Sommaren 2002 - Vart? När? Drömmar? Konkreta planer?

Är bara nyfiken på hur långt andra kommit i sina drömmar eller sitt planerande inför sommaren 2002.
Har du ens börjat tänka, och drömma?
För egen del blir det gärna sån att både året och min egen (mentala) status kan indelas i olika faser, som väl inte helt överrakande i stort kan beskrivas vid: Sommaren då man upplever, hösten då man kikar på bilder och minns, så blir det ett nytt år, och längtandet och drömmandet om nya turer blir allt mera påtagligt.
Drömmar övergår i tankar som övergår i önskningar, som efter hand utvecklar sig till konkreta planer som i sin tur kräver handlingar för att den kommande sommarens tur skal gå i lås.
Det är en process man går igenom, där ett minimum av frågor att besvara blir t.ex.:
Vart? När? Hur länge? Rutt? Transport? Sällskap/Ensam? Ledigt från jobbet? Konflikter med familjens gemensamma semester? Ekonomi? osv.
Och det är en prosess som helst bör få ta några månader i anspråk, inte för att det nödvendigtvis är så väldigt kompliserat, utan snarast för att allt skall kunna komma på plats i så god tid att när man väl försvinner en vecka eller mer ut i ödemarken, så gör man det med gott samvete, både sett mht. privat och jobbrelaterat ansvar och förpliktelser.
Dessutom är det ju en både rolig och tillfredställande syssla, när man vet att resultatet av den, blir att man om några månader återigen får planta sina grova fjällstövlar i knasande torr renlav på någon
gudsförgjätent vacker fjällhed någonstans i den scandinaviska fjällkedjan.

Personligen befinner jag mig nu någonstans mellan drömmar och begynnande konkreta planer. Området är givet; Femundsmarka Nationalpark, men alla övriga frågor som när, hur länge osv. är än så länge obesvarade: Men några alternativ börjar figurera allt tydligare, och en möjlig rutt börjar också så smått att ta form.
Det nästa steget - som jag för egen del önskar ha klargjort, helst före utgången av mars - blir att tidsfästa turen, och få accept från både familj och
arbetsgivare. När väl det är gjort, kan det verkligt roliga påbörjas; fram med kartor och börja se på dagsetapper, lägerplatser, fiskeplatser osv. Hmmm, det är just det jag närmast ser fram till just nu.

Men vart befinner du deg då?
Vet du, och kan du i så fall avslöja vart och när turen troligast kommer att gå?

Många svar kan ge oformell men ändå intessant information om vart och när man kan dra om man önskar se och träffa andra, eller motsatt, samt om något område utpekar sig framför andra i populäritet blant Utsidans besökare.

Mvh. fra Norge - http://www.svartkjelen.com
 
Jag har lämnat semestern rätt öppen

Vecka 27 blir det kajak mellan Åland och Finland.

Övriga veckor har jag lämnat blanka, då jag är öppen för trevligt och sött sällskap (som sannolikt vill påverka).

Vissa funderingar finns naturligtvis.

Paddlar jag, så blir det antingen vidare i Finland eller antingen Lofoten eller Rogen.

Det kan också bli klättring och det beror i så fall på vem jag klättrar med, var det bär av.

Annars blir det lugn och ro i sommarstugan.
 
Lite hit och dit

Funderar mest på nästa tur dvs påskturen. Har ingen rygga just nu så det får bli pulka som jag inte heller äger. Skidor är ett annat problem, får väl hyra dem också. Hyra betyder att start och mål måste bli samma punkt. Ev kan jag låna en pulka, då blir det kanske tur tillsammans med polare och hans flickvän. Annars solo.

I sommar: förmodligen start i trakterna av Vouggatjolme, möjligen Sulis. Sedan norrut, avslutning ca 3 veckor senare nånstans. Vet inte ännu om någon hakar/har planer som gör att min väg korsar deras, förra året hade jag sällskap 6 dagar av 18, det var kul.

I år tar jag med mig ett spö också, nån fisk ska jag väl klara att lura...

Mvh,

Johan
 
Drömmar och planer

Hej!

Visst har man både drömmar och planer...

Drömmar om en fin fjällvår, -sommar och -höst. Skidföre långt in i maj, fin försommar med dagljus dygnet runt och en torr och klar augusti/september.

Allt det där kan vi väl få drömma om.

Planerna något mindre än vanliga år. Bygger fritidshus, vilket tar tid och energi.

Men annars blir det nog start i Katterat på norska sidan och en tur mot Kebne. Kanske via Unna Alakas - Alesjaure - Unna Vistas - Vistas - Unna-/Stuor Reaidda - Singivagge - Ladtjovagge.

Eller kanske via västra sidan av Storsteinsfjell mot Haukejaurstugan - Cuhcavagge - Singivagge - Ladjtovagge.

Lockar gör också Abisko - Ballinvagge - Siellavagge - Mårma - Vistas - Unna/Stuor Reaidda..... osv.

Det finns så mycket!

Med fjällhälsning
Bert
 
drömmar

När jag började vandra på allvar, i slutet av 80-talet, hade jag
många drömmar. En del har uppfyllts, med råge, t ex Pyreneerna,
3 somrar. Aostadalen var också en tidig dröm, som i verkligheten
inte riktigt uppfylldes. Så har mitt vandrande liv
gått i båge från öst till väst. Östalperna övergav jag
1994 efter avbruten tur i Adamello-området, den svåraste
jag avbrutit. Den svåraste jag genomfört var le Orobie,
Bergamos alper, 1992.

ALperna fick vila i fem år, återkomst 99.
Nu har jag varit i alla de italienska områden som verkar
meningsfulla. Av Pyreneerna återstår skärvor nord och syd om
vattendelaren. En enda stor, ouppfylld, svår och kanske farlig
dröm återstår, Korsika.

Så har Norden stött till. Jotunheimen blev min första tur
utanför Alperna, 94, femtiårsdag med stuvad vitkål och
karbonader. Från 97 har jag betat av de sydnorska områdena
ett i sänder årligen:
Dovre, Trollheimen, Tafjord, Skarvheimen (+Jotunheimen)
och senast Breheimen (+Jotunheimen). De är slut!
Men varianter återstår och jag har ideer om en riktigt ensam tur i
Jotunheimens utkanter.

Norr om polcirkeln återstår desto mer. Av Sverige känner jag
bara leden från Graddis till Varvek. Inre Padjelanta +
Sulitelma kan vara en dröm. I Nordnorge kanske Indre Troms
och Narvikfjellene.

Men jag vet fortfarande inte vart årets turer går.
Kanske Korsika, sen till Nice och nya varianter i ett av Europas
båda finaste vandringsområden, Sydalperna. det blir
juni-juli-turen. Norge i augusti om jag inte kört slut
på passionen. Jag blir 58 i sommar.

il C.
 
Vajert väder

Drömmer om vackert väder på alla mina ledigveckor.
Just nu står vecka 8 och 10 högst på önskelistan.

Hade Pack
 
I sommar blir det Storulvån-Gåsen-Helags-Fältjägarn-Ramundberget. Förhoppningsvis någon dag kring glaciären vid Helags för att öva en aning till sommaren 2003 då vi (jag och min son, 13 år) åker till Kebnekaise. Tränar just nu på såphala stenar i skravlet vid Söderåsens nationalpark. Värt ett besök! Funderar också på en cykeltur runt Skånes kust i sommar. Vidare..... Tiden verkar inte räcka till...
PP.
 
Har planerat sommaren under några veckor nu. Under flera år har jag funderat på en längre tur med Kungsleden som utgångspunkt. Det har dock inte blivit av då jag varit utomlands under en längre tid och innan det var stadgad och saknade tiden att göra långturer.

Nu blir det äntligen av under juli. Planerar att vandra från Hemavan till Riksgränsen, mestadels längs Kungsleden med avstickare längs Padjelantaleden samt förbi Keb/Tarfala.

Tiden har jag och enbart mig själv att ta hänsyn till just nu, så bara att passa på. Troligast är att jag vandrar själv, men det är klart, om någon vill göra sällskap så varför inte.

Så, lycka till med turerna!

/Anders
 
Planeringen börjar tidigt

Planeringen inför sommarens fjälltur började som vanligt på väg hem från förra sommarens tur. Sen brukar resmålet bytas ut några gånger under vintern.

Som det ser ut just nu börjas det med uppvärmning i början av Juni i Sånfjället. Jag var där en regnig helg i Juli förra året, men nu tänkte vi ta det tidigare och hoppas på bra väder.

Den långa turen blir sannolikt med utgångspunkt i Abisko. Enda fasta punkten på turen är Mårmapasset, efter det får vi nog se på väder och annat innan vi bestämmer oss (det är fördelen med tält och att ha gått i trakterna förut, man kan improvisera mycket).

Sommaren avslutas sen inte med en fjällvandring, men med en naturaktivitet. Det är dags för Tysfjorden igen, späckhuggarsafari. Detta är redan bokat och betalt så det är det som är mest hugget i sten...


(sen ligger en softhelg i Saltoloukta bra till, deras singelvecka är en höjdare)

mvh Christian
 
Mårma...och lite till

Hej!

En given fixpunkt till sommaren måste för mig bli Mårmastugan med omgivningar. Där är så otroligt vackert och högalpint att det är svårt att inte bli rörd. Kameran och akvarellblocket tar jag gärna också med för att föreviga allt det vackra. Sedan har jag länge drömt om att vandra in i Unna Räitavagge från Vistasvagge och kanske göra lite toppturer eller bara sitta ner och njuta. Och så lockar ju alltid Lofoten med sin dramatiska skönhet...inte är det lätt inte, det är mycket som ska klaffa, till exempel ekonomin och antalet semesterdagar...

Kram på er,

hälsningar Madir (kanske vore dags att en gång för alla bestiga Madir också?)
 
Mårma...

Hmm, två på rad som hyllar Mårma... Blir faktiskt lite sugen. Tänkte ju gå mot Gränsen från Tarfala, kanske lägger jag om turen och går mot Abisko över Mårma istället.
/Anders
 
Re: Mårma...

anrushan; sa:
Hmm, två på rad som hyllar Mårma...
/Anders

Jag har dock adrig gått Mårma. Har travat runt i många dalgångar och områden, men den gången jag skulle går Mårma fick vi vända pga en ljumske som inte mådde så bra.

mvh Christian
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vandraren79 Padjelanta sommaren 2022 Fjällvandring 5
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
nicko_ Nattågen till övre Norrbotten sommaren 2021 Fjällvandring 6
Evajar Katterat till Cáihnavággihytta sommaren 2020 Fjällvandring 10
nicko_ SJ nattåg till övre Norrbotten sommaren 2019 Fjällvandring 3
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
Per-Tommy Vandring i Jämtland till sommaren Fjällvandring 11
1337Kjell Söker vandringskamrat Sarek sommaren 2017 Fjällvandring 0
MLJ001 Söker inspiration för sommaren 2017 Fjällvandring 5
prospicientia Vinterleder på sommaren? Fjällvandring 10
Fantomax funäsdalen på sommaren? Fjällvandring 3
Pjonta Vandring i Alperna till sommaren Fjällvandring 6
Nzuri Fjällvandring sommaren 2013? (Kanske med barn?) Fjällvandring 3
Alper Abisko - Vandra och tälta, Smockat på sommaren? Fjällvandring 11
Daro83 Vandring på sommaren, tips på vart man kan åka Fjällvandring 13
negativ Feedback på planerad rutt Sarek Sommaren 2010 Fjällvandring 58
Gustav Cronhamn Sommaren Fjällvandring 0
Michaela Önskar vandringstips till sommaren! Fjällvandring 15
Raskesven Vandring sommaren 2009 Fjällvandring 35
alfrost Sylarna sommaren -09 Fjällvandring 8
HAJKer En bekväm vecka i Jotunheimen sommaren -09 Fjällvandring 4
oskar_lindhe Fjälltur sommaren 2009 Fjällvandring 5
greendanger Vilken utrustning använder du under sommaren? Fjällvandring 56
jonte-s Vandra i nikkaluokta till sommaren Fjällvandring 8
johnnied Första fjällvandringen sommaren/hösten 2007? Fjällvandring 0
Svenjohansson Tips på en vecka i Abisko sommaren 2007 Fjällvandring 5
skuggarvet Planering för sommaren. Fjällvandring 31
krutnisse Kebnekaise till sommaren Fjällvandring 3
gasko När på sommaren ska man besöka sarek Fjällvandring 1
Freddie Fjällvanmdra sommaren 2004 Fjällvandring 0
CyberJunkie Sylarna/Helags - hur tidigt på sommaren?? Fjällvandring 8
ingeback Hur minns du sommaren? Fjällvandring 0
pergit Norgevandring sommaren-02 Fjällvandring 14
loppisen Kungsleden-hur tidigt på sommaren? Fjällvandring 5
Waster Inlägg från 20 September 2002, Vilken läsning :) Fjällvandring 2
zeromaker Lofoten 2002 Fjällvandring 5
L-O Sarek 2002 Fjällvandring 8
FjällSmultron Internetupplagan av _fjället_ nr 1/2002 nu uppe Fjällvandring 0
[Kolan] Den första färden 2002 Fjällvandring 15
lajka Syd-Nord vandring 2002 Fjällvandring 1
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Toblin Hur och vart 10 dagar med tält i Norge? Fjällvandring 14
JNybbe Vandra 4 nätter, vart då? Fjällvandring 2
_tobbe_ Vart är detta? Fjällvandring 3
Göran_ Vart på vägen till Pårek (från kvikkjokk) ligger "vadet"? Fjällvandring 4
Copperhill Vart hittar man dom finaste utsiktspunkterna i Åre? Fjällvandring 5
spillevink villrådig om vart jag ska vandra Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.