Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg?

Hej!

Jag fick ett sådant supersug att vandra i fjällen.
Men får nöja mig med en dag eller två eftersom jag inte får ledigt från jobbet.

Vart kan man bila från Göteborg som inte tar mer än 5-7h att köra till?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Norge, ta bilen till Strömstad, färja till Sandefjord (billig) och kör vidare upp till området kring Tinnsjö och Rjukan via Kongsberg. Drygt 30 mil bilkörning från Göteborg (lite längre om du väljer Oslofjordtunneln istället). Du kan göra ett topptur på Gausta eller ta dig upp för en vandring på Hardangervidda. Väljer du det senare kör du vidare till NV hörnet av Tinnsjö till en ort som heter Atrå, där går vägen upp till Hardangervidda var du kan parkera gratis invid Kalhovd turisthytte eller lite längre in mot betalning vid Stegaros eller Synken.
Efter turen rekommenderar jag en dopp vid den kommunala badplatsen i Austbygda (precis invid campingen) som är en av de badplatser med vackrast utsikt jag besökt. Kallt och friskt-javisst;)

I SV Grövelsjön och kör då E6 in i norge och över Trysil sälen in till Särna och vidare upp
Jag åker själv tåg till Finse på Hardsngervidda och går till Haukelieseter och sedan buss till GBG

Grövelsjön fixar man inte på 7 h, det är som närmast ca 62 mil och stundtals tveksam vägkvalitet. Kör man över Trysil är det bättre (och vackrare) sommartid att fortsätta upp på norska sidan till Drevsjö där man svänger vänster en kort bit mot Röros innan högersväng mot Femundsända via Sorken mot vägen mellan Grövelsjön och Elgå där svänger du höger över fjället till Grövelsjön. Den vägen är bättre än vägen över Sälen-Särna, och nu skall ju alla gränsövergångar vara öppna igen.
Kör man genom Sverige är det E45 till Malung sedan Sälen-Särna-Idre-Grövelsjön (troligen den snabbaste vägen och utan motorvägsavgifter i Norge och bompeng vid Svinesundsbron).

Som sagt, ta en titt på Norgekartan. :)

Dom har högfjällsområden som ligger mycket längre söderut än dom Svenska.

Gaustatoppen ligger bra till för en kort tur om man är Göteborgare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips