Norges Sarek...vart då?

Jag har vandrat i Padjelanta, Sarek, Jotunheim och längs med kungsleden Abisko Nikkaloukta. Efter förra höstens tur i Sarek så känns det som att man vill ha mer av liknande vildmark. Då jag börjar bli lite nyfiken på att utforska mer av Norge så tar jag tacksamt emot tips på vart Norges motsvarigheter till Sarek (storslagen fjällnatur, gärna med möjligheter till fjällfiske, men liten mänsklig närvaro).

Jag har kollat en del på kartor och läst på visitnorway.se och har lite koll på vilka områden som kan vara aktuella, men jag skulle vilja veta mer om vart det finns leder etc. som lämpar sig för veckoturer eller längre. De flesta tipsen på visitnorway verkar rikta sig till barnfamiljer som ska gå från stuga till stuga och som vill göra dagsutflykter.

Tacksam för tips!
 
Jag har själv bara vandrat på de klassiska platserna i Norge så som Hardangervidda, Jotunheimen och Rondane. Efter ett par år i Sarek blev jag också sugen på att hitta något område i Norge som var mer vilt och mindre tillrättalagt. Efter en tids efterforskning fastnade jag för Børgefjell. Jag har inte varit där ännu, men eventuellt ger jag mig av dit i höst. Det verkar ha en del av de kvaliteter som du efterfrågar.
 
Finnmarka, alltså den nordligaste delen av Norge bjuder på stora, orörda och obefolkade områden. Man kan t.ex. börja med att gå upp genom Reisadalen (Resa Nasjonalpark, Nordreisa) vilket är en storslagen upplevelse i sig, och sedan styra kosan österut. Landskapet där är mer av vidda-karaktär och kanske inte lika "spektakulärt" och kuperat som Sarek.
 
Rago?

Skulle säga Finnmark jag också. Drar man dit får man nog användning för kompassen också :)

Ett annat försiktigt tips är Rago Nasjonalpark, som jag skaRl till första gången nu i sommar. Det ligger väster om Padjelanta, helt in till svenska gränsen.

Nasjonalparken är ganska liten dock. Inte lika öde som Finnmark eller utan människospår i Sarek-stil, men mera kuperat och mer Sarek-liknande terräng än i Finnmark. Efter vad jag läst i alla fall.

N
 
Här hemma i Nordland är det massa spektakulär natur och man ser sällan någon. Junkerdalen och fjällen ovanför är också fina men då är man nästan i Padjelanta.
 
http://ut.no/ är bästa startplatsen för att finna lämpliga turer inklusive kartor.

Och Børgefjell är nog som sagt ett av de mera vildare områdena i Norge, läs gärna Lars Monsens bok "Børgefjell".
 
Då jag börjar bli lite nyfiken på att utforska mer av Norge så tar jag tacksamt emot tips på vart Norges motsvarigheter till Sarek (storslagen fjällnatur, gärna med möjligheter till fjällfiske, men liten mänsklig närvaro).

Både Rago och Børgefjell har föreslagits och jag kan varmt rekommendera båda, men dom går ju inte att jämföra med Sarek.
Rago har storslagen fjällnatur, gärna med möjligheter till fjällfiske men det är en del folk där, i alla fall efter lederna och vid hyttorna.

Børgefjell har storslagen fjällnatur, gärna med möjligheter till fjällfiske, men liten mänsklig närvaro. Inte lika dramatiskt landskap som i Rago eller för den delen i Sarek, men fint är det så det räcker. När jag gick där såg jag inte en käft på flera dagar. Det som är den största likheten med Sarek är avsaknaden av leder. Lämplig utgångspunkt från Sverige är Stekenjokk.

Calle
 
Stort tack för era svar, jag kommer följa upp dem med lite egen research. Jag har nu hittat till ut.no som verkar vara en bra källa med mycket information. Jag är förstås även tacksam för fler tips!

Om någon vill tipsa om annan vandring av "Sarek-typ" i Norden så går det förstås också för sig.

Vi kommer inte ge oss av förrän i början av september så än så länge gott om tid för att ändra planerna flera gånger!

Ett alternativ är ju förstås att ge sig in i Sarek igen....det finns ju förstås en del vinklar och vrår kvar att se där. : )
 
Hej!

När jag gick genom Börgefjell åkte vi tåg till Majavatn för att sedan via Tomaslia (där det går en stig upp på fjället) vandra genom Börgefjell till Klimpfjäll via Tjåkkelestugorna. Såg endast andra vandrare den första och sista dagen, av de totalt åtta-nio dagarna. I Klimpfjäll gick vi på bussen till Vilhelmina, måste beställas.

/R
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ensamsjäl Norges skog och vildmark för ensamcamping Fjällvandring 22
fredric_verklig.se Norges högsta berg - Fjällvandring i Norge? Fjällvandring 15
Svartkjelen Stetind - Norges Nationalfjäll Fjällvandring 0
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.