Var ska vi vandra med tvillingar 1,5 år i sommar?

Funderar på var vi ska vandra i sommar med twinsen och vill jättegärna ha tips, förslag och egna erfarenheter!

Så här ser förutsättningarna ut i stort:

  • Vi är vanliga kontorsråttor runt 40-strecket, dock rätt vana vandrare
  • Vi har tvillingar som sitter i varsin bärryggsäck. De blir ca 1,5 år i sommar
  • Startklar tvilling i ryggsäck med tillbehör (det nödvändiga för dagen - mat + dryck för 1 vuxen och 1 barn, blöjor, reservkläder mm) vägde under januaris vandringar i Nya Zeeland in på ca 19 kg per styck. Den organiska tillväxten ser till att det knappast blir mindre i sommar...
  • P g a vikten måste huvudpackningen (nästa dags blöjor, kläder mm) åka för egen maskin till kvällens boende - ex vis buss, båt, helikopter, taxi, sherpa, yak, bara inte på min rygg tack
  • Vi kan gå ca 3-6 effektiva timmar per dag, men inte 6 timmar varje dag
  • Det får gärna gå lite upp och ned, men helst inte 1000 meters uppförsbacke både före och efter lunch
  • Terrängen måste vara någorlunda OK, definitivt ingen scrambling eller via ferrata denna gång
  • Boende gärna på ställen som fixar trerätters + dryck, men tältning funkar också (bara tältet + allt annat bagage följer principen ovan, d v s förflyttar sig utan mig)
  • Antal dagar är flexibelt men någonstans runt en vecka är väl rimligt
Vi söker alltså något naturskönt, rimligt lättgånget område inom rimligt avstånd från Stockholm. Med rimligt menas ex vis Alperna, Pyreneerna eller Nordens vackra fjäll, beroende på hur smidigt det går att ta sig dit.

Vad tänker ni spontant?

/Roland
 

Bilagor

  • IMG_2075a.jpg
    IMG_2075a.jpg
    166.4 KB · Visningar: 1,610
Vi åkte till Interlaken i Schweiz när vi hade en liten knodd i samma storlek. Dock bara en, så en förälder kunde ha en vanlig ryggsäck med dagstursurtustning (regnkläder, brännare, mat, vatten osv). Vi bodde på ett pensionat i byn och tog dagsturer upp i bergen. Man tog tåg/bergbana upp tex mot Jungfrau, klev av någonstans på vägen och gick en tur. Mycket trevligt och vackert. Kan rekommenderas. Men nästa gång vi åker till Alperna så skulle vi nog försöka bo på bergssidan och inte längst ner i dalen så att man kan ge sig ut direkt utan att åka bergbana/lift först. I ovan nämnda område tex Wengen.
Vi flög ner till Zurich har jag för mig. Sen tåg direkt från flygplatsen. Riktigt smidigt. Vi hade checkat in en springvagn också vilket var klockrent på vissa utflyckter där det var stig/väg.

Hoppas ni kommer iväg och får en trevlig resa!

Skickat från min LT18i via Tapatalk 2
 
Hmmm..trerätters mm. Låter inte som STF fjällstugor, däremot finns det bra och lämpliga områden i Norge som erbjuder vad ni söker både i form av vandring och bekvämlighet, ex Hardangervidda med start i Kalhovd eller varför inte en tur Rondane runt?
 
Paradiset

Jag kan rekommendera Annecy i franska alperna. Runt om Annecysjön finns många möjligheter till dagsvandringar. På berget Semnoz som reser sig från Annecy har de tex utmärkta vandringsleder på 1,5h till 6h. Jag har själv gått där med en 1,5-åring på ryggen. Fördelen med att vandra i alperna är att man snabbt får vacker utsikt. Nackdelen är att det ofta är ganska brant vandring. Ett hett tips är att införskaffa ett par vandringsstavar för att få skön balans med barnet på ryggen.
Ni kan enkelt flyga till Geneve (40km från Annecy), alternativt lasta bilen och köra ned på två dagar.
 
Bra förslag, Wengen ser ju mysigt ut och det verkar finnas gott om vandring i området också. Annecy verkar ju bjuda på mycket bra vandring också. Nu har jag några bra tips att googla vidare på. Finns det fler bra förslag??

Jag försökte titta på området runt Rondane, ser jättefint ut men jag har inte sett om det går att lösa bagageproblematiken på något bra sätt. Finns det något ställe där man skulle kunna ta dagsturer på eller går det att göra ex vis Rondane runt men få bagaget transporterat på något sätt?
 
Jag missade p g a rubriken "Fjällvandring", att ni kan tänka er annat än Norden. För Alperna med omnejd finns rätt många tips här på forum, börja t ex i denna tråd, som länkar till ett par andra, som länkar til ett par fler ;).

Gardasjön, Alta Via di Merano, Cinqueterre och de slovenska Alperna (samt Tatra och nordöstra Karpaterna, men det kräver nog lite mer lokalkännedom) har jag testat med halva ert ekipage, dvs ett bärbart barn + en vuxen, och det var både smidigt och vackert. Skall ni till Interlakenområdet, så kan ni väl lika gärna bo i Kleine Scheidegg direkt, med Eiger, Mönch och Jungfrau som närmsta utsikt.
 
Jag skulle föreslå att ni hyr en stuga i Björkliden. Jag blev själv medtagen dit när jag var liten och platsen rymmer några av mina tidigaste minnen. En våffla vid Låktatjåkko eller en tur till Trollsjön är alltid trevligt!
 
Spontant Åre.

Åre är nog svårslaget när det gäller kombinationen av vildmark, vita lakan och mat i toppklass.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
elinalicia Var ska vi vandra i juli 2021? Fjällvandring 24
Christoffer Hedman Var ska jag vandra i år? Fjällvandring 9
mkruse Idétorka på var jag ska vandra i mitten augusti Fjällvandring 5
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
ssjostedt Var ska jag vandra? Fjällvandring 16
GusPer Var ska vi vandra i början av april? Fjällvandring 5
mnen Var ska jag vandra? Fjällvandring 4
verlaine Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
tjolanta Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
trinity Var ska vi vandra? Fjällvandring 3
Var ska vi vandra? Fjällvandring 1
Var ska vi vandra? Fjällvandring 6
Daniel.s Var ska jag? Fjällvandring 4
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Lina-Arvid Var ska jag ensamvandra i sommar? Fjällvandring 4
Sanna81 Var ska vi gå? Fjällvandring 4
JockoK Var ska man börja? Fjällvandring 9
Vindskydd Fjällvandra - var? Fjällvandring 26
Tom_S Var sälja en bokning på fjällstation? Fjällvandring 11
Ralphandersson Var hyra stuga för flera toppturer? Fjällvandring 6
pal2 Dag Hammarskjöldfoto - Var? Fjällvandring 11
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Totteman Var vandra 2020? Fjällvandring 9
kanis Fjällräddning Jokkmokk, var? Fjällvandring 0
ValdemarL Var ladda ned gpx till garmin vandringsleder i frankrike Alpes maritimes Fjällvandring 1
StenenT Var ligger platsen Fjällvandring 4
Bomaye 3 dagar men var? Fjällvandring 7
Örnsätrarn Var ligger detta stenblock? Fjällvandring 37
Karolina P Storsnasen med sexåring - starta var? Fjällvandring 8
eboklund "De trodde det var sommar" Fjällvandring 247
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
wesemi Var vandra dagsturer med barnfamilj Fjällvandring 3
Rundström Var vandra med 2-åring? Fjällvandring 2
Arctic Fox Var vada över Låvdajåhka? Fjällvandring 5
Lina-Arvid Tredagars ensamvandring. Var? Fjällvandring 15
DåligKoll Var köpa karta till Sarek nationalpark? Fjällvandring 9
gerritholl Var ligger Måskåsj-gammen (någonstans mellan Vájsáluokta och Fjällvandring 0
SofiaLF Helgsvandring i bergsmiljö i oktober - var? Fjällvandring 8
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
dmchris 3 dagars vandring - var ta vägen? Fjällvandring 3
gerritholl Var ligger Arvidssonstugan? Fjällvandring 10
LonelyWolf var vandrade du/ni nationaldags veckan? Fjällvandring 3
TheDude Spännande & äventyrlig vandring för barn. Var? Fjällvandring 5
Nehrert Var ligger Niak? Fjällvandring 10
markusbacka Sarek, när, var, hur? Fjällvandring 12
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo NATO övning i början på sep - någon som vet var? Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.