Vart finns Old Tjikko

Vi är några som ska till Fulufjällets nationalpark nästa helg för att besöka Njupeskär och passa på att ta årets sista fjällvandring. Då tänkte vi att det skulle vara intressant att ta en sväng förbi Old Tjikko - världens älsta träd som tydligen växer där.

Är det någon som vet exakt vart trädet ligger och som har några koordinater eller som kan berätta hur man hittar det?


http://sv.wikipedia.org/wiki/Old_Tjikko

http://info.adm.umu.se/nyheter/pressmeddelande.aspx?id=3061
 
Nja. Det är en gran som existerat som individ så länge. Själva "granen" som står där just nu är inte mer än kring hundra år.
Det som är intressant med den är inte dess ålder utan att den ger viktig info om granens etablering efter istiden.

Platsen är nog ganska hemlig , och jag tror inte att någon som vet dess läge skulle avslöja det i ett ofentligt forum.

Tyvärr =(
 
Läste i en artickel om denna gran att det är populärt bland japaner att göra dekokter av barren från sådana gamla träd för att öka på potensen. Andra tar oxå barr, grenar och kvistar från sådana träd som souvenirer. Den skulle mao dö ganska snabbt om folk fick veta vart den var!
 
Nja. Det är en gran som existerat som individ så länge. Själva "granen" som står där just nu är inte mer än kring hundra år.
Det som är intressant med den är inte dess ålder utan att den ger viktig info om granens etablering efter istiden.

Platsen är nog ganska hemlig , och jag tror inte att någon som vet dess läge skulle avslöja det i ett ofentligt forum.

Tyvärr =(

Läste i en artickel om denna gran att det är populärt bland japaner att göra dekokter av barren från sådana gamla träd för att öka på potensen. Andra tar oxå barr, grenar och kvistar från sådana träd som souvenirer. Den skulle mao dö ganska snabbt om folk fick veta vart den var!

Det var tyvärr något i linje med vad jag misstänkte. Tack ändå!
 
På denna sida finns en karta som kan peka ut platsen
http://enjoysweden.se/object/old-tjikko/

Jag tror inte det där är den riktiga platsen. Satellitbilden med relativt tät vegetation tycks inte stämma med fotona från trädet. Tror mig ha utrönat platsen på ett par hundra meter när genom att studera topokarta vs många foton som finns ute.

Avråder ifrån att publicera platsen om ni får nys om den, av uppenbara skäl. Det förvånar mig dock hur väl man tycks ha lyckats sopa koordinaterna under mattan på webben, i en tid med GPS i varannan telefon och gratis guidade turer som går till stället. Å andra sidan kanske guiderna uppmanar till tystnad om just detta och folk i allmänhet respekterar det.
 
Platsen där Old Tjikko står är allt annat än hemlig, åtminstone numer.

Var uppe i Fulufjället i somras och på Fulufjällets Naturum har de en vandringskarta över fjället där Old Tjikko är utmarkerad, strax norr om Njupeskärs vattenfall.
Han som jobbade på naturum beskrev väl hur man skulle gå för att komma till trädet och det skall tydligen vara ett staket runt trädet för att man inte ska komma ända fram.
 
Inte mycket till staket....... ett rep runt.
Men kul att ha vart där 😀
 

Bilagor

  • IMG_1774.jpg
    IMG_1774.jpg
    53.5 KB · Visningar: 3,256
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carl_ Hjälp mig, vart finns/fanns dasset? Fjällvandring 8
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0
jffoto Vart är denna bild tagen? Nipfjället Fjällvandring 5
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
avslutad150115 Hardangervidda, dagsturer. Vart ska man bo? Fjällvandring 2
Stinats Vart vandrar man 3 dagar i början av maj? Fjällvandring 5
daniel82 Vart står den här skylten? Fjällvandring 3
skogsmuller Weekend vandring i Norge 21-22 apr. Vart? Fjällvandring 1
emil. Norges Sarek...vart då? Fjällvandring 12
samppa89 Parkera bilen, vart ? Fjällvandring 5
Vandersex Jag vill ut och vandra imorgon, vart ska jag? Fjällvandring 7
tbergman Vart tog Östra Knivglaciären vägen? Fjällvandring 12
tbergman Vart tog Repivagge vägen? Fjällvandring 23
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
staffanp Tåg från Göteborg rakt ut på fjället - vart åker jag då? Fjällvandring 15
ErikThorsell Sarek 7 dagar- vart? Fjällvandring 10
plast Vart ska man ta vägen i sommar? Fjällvandring 14
matze_87 Jämtland med tåg, vart? Fjällvandring 41
fson Vilken stav, och vart köpa? Fjällvandring 16
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
kristofer_wallmark Vart går turen i sommar? Fjällvandring 10
Tranan Vart går färden i år? (sommar) Fjällvandring 57
FSkog vart spendera 4 dagar Fjällvandring 13
Avslutatmedlemskapx Lättvikt vart tog den vägen? Fjällvandring 37
Klaus Vart tar man vägen fem dagar i Norge??? Fjällvandring 1
karin_h Vart köper man gore-tex sockar? Fjällvandring 6
Jullan Till fjälls med småbarn, men vart? Fjällvandring 2
pjurka Sista veckan i maj - vart? Fjällvandring 7
Svartkjelen Sommaren 2002 - Vart? När? Drömmar? Konkreta planer? Fjällvandring 11
Jätte Micke Vart ligger Kärrkevagge? Fjällvandring 7
i96matgu Vart i Norge skall man vandra? Fjällvandring 12
Vart vandra med mamma? Fjällvandring 6
Norris Finns isgrottan i Darfálvággi kvar? Fjällvandring 1
Celeste_26 Det finns inget normalår Fjällvandring 2
Bandersson Nu finns Sjielmágårttje i nedre Njoatsovágge på Topografiska kartan Fjällvandring 2
Bandersson Fjällkartan finns inte längre på Lantmäteriet Fjällvandring 74
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
oskarlin Stig vid Vastenjaure – finns den? Fjällvandring 0
fremag Finns det två båtförare Rinim - Sitojaure? Fjällvandring 14
John_T Vad finns att se i Oviksfjällen? Fjällvandring 7
gerritholl Finns Harry Skarins "fjälltaxi" Tjåmotis – Sitoälvsbron fortfarande 2013? Fjällvandring 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...