Akka möjligt i sommar?

Jag och min vildhustru har tänkt oss upp på Akka, över Haket osv, i början på september. Har någon varit uppe i sommar? Är det för mycket snö och vatten?
 
Jag och min vildhustru har tänkt oss upp på Akka, över Haket osv, i början på september. Har någon varit uppe i sommar? Är det för mycket snö och vatten?

Jag träffade på 4 killar på vägen in i Padjelanta som skulle upp på Akka, och det var den 26/7.
Så här såg det ut från båten den 25 juli när jag åkte över från Ritsem.

I början av Sept kan det ju ha kommit lite nysnö....
 

Bilagor

  • IMG_1775.jpg
    IMG_1775.jpg
    17.3 KB · Visningar: 1,303
  • IMG_1783.jpg
    IMG_1783.jpg
    26.9 KB · Visningar: 1,316
Jag åker upp till Akka 17/8, kan återkomma med rapport efter det, väntar också med spänning på ytterligare inlägg i den här tråden innan jag åker.
 
Jag besteg alla utom två av Áhkkás toppar under sommarens fjällvandring. Haket var inga problem att ta sig över, det är inte precis klättring där. Kammen upp mot Borgtoppen är lite rolig med scrambling, Sunnatjåhkkå är en luftig och fin tur. Toppen nordöst om Dubbeltoppen fordrar säkerligen klättringsutrustning; konstigt att den aldrig omnämns i gruppen med Bierikbákte, Gaskkasbákti o.s.v.

Dessutom stämmer inte höjdförhållandet mellan topp 1734 och topp 1730 emedan den senare är klart högre än den förra. Får se när den fullständiga lasermätningen kommer ut, där borde det ha skett några ändringar jämfört med nuvarande höjdkurvor.

Det var mycket snö när jag gick, men den har säkert blivit fastare nu och mindre till mängden jämfört med när jag var där.

En "rolig" anekdot i sammanhanget är att båtkillen på M/S Storlule berättade att någon som hade gjort Seven Summits tydligen hade ramlat och slagit sig uppe på Áhkká. Han berättade också om att han hade klättrat i Áhkkámassivet, men fick vända vid något ställe. Kanske var det vid den överhängande hammaren på nordkammen till toppen NÖ om Dubbeltoppen.

Jag träffade också en kille från Växjö när jag var uppe på Áhkká, mitt på kammen upp mot Borgtoppen. Han tältade i passet vid Hambergs Jökel, och han gick dagen efter också upp på Dubbeltoppen.

Guhkesvágge rekommenderas också för toppbestigningar. Niják, Suottasjtjåhkkå, Sarektjåhkkås nordtopp, Spijkka (via t. ex. Spijkkakammen som har en delvis överhängande vägg mot slutet) m. fl. är mycket fina toppar som ofta förlänades gott väder i och med att Gássaláhko merendels ligger i regnskugga.
 
Jag bad att få återkomma om snö-/vattenläge vid Akka, är precis hemkommen nu och kan väl säga att värmen var det som ställde till det för mig och vandringspolaren.
Vi kom med båten från Ritsem och satte upp tältet på ca.900m. höjd på västra sidan av dalgången mot norr, kan ju tillägga att vandringen från bron efter Akkastugorna fram till tältplatsen var bland de "brôtigare"(Västgötska) jag har gjort, tror inte jag har så mycket mer att upptäcka beträffande mygg, videsnår, björkdjungel och myrar... :)
Väl på plats gick vi från tältet upp i dalen, vek av österut upp mellan topparna 1676 och 1916 för att sedan fortsätta upp på den senare.
Efter 1916-toppen använde vi faktiskt stegjärn på ryggen upp mot "förtoppen"(?) och Stortoppen, den var hård och ganska polerad av vinden och hade inte varit så rolig att stampa sig uppför i bara kängor(har inte varit där förut så jag kan inte avgöra om det var mer snö än normalt där).
Väl framme vid haket kände vi oss helt enkelt för slitna för att ge oss på detta, vi hade på grund av värmen gjort slut på vattnet långt tidigare än vi räknat med(tror inte ens vi orkat bära med oss så mycket som vi skulle behövt dricka...)
Förhållandena för övrigt kunde inte ha varit bättre(torrt, vindstilla, molnfritt) så det kände lite surt att inte orka fram till Stortoppen men vi kände oss inte helt hundra och tänkte att det blir inte roligt att komma hem till familjen och berätta att vi slagit ihjäl oss också...Akka finns ju för övrigt kvar så vi kan försöka igen.
Annars upplevde vi väl inte att varken snö eller vattenflöden var några större problem(kom som sagt ihåg att jag inte varit där förut och kan inte göra några vettiga jämförelser)
 
Stort tack! Mycket intressant! Vi har alltid stegjärn med på sådana här turer, men bra att veta att de behövs! Nu ska ju vädret slå om till regn när vi ska upp, och det kommer väl inte att göra terrängen därnere mindre våt.

Riktig bergsbestigaranda kännetecknas av att man vänder i rättan tid - så ta det som ett mognadsbesked!
 
Stort tack! Mycket intressant! Vi har alltid stegjärn med på sådana här turer, men bra att veta att de behövs! Nu ska ju vädret slå om till regn när vi ska upp, och det kommer väl inte att göra terrängen därnere mindre våt.

Riktig bergsbestigaranda kännetecknas av att man vänder i rättan tid - så ta det som ett mognadsbesked!

Det verkade vid vårt besök som att stenar höll på att töa fram i högerkanten av den nämnda snöryggen, kan ju hända att det är passerbart utan stegjärn när ni kommer dit.

Tack, att vända just då var inget svårt beslut, vi kände båda två att vi inte riktigt var med i skallen och haket var dessutom mer exponerat än vad vi båda hade intalat oss, vi var inte så jädra tuffa däruppe :)
 
Haha, det är alltid så, eller hur? Man kommer liksom inte ihåg hur överväldigande naturen är däruppe, och man blir nästan lika överraskad varje gång! Och man påminns om hur viktigt det är att inte tänka för långt framåt, utan ta det i korta etapper, så att man vartefter kommer uppför den där till synes omöjliga branten, osv!

Hur såg Haket ut nu? Fanns det någon snö på detta, eller var det bara berg?

Och en annan fråga: Gick ni så långt ni kunde innan mörkrets inbrott när ni tältade? Vi skulle helst vilja komma upp till sjöarna redan första dagen, efter att ha åkt båten från Ritsem. Är det möjligt, eller varför stannade ni så pass tidigt?

Återigen, stort tack för rapport!
 
Bilder?

Ytterligare en fråga: Tog ni några bilder på den där snöryggen, och eventuellt på det luftiga Haket? Kan du lägga några här eller ge adress till visning?
 
Hur såg Haket ut nu? Fanns det någon snö på detta, eller var det bara berg?

Och en annan fråga: Gick ni så långt ni kunde innan mörkrets inbrott när ni tältade? Vi skulle helst vilja komma upp till sjöarna redan första dagen, efter att ha åkt båten från Ritsem. Är det möjligt, eller varför stannade ni så pass tidigt?

Uppe på toppkammen fanns bara enstaka små snöfläckar, haket var helt snöfritt.

Vi kom tilll Ritsem med bussen 18:20, sista båtturen hade redan gått så vi raggade upp en egen båttransport, han var dock lite osäker på att lägga till närmare vår tänkta tältplats på Áhkká, vi delade dessutom båten med två andra vandrare, därför hoppade vi av vid Änonjálmme som vanligt. På grund av detta var klockan närmare 21 när vi korsade bron efter Akkastugan, därför var det ganska sent innan vi kom till vår tältplats. Om ni kommer över sjön med en tidigare båt borde det inte vara några problem att hinna högre upp om ni skulle vilja det.
Efter bron gick vi i stort sett rakt mot topp 1004 och tänkte vika av nord/nordost när vi kommit så högt upp att vegetationen minskade, det gjorde den aldrig riktigt...(på nedvägen från tältplatsen gick vi mot nordväst tills vi stötte på stigen som går ut på "udden" och följde denna tillbaka till bron, vet inte riktigt vilken väg som var minst jobbig)
Att tälta högre upp än vi gjorde var inget alternativ för oss, uppe vid sjöarna var det bara snö, lera, sten och vatten. Kunde möjligen slagit upp tältet på snön men med facit i hand hade stigningen upp dit med full packning varit ganska påfrestande. Tror vi hade ca. en timmes vandring från vår tältplats upp till sjöarna så det kändes hanterbart.

Har inga bilder tillgängliga just nu men kan försöka lägga upp något här under kvällen
 
Senast ändrad:
Wow, jätteintressant info! Tänker ev. ta med snöpeggar för tältning på snö. Vi kommer med båten som går 14:30, så då lär vi hinna längre. Jag ska titta efter eventuella bilder ikväll eller imorgon.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
erik.andreasson Rutter vid toppbestigning av Akka Borgtopp/Stortopp Fjällvandring 14
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
david_k Nordöstra Padjelanta: Akka - Alggajavrre - Staloluokta Fjällvandring 5
Onesport Vill ha tips om Akka Fjällvandring 5
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
Hedan76 Fjällräven Akka 2 RS Fjällvandring 3
Esko747 Gå från Saltoluokta till Akka Fjällvandring 28
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
dajo81 Akka - Skarja Fjällvandring 22
cfn storasjöfallet bieriksvagge ruohtesvagge akka ritsem Fjällvandring 2
tobiasf Tältställen väster om Akka? Fjällvandring 5
fotomangan Uppför Akka Fjällvandring 8
storfamiljen Direktväg Akka - Kutjaurestugan? Fjällvandring 3
Norris Buchttoppen eller Akka högst? Fjällvandring 2
jonas72 Akka-Salto eller vice versa Fjällvandring 5
skellington Tältplatser mellan Akka och Gisuris? Fjällvandring 9
Per Blomkvist Akka stortopp Fjällvandring 7
Niak65 Vandringstips suorva-akka-piela-suorva Fjällvandring 1
H.W Stigen upp mot Akka och mot Ruohtesvagge Fjällvandring 3
albinh Sarek i sommar Kvikkjokk - Akka. Fjällvandring 35
Akke Akka-Kvikkjokk Fjällvandring 2
atua Akka 6okt Fjällvandring 5
jonil152 Bestigning av Akka Fjällvandring 4
AndersLars Akka Fjällvandring 6
bensson Akka-topptur-tips Fjällvandring 1
flunkan Vet någon 2:a handsvärde på fjällräven Akka 3 (-97)? Fjällvandring 0
skuggarvet Akka eller Nammatj Fjällvandring 8
virror Akka under nyår? Fjällvandring 3
PFE Akka Stortopp!!? Fjällvandring 2
i4lean AKKA R/S för vintertur? Fjällvandring 0
Megin Jobbiga vad Rinim-Akka? Fjällvandring 3
P.G. Akka utan glaciärvandring? Fjällvandring 2
slit Akka i slutet av juli Fjällvandring 1
fatbe Akka fjällensdrottning Fjällvandring 0
koaladaniel Rinim- Akka? Fjällvandring 7
Synpunkter på Fjällräven Akka tält? Fjällvandring 9
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
dallan Stekenjokk så tidigt som möjligt Fjällvandring 8
Matteevaldsson Ska fjällvandra nästa år och få så mycket tips som möjligt. Fjällvandring 11
Knallarn Jämtlandstriangeln början av juni - möjligt? Fjällvandring 25
Göran_ Vålådalsfyrkanten kristi himmelsfärd, möjligt? Fjällvandring 16
t_andersen Möjligt att gå Skierfe-Rinim? Fjällvandring 5
andy69 Vada Njoatsosjahka....möjligt? Fjällvandring 9
Cloyanz Möjligt att vandra runt Amasjavree´s kant till hellemoboten Fjällvandring 3
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
michaelahogberg Fjällvandring så långt söderut som möjligt? Fjällvandring 10
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.