Vart finns Old Tjikko

Vi är några som ska till Fulufjällets nationalpark nästa helg för att besöka Njupeskär och passa på att ta årets sista fjällvandring. Då tänkte vi att det skulle vara intressant att ta en sväng förbi Old Tjikko - världens älsta träd som tydligen växer där.

Är det någon som vet exakt vart trädet ligger och som har några koordinater eller som kan berätta hur man hittar det?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Old_Tjikko

http://info.adm.umu.se/nyheter/pressmeddelande.aspx?id=3061

Nja. Det är en gran som existerat som individ så länge. Själva "granen" som står där just nu är inte mer än kring hundra år.
Det som är intressant med den är inte dess ålder utan att den ger viktig info om granens etablering efter istiden.

Platsen är nog ganska hemlig , och jag tror inte att någon som vet dess läge skulle avslöja det i ett ofentligt forum.

Tyvärr =(

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Läste i en artickel om denna gran att det är populärt bland japaner att göra dekokter av barren från sådana gamla träd för att öka på potensen. Andra tar oxå barr, grenar och kvistar från sådana träd som souvenirer. Den skulle mao dö ganska snabbt om folk fick veta vart den var!

Nja. Det är en gran som existerat som individ så länge. Själva "granen" som står där just nu är inte mer än kring hundra år.
Det som är intressant med den är inte dess ålder utan att den ger viktig info om granens etablering efter istiden.

Platsen är nog ganska hemlig , och jag tror inte att någon som vet dess läge skulle avslöja det i ett ofentligt forum.

Tyvärr =(

Läste i en artickel om denna gran att det är populärt bland japaner att göra dekokter av barren från sådana gamla träd för att öka på potensen. Andra tar oxå barr, grenar och kvistar från sådana träd som souvenirer. Den skulle mao dö ganska snabbt om folk fick veta vart den var!

Det var tyvärr något i linje med vad jag misstänkte. Tack ändå!

På denna sida finns en karta som kan peka ut platsen
http://enjoysweden.se/object/old-tjikko/

Jag tror inte det där är den riktiga platsen. Satellitbilden med relativt tät vegetation tycks inte stämma med fotona från trädet. Tror mig ha utrönat platsen på ett par hundra meter när genom att studera topokarta vs många foton som finns ute.

Avråder ifrån att publicera platsen om ni får nys om den, av uppenbara skäl. Det förvånar mig dock hur väl man tycks ha lyckats sopa koordinaterna under mattan på webben, i en tid med GPS i varannan telefon och gratis guidade turer som går till stället. Å andra sidan kanske guiderna uppmanar till tystnad om just detta och folk i allmänhet respekterar det.

Platsen där Old Tjikko står är allt annat än hemlig, åtminstone numer.

Var uppe i Fulufjället i somras och på Fulufjällets Naturum har de en vandringskarta över fjället där Old Tjikko är utmarkerad, strax norr om Njupeskärs vattenfall.
Han som jobbade på naturum beskrev väl hur man skulle gå för att komma till trädet och det skall tydligen vara ett staket runt trädet för att man inte ska komma ända fram.

Inte mycket till staket....... ett rep runt.
Men kul att ha vart där 😀

Bilagor

• IMG_1774.jpg
    IMG_1774.jpg
    53.5 KB · Visningar: 3,332

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips