mycket i benen, särtskilt de första dagarna med mycket uppåt med full packning. Det bra mycket uppför till Storulvån från Enafors och jag tycker att det var smidigt och skönt att ta bussen upp och därmed spara några höjdmeter. Bussen är anpassad till tåget och det är bara att anmäla i förväg att man ska med. Ha en fantastiskt skön tur. Vi var uppe förra året med tält och hade en härlig vandring. Det är en bra sträcka att börja med. / Sofia
 
Jag ska gå från Enafors i början av augusti. Går upp till Ulvåtjärn och tältar där. Vandringen förbi Storsnasen och Silverfallet ska vara brant men fin. Att bestiga Storsnasen ger extra höjdmeter och förlänger det hela men är nog görligt.
 
Hej!
Det är lätt att hitta från Enafors till leden, i stort sett bara att gå över vägen om jag inte minns helt fel. Nu är jag inte så jättekräsen med tältplatser, men jag minns inte att det var några som helst problem att slå upp tältet nedanför Storsnasen. Vi kom dock inte ända upp på toppen p.g.a. dimma. Men den leden är faktiskt vackrare än själva triangeln!
 
Hej!
Det är lätt att hitta från Enafors till leden, i stort sett bara att gå över vägen om jag inte minns helt fel.
Man går några hundra meter längs vägen mot Norge tills man kommer över Enan och sedan in på den lilla rastplatsen på andra sidan ån. Där börjar en markerad led med den vanliga blå skyltningen, till Silverfallet och Ulvåtjärn tror jag.
 
Tack för alla svaren!

Hejsan alla!

Vill bara tacka er för svaren jag fick! Tyvärr hann jag resa iväg innan jag fick några svar (skylla mig själv som frågade så sent)

Jag och min vän valde triangeln då vi båda är nybörjare. Tältade 3 ggr under resans gång. Allt gick bra förutom en massa mygg.....jättemycket mygg!!!

Gick första dan och bar på en 1.5l petflaska med vatten.....men det tömdes redan på kvällen då jag insåg hur mkt härlig vatten som fanns :)
 

Bilagor

  • IMG_1587.jpg
    IMG_1587.jpg
    37.4 KB · Visningar: 807
  • IMG_1620.jpg
    IMG_1620.jpg
    31.7 KB · Visningar: 789
  • IMG_1650.jpg
    IMG_1650.jpg
    42.1 KB · Visningar: 835
  • IMG_1689.jpg
    IMG_1689.jpg
    30.4 KB · Visningar: 820
  • IMG_1694.jpg
    IMG_1694.jpg
    31.6 KB · Visningar: 793
  • IMG_1765.jpg
    IMG_1765.jpg
    28.4 KB · Visningar: 791
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandraren89 Tre nätter i "närheten" av Göteborg? Fjällvandring 1
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Vanni8 Vandring i Norge nära Göteborg Fjällvandring 2
Snorkeljohn Fjällvandra nära Göteborg!? Fjällvandring 9
Helmetrock Göteborg - Abisko? Fjällvandring 8
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
spiffa kortare hösttur från Göteborg Fjällvandring 1
Lisborg Et tip til vandring när Göteborg eller midt-Sv. sökes Fjällvandring 2
von Hammock Lämpligt "alpint" område ca 50 mil från Göteborg? Fjällvandring 4
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
ThomasRaden Ryggsäcksbutik i Göteborg Fjällvandring 3
lizardking friluftsaffär i Göteborg? Fjällvandring 4
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
Susannee Enafors till blåhammaren Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lindamariaerika Tältplats Enafors/Snasarna/ulvåtjärn Fjällvandring 10
ivansflinta Enafors Fjällvandring 10
Patrik_L Hur ta sig till Sylarna från annat håll än Enafors? Fjällvandring 12
JoeSwede Rundhögen-Snasahögarna-Enafors? Fjällvandring 10
Alge Bästa bilvägen från Jönköping till Enafors ? Fjällvandring 9
johanng Restid med buss Enafors-Storulvån Fjällvandring 4
benskyd Hur ta sig från Enafors till Storulvån lågsäsong Fjällvandring 2
fjällkalle Tåg till Storulvån, Enafors Fjällvandring 0
jonjoh Taxi Storulvån-Enafors 15/8 Fjällvandring 0
mrubenson Enafors till Ulvåtjärn (och vidare till Bunnerfjällen) Fjällvandring 6
liquidmonkey enafors - sylarna - ljungdalen vandring frågor Fjällvandring 20
Bakerman60 Enafors-Storulvån Fjällvandring 5
bodenhem Storlien/Blåhammaren/Sylarna/Storulvån/Enafors Fjällvandring 8
Mats-vbg Tågresa till Enafors Fjällvandring 5
Juventus88 Enafors Storulvån Fjällvandring 4
ulfbo Enafors - Grövelsjön Fjällvandring 2
JET Leden mellan Enafors och Ulvåtjärn genom Snasahögarna? Fjällvandring 35
marcusen Enafors-Snasahögarna-> Fjällvandring 5
laurentiusweg Oslo-Trondheim(-Enafors) ? Fjällvandring 1
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
fsundin Tips på område för fjällvandring i Norge? Gärna jämfört med Kebnekaise Fjällvandring 3
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
gittan2 Hej vandrare/fotograf med stav (gärna personligt utf)! Fjällvandring 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.