Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0?

Jag väljer mellan Therm-a-Rest Prolite 4 (3,8 cm) och Expedition 5,0, alltså mellan komfort och vikt/packvolym. Är det någon som provat båda dessa varianter. Är det stor komfortskillnad? Sover man bra på Prolite 4? Är det värt den större packvolymen samt den högre vikten för denna extra cm i tjocklek? Användningsområdet för mig är både kajak och vandring. Tacksam för synpunkter!
 
Jag sover väldigt bra på ett prolite4 och jag sover på mage, men det hela beror nog en del marken, sover man på stenhällar kan det kanske bli lite... hårt?

Är man sidosovare kan det nog kännas tunt..

/m
 
Jag har ett 10 år gammalt therm-a-rest LE (dvs 5 cm tjockt) regular och ett två år gammalt prolite 4 large. Jag bytte efter att ha tröttnat på det korta och smala liggunderlaget, vilket min flickvän nu har övertagit. Komfortskillnad? Javisst är LE-underlaget mjukare och skönare att ligga på, men jag sover ändå bättre på prolite-underlaget då det är tillräckligt brett och långt. På LE-underlaget känns det som att jag hela tiden ligger halvvägs utanför underlaget.

Återstår gör ju då möjligheten att köpa ett 5 cm tjockt underlag i storlek large, det blir så klart mest komfortabelt om nätterna. Värre då under dagen om man ska bära på det. Trots att jag knappast brukar räkna gram när jag vandrar drar jag ändå gränsen där, ett stort 5 cm tjockt liggunderlag tycker jag blir för tungt.

Bara du själv vet hur mycket vikten betyder i din packning. Det finns en komfortskillnad, men jag tycker inte den är så stor. Jag tycker jag sover bra om somrarna på prolite 4. Jag har inte provat det på vintertur ännu, men ska göra det om ett par veckor (då i kombination med min flickväns gamla ridgerest).
[Ändrat av JonathanW 2006-03-26 kl 13:35]
 
Komfort är något individuellt och upplevt ... liksom även hur mycket vikten påverkar den totala packningen vid vandring. Därför är det här mina egna erfarenheter och tankar.
Jag har under åtskiliga år sovit mycket och många nätter på kala klippor i ostkustskärgården vid paddling med mitt 1,5 tum (38 mm) therm-a-rest och det sover jag mycket gott på.
När det gäller vandring så ligger min gräns för vikt någonstans vid vikten på det therm-a-restet och jag använder det då endast vid kortare vandringar och har istället ett Z-light för längre vandringar. Ett tyngre underlag än mitt nuvarande therm-a-rest (som visserligen är något lite tyngre än Prolite 4) skulle jag personligen inte vilja bära på.
 
Hej
Jag har ett prolite 4 som jag är mycket nöjd med. Dock tycker jag att det blir lite väl hårt, på sten eller trägolv, om man skall sova flera nätter. Fick ett Exped 9 dunluftmadrass i julklapp. Mycket skönt. Jag sov på det hela vecka 11 när jag var uppe och åkte skidor. I skogen räcker prolite 4 gott ch väl. Tror inte att 1-1,2 cm till 5 cm gör någon större skillnad. Ska det vara tjockt är det bättre att gå på exped 7 eller 9. Det är ju lite mera struligt att använda dunmadrassen men man sover gott. Köp ett prolite. Lätt att använda, god komfort och tar liten volym i packningen.
mvh
ht
 
Jag bytte ut mitt ultralight (2,5 cm) till ett Prolite 4 och skillnaden är stor. Tror inte att skillnaden mellan Prolite och Expedition 5 är av lika stor betydelse.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Ylvan Therm-a-rest ProLite 3 Bo och sova 9
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
srpp Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt? Bo och sova 30
jd Z-rest, Therm-a-rest Bo och sova 5
Mz Therm-A-Rest Bo och sova 11
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4
niben Therm-a-rest's nya?? Bo och sova 3
johan5588 Läckande "Thern a rest" liggunderlag, garanti ? Bo och sova 8
osse Term-a-rest & väta Bo och sova 4
bjonil Hellångt eller 3/4 Therma-rest? Bo och sova 9
GustavOh Ridgerest, Z-rest eller vanligt? Bo och sova 10
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
realout Z-Rest eller Ridgerest? Bo och sova 0
FuluFreak Ridge-rest eller Z-rest? Bo och sova 7
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Vandringshyveln Thermarest - ProLite Plus?? Bo och sova 2
Martin Fjäderlätt Hur sköna är Thermarests nya ProLite? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.