Hur sköna är Thermarests nya ProLite?

För några år sedan slutade jag använda mitt Thermarest (standard) till förmån för ett Z-rest som är mer praktiskt och lättare.
Men nu har jag börjat märka att jag inte sover bra på det. Så under en segling i helgen fick sambon sova på Z-restet och jag på det gamla Thermarestet.
Jag sov som en stock.

Eftersom jag fortfarande tycker att Thermarestet är för tungt för vandringar undrar jag om någon testat deras nya orange lättviktare ProLite. De verkar ju ganska tjocka och fina, och vikten är klart skälig.

Är det nån som äger ett eller har testat? Hur står det sig mot ett gammalt standard-thermarest?

BS1040TR.jpg
 
Frugan har ett Prolite 4, alltså den tjockare varianten. Det verkaar onekligen bekvämt och hon säger sig sova lika bra på det som på det gamla Thermarestet. Vad jag märkte var dock hur stor skillnad i isolering det var mellan Prolite och mitt mzcket gamla liggunderlag. Liggunderlaget reflekterar kroppsvärmen mycket bättre, enligt min egna mycket kvalificerade subjektiva bedömning. Och liggunderlaget väger ju ca hälften av Proliten...

/Håkan
 
isolerar sämre

Min syster har ett, och jag har ett liknande men billigare :) (inhandlat i Finland på intersport för 45 euro, och faktiskt lättare än thermarestet) och jag tycker det är lika bekvämt att sova på. Det är också väldigt litet och behändigt i packningen. Nackdelen är att det isolerar MYCKET sämre mot markkylan, så den senaste fjällturen blev lite kallare än förväntat.
 
Prolite 4

Jag köpte i våras 4 st Prolite 4 till hela familjen från theoutdoorshop.com. Har sedan testats av hela familjen till stor belåtenhet. De känns tjocka (och är ganska - 4 cm)och man sover mjukt och skönt. De är bara testade på sommaren men isoleringen var god. De väger väl drygt 600 g och känns mycket lätta att hantera. Skillanden i sovkomfort gentemot ett traditionellt är oändlig men skillande i vikt ganska liten. Ytan är bra och inte särskillt halkig jämfört med mitt tidigare 17 år gamla thermarest som var en halkbana. Således bara positiv. På theoutdoorshop kostade liggunderlagen ca 700 kr men frakten är dyr, är man flera eller beställer mera saker blir det dock mycket billigare. Själv köpte jag 4 liggunderlag och 4 sovsäckar Mountain Equipment Firewalker 2 och sparede nog 3000 jmf med Sverige.
 
Tack för blixtsnabba och bra svar!

Ni som tycker att det isolerar för dåligt - gäller det även på sommaren?

Jag har tänkt använda det mest i tält och under årets varmare halva. Funderar på att välja den korta varianten för viktens skull. I tält gör det ju inte så mycket om sovsäcksfoten ligger mot marken.
 
Jag har en Prolite 3 short. Jag är nog nöjd, men med fördelarna (lägre vikt, mindre packad volym, snabbare att tömma) följer nackdelar. Jämfört med mitt TR UL (4/4), föregående modellen, är det lite kallare. Inte konstigt när de skurit bort så mycket skum. Jag måste blåsa upp det hårdare för att inte ligga mot backen vid höften, det vill inte blåsa upp sig själv såpass att det är användbart. Eftersom jag blåser upp det hårdare blir det mindre bekvämt. Undersidan är lite greppigare än förut, men jag har ändå duttat på droppar med SilNet silicon på båda sidor. Ska du ha det bekvämt är nog Prolite 4 ett bättre val, för mig duger ändå 3an. Under benen lägger jag en tömd ryggsäck. Är det kallt tar jag tex en tunn fleece över mattan. Visst räcker det för sommaren, ner till 0 grader i alla fall.
 
Håller med Jalle. Nog räcker isolering till (på sommaren), det är bara att du måste börja komplettera nattklädseln vid högre temperatur än annars.

/Håkan
 
prolite är skönare än de gamla tycker jag,man ligger mjukare,halkar inte och jag får för mej att det är varmare att ligga på.
I natt var det frost när vi tältade vid Akka-fjället och jag sov hur gott som helst.
Har legat ute mer än brukligt i sommar ,så jag kanske har vant mej både vid lägre temp och vid att sova på liggunderlag,men jag rekommenderar detta underlag framför den äldre modellen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.