Ridgerest, Z-rest eller vanligt?

Har någon bra råd att ge?
Jag tänkte skaffa ett nytt ouppblåsbart liggunderlag, eftersom min trotjänare tagit slut.

Vad regerar? Ett nytt bra vanligt slätt underlag eller någon av våffelmodellerna Z eller ridge?
 
Z-rest e bäzt

Om du söker på forumet hittar du många diskussioner om detta. Gör det.

Jag har kört med vanliga platta, med självuppblåsbart och med Z-rest.
Numera är det Z-rest som kommer med om det ska bäras (annars Thermarest).

Z-rest regerar bland de icke luftfyllda eftersom det är både betydligt bekvämare och betydligt mer praktiskt.
- Det kan vikas på olika sätt för olika användning och olika nerpackning.
- Det kämpar inte emot när det läggs ut.
- Den (eventuellt) skitiga/blöta undersidan kommer vid ihoppackning aldrig i kontakt med liggytan.
- Liten packvolym.
- Bra komfort, som sagt.
 
Re: Z-rest e bäzt

Nordesjo; sa:
Om du söker på forumet hittar du många diskussioner om detta. Gör det.

Det gjorde jag, men just jämförelser mellan olika ouppblåsbara är det ont om. Uppblåst vs ouppblåst har diskuterats mycket, men nu är det inte det jag funderar över.

Z-rest regerar bland de icke luftfyllda eftersom det är både betydligt bekvämare och betydligt mer praktiskt.
- Det kan vikas på olika sätt för olika användning och olika nerpackning.
- Det kämpar inte emot när det läggs ut.
- Den (eventuellt) skitiga/blöta undersidan kommer vid ihoppackning aldrig i kontakt med liggytan.
- Liten packvolym.
- Bra komfort, som sagt.

Tack. Jo det är ju bra skäl. Har du jämfört Z och ridge? Ridge verkar ju komfortablare, men annars talar kanske det mesta för Z.
 
Kommentar

Hej,
För vinterbruk skulle jag rekommendera ett slätt i stället för ett våfflat, eftersom det är svårt att borsta bort eventuell snö som hamnar i våffelmönstret.
Anders
 
Z eller R, det är frågan

Jag har använt både Z-rest och Ridge-rest i flera år och av mina erfarenheter så är Z-rest bättre för att det är lite tjockare, skönare och mer flexibelt än Ridge-rest. Om jag inte har fel, så är det nya blåa Z-resten lite tjockare eller mönstret lite kraftigare.

Håller med ovanstående att det är mer praktiskt att Z-rest än Rigde-rest.

Jonas
 
Ridgerest efter några år

Efter några (sådär 5-6) års någorlunda flitig användning är ett Ridgerest inte längre vad det en gång var. Det tappar helt enkelt stinget och blir ganska platt. I realiteten blir det alltså nästan ett vanligt slätt, väldigt tunt, liggunderlag. Jag antar att detsamma händer med Z-rest, men jag tror att det med sina bucklor är något mindre känsligt.
 
ORTLIEB

Säger bara Ortlieb.. Har ni sett deras nya liggunderlag så kan Thermarest och dess jämlikar slänga sig i väggen.
Kanske inte fjäderlätt men
*Man glider inte av
*Det går inte hål på det
*Det suger inte åt sig vatten

Du hittar det på Svima Kanotcenter i Solna!

/Martin Nordstrand, som jobbar i uthyrningen..
 
Re: Ridgerest efter några år

SirLance; sa:
Efter några (sådär 5-6) års någorlunda flitig användning är ett Ridgerest inte längre vad det en gång var. Det tappar helt enkelt stinget och blir ganska platt.

Jag har samma erfarenhet. Inte så att det blivit alldeles platt, men det är inte lika mycket Ridge i mitt Ridgerest längre. Är dock nöjd med det, trots allt gör det fortfarande ett bra jobb och är hyfsat lätt. Funderar dock på att byta, men då till ett uppblåsbart, annars skulle jag nog kolla in Z-rest.
 
Re: ORTLIEB

skogenskonung; sa:
Säger bara Ortlieb.. Har ni sett deras nya liggunderlag så kan Thermarest och dess jämlikar slänga sig i väggen.

Jag skulle inte slänga Thermarest i väggen. Ortlieb-liggunderlag väger rätt mkt, minst 1000 g. Jag jämförde med Guidelite-modellen och Ortlieb-modellen i Sporthuset i Umeå. Ortlieb-modellen väger rätt mycket tycker jag. Sedan får vi se hur kvaliteten blir på O-modellerna.

Jonas
 
Z-rest...

Har använt Z-rest ett tag nu (Sedan 1998) och tycker det har funkat kanon. Som någon annan har kommenterat blir det dock snö i kanalerna under liggunderlaget om man vinterhajkar med det, utan tält eller så. Vidare är det lite väl mjukt, efter några år (inte så konstigt egentligen, när väggarna på de slutna cellerna i liggunderlaget bryts ned kollapsar ju cellerna), men jag har varit ute med mitt i LUNGT 200 utenätter och otaliga "sova borta på hårt golv"-nätter, så. Well. Det är kvalitet, i alla fall. Räknat per natt som liggunderlaget hållit har det helt klart varit värt pengarna, i alla fall.

Jag gillar mitt Z-rest. Har aldrig sovit på ridgerest, men eftersom jag anvnänt z-rest och gillat det, de senaste åren blir det nog ett likadant igen, nästa gång det är dags att köpa liggunderlag.

MVH

/Kotten
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
realout Z-Rest eller Ridgerest? Bo och sova 0
Ambulanssystern Exped airmat basic 7.5 + Ridgerest? Bo och sova 1
gro Ridgerest Bo och sova 1
tofucz megasuperliggunderlaget RidgeRest Solar, eller? Bo och sova 4
tant smurf Ridgerest liggunderlag Bo och sova 11
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Ylvan Therm-a-rest ProLite 3 Bo och sova 9
johan5588 Läckande "Thern a rest" liggunderlag, garanti ? Bo och sova 8
osse Term-a-rest & väta Bo och sova 4
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
bjonil Hellångt eller 3/4 Therma-rest? Bo och sova 9
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Nahoj66 Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0? Bo och sova 5
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
srpp Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt? Bo och sova 30
jd Z-rest, Therm-a-rest Bo och sova 5
Mz Therm-A-Rest Bo och sova 11
FuluFreak Ridge-rest eller Z-rest? Bo och sova 7
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.