Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt?

Är 3.8 cm liggunderlaget från Therm-a-rest, kallat Guidelite, för tunnt för snöbivack? Vad tycker Utsidans erfarne?

(Jo, visst beror det på hur bra sovsäck etc man har - men något slags svar lär det väl finnas ändå...)

Tillverkaren säger att R-värdet är 3.8, vad innebär det?

Hälsningar, Patric

Data enligt tillverkare:
GuideLite™: $75.00*
Weight: 2lb/920g
Inflated Size: 20x72x1.5in/51x183x3.8cm
Rolled Size: 21x4in/53x10cm
Color: burgundy top/mocha bottom
R-Value: 3.8 - fully inflated
 
Tag två

Komplettera ditt Guidelight med ett vanligt liggunderlag så kommer du sova tillräckligt varmt.

Sedan jag vintertältade med enbart ett uppblåsbart Therm-a-Rest så har jag kompletterat liggunderlaget. Sovsäcken är dock den samma-den funkar fortfarande om bara liggunderlaget är tillräckligt.

Ett Ridgerest (det där knöggliga underlaget) samt ett 3/4-långt Therm-a-Rest Guidelight fungerar bra för mig på vintertältturer och är tillräckligt lätt att ta med. På sommaren passar 3/4:en fint till min dotter-hon är ändå inte med på vinterturerna ännu...

Ha det kul och skönt på din vintertur!
 
Tänk på bredden också

Jag har inte så stora erfarenheter av övernattning på therm-a-rest vintertid, men skriver ändå ned det jag upplevt och hört. Själv har jag ett 35 mm tjockt therm-a-rest, men på ovansidan är materialet skrynkligt och enligt tillverkaren ska luften i skrynklorna göra att det isolerar lika bra som ett slätt 50 mm. Jag har ändå blivit rekommenderad att ha ett vanligt frigolit-underlag under det uppblåsbara, främst ifall man skulle råka ut för punktering.

Ett misstag jag gjorde då jag köpte mitt var att jag gick lite väl hårt på att hitta det lättaste underlaget i full längd. För att spara vikt valde jag ett lite smalare liggunderlag och eftersom jag alltid sover på sida hamnar antingen knäna eller baken utanför och snön kyler rätt ordentligt då inte liggunderlaget isolerar, även om man har en bra sovsäck.
 
Blås hårt!

Blås upp liggunderlaget extra hårt så isolerar det bättre. (Ja, alla messerschmittar, der kommer in fukt som kan frysa i liggunderlaget, men ett thermarest som man inte blåser in extra luft i blir inte särskillt tjockt på vintern.)

Håller med alla andra om att du bör komplettera med ett "vanligt" liggunderlag. Dels för att Thermarest är kass om du vill slappa i en snödriva på lunchpausen, dels pga punkarisk ock dels för att varje gång man byter ställning på ett Thermarest på vintern, så tar det ett tag innan eventuella "nya" liggytor blivit varma. (Burr)
 
Vill bara kommentera parantesen där, sovsäcken isolerar nästan ingeting under dig eftersom den blir ihoptryckt där (det tar de ultralätta killarna fasta på så de har säckar med bara dun på ovansidan).
 
Detta inlägg är inget svar på din fråga då jag inte har provat det ute i en snöbivack...Men ifall du har köptankar på det så ska du veta att det har kommit en ersättare till det liggunderlaget som du beskrev som "bara" väger 830 gram, alltså 90 gram lättare och är precis lika tjockt och har samma mått. Förutom att det är lite mindre ihoprullat.
 
Blås hårt?

Vandrare; sa:
Blås upp liggunderlaget extra hårt så isolerar det bättre. (Ja, alla messerschmittar, der kommer in fukt som kan frysa i liggunderlaget, men ett thermarest som man inte blåser in extra luft i blir inte särskillt tjockt på vintern.)

Jag håller inte riktigt med Björn.

1. När man blåser in luft i madrassen är luften varm. 2. När madrassen sedan ligger på snön så kyls luften av (och minskar i volym) och madrassen verkar ha för lite luft.
3. Man blåser in lite mer luft så madrassen blir fylld.
4. När man sedan lägger sig på madrassen värms den upp igen av din kroppsvärme och följdaktigen sväller den och blir då absolut stenhård.
5. I detta läge funderar man över orsaken till att ha ett uppblåsbart liggunderlag överhuvudtaget. När det ändå är stenhårt kan man ju lika gärna ha ett vanligt (av bra kvalité förstås, god isolering) som kostar mindre och väger betydligt mindre. En vits med uppblåsbart är ju att ligga bekvämt, eller?

Men man måste naturligtvis blåsa in lite mer luft under vintern än under sommaren men man ska inte överdriva.

MVH Urban.
 
Varför svara med citat?

Varför svara med citat när du ändå lägger till? Var skrev jag att man ska blåsa två gånger? Vad jag menade var att man ska blåsa upp mer än vanligt så att man inte ligger igenom (eller nästan igenom) liggunderlaget. Ligger man på mossa är det OK att höftbenet "går i botten" när man ligger på sidan. I snö blir det kallt.

Var hittade du förresten det där vanliga liggunderlaget som är 3.8 cm tjockt, billigt och lätt? Är det inte svårt att rulla? ;-)
 
Ursäkta mig då.

Det var första gången jag använt citat-funktionen så det blev fel där, ursäkta. Under texten, "Jag håller inte riktigt med Björn", är det naturligtvis jag som skrivit. Det är det scenario, punkt 1 till 5, som lätt kan uppstå om man inte gjort detta tidigare.

Jag använder ett 38 mm tjockt uppblåsbart och kompletterar det med ett helt vanligt liggunderlag. Det uppblåsbara använder jag på nästan samma sätt oavsett sommar eller vinterbruk. Funkar utmärkt isoleringsmässigt och jag har komfort på samma gång. Har man blåst upp för lite upptäcker man detta rätt snabbt och får då blåsa in lite extra luft. Svårare är det inte.

Hoppas jag var lite tydligare denna gång.

MVH Urban.

Ps det är väldigt lätt hänt att man blåser upp mer än vad som behövs när man är ute första gången och då ligger man obekvämt i onödan DS.
 
OK Urban.

Håller med dig om att det kan vara svårt att få rätt tryck. Jag brukar alltid försöka få ventilen vid huvudänden, då kan man enkelt släppa ut luft om det blivit för mycket. Är man lite vig går det t.o.m. att blåsa i luft utan att kliva ur sovsäcken.
 
R-värde

R-värdet anger hur bra det isolerar. Mata http://www.google.com med sökorden rockwool byggregler isolerteori så får du en länk till ett pdf-dokument med förklaring (i dag i alla fall...).

För övrigt bara att instämma - komplettera med cellplast.
 
Varför ska man köpa ett dyrt liggunderlag som man måste komlettera med något annat för att det ska isolera tillräckligt? Själv kör jag med två vanliga liggunderlag på vintern.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
somule Bygga snöbivack Bo och sova 19
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Ylvan Therm-a-rest ProLite 3 Bo och sova 9
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Nahoj66 Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0? Bo och sova 5
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
niben Therm-a-rest's nya?? Bo och sova 3
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
jd Z-rest, Therm-a-rest Bo och sova 5
Mz Therm-A-Rest Bo och sova 11
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4
johan5588 Läckande "Thern a rest" liggunderlag, garanti ? Bo och sova 8
osse Term-a-rest & väta Bo och sova 4
bjonil Hellångt eller 3/4 Therma-rest? Bo och sova 9
GustavOh Ridgerest, Z-rest eller vanligt? Bo och sova 10
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
realout Z-Rest eller Ridgerest? Bo och sova 0
FuluFreak Ridge-rest eller Z-rest? Bo och sova 7
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.