Göteborg-Enafors gärna Storsnasen

Hejsan!

En storstadssnubbe som bara fick för sig att testa fjällvandring.

Jag är absolut nybörjare och vill gärna ha lite hjälp av er.

Sagan börjar från göteborg om 2 dar och jag har läst på lite att man kan efter tåget från Göteborg-Enafors ta buss-transer till Storulvån.
Tanken är att vi ska ta den berömda Jämtlandstriangeln. Då vi kommer att sova i tält så undrar jag nu om man borde skippa bussen från Enafors station till Storulvån utan kanske kan ta en annan rutt!

En annan sak jag fick upp ögonen för idag är Storsnasen! Nåt man ska ge sig på som nybörjare?

Om ja:
Ska jag börja vandra från Enafors station?
Finns det tydliga leder till Storsnasens topp?
Nån som har en bra kartbild över leden?

Tacksamt om ni kunde svara mig!
 
Storsnasen bestig enkelt söderifrån, via dalgången (Norder-Tvärån). Silverfallet är nog inte en lämplig väg med tung packning. Men det viktigaste är förstås att studera detta på en karta. en sådan måste man ha. Glöm inte kompassen!
 
Gå till en affär (förslagsvis Akademibokhandeln i nordstan eller Naturkompaniet på östra hamngatan) o köp en karta.

Jag har gått över leden förbi storsnasen till Enafors. Det funkade fint. Borde funka lika bra åt andra hållet. Inte nån välmarkerad led om jag kommer ihåg rätt, men inte särskilt svårt ändå. Vet inte riktigt hur man hittar leden från Enafors dock. Kartan hjälper dig säkert. Stigen upp på Storsnasen letade vi lite halvhjärtat efter men hittade inte. Det är en bit till bra tältplatser från passet vid storsnasen. Väldig knölig mark ganska långt ner. Jag skulle nog satsa på att bara knalla så långt jag orkar fårn Enafors o strunta i Storsnasen.

Lycka till!