Therm-a-rest ProLite 3

Köpte precis ett ProLite 3, rullade upp det, blåste in ett par gånger och väntade... Det ville inte alls blåsa upp sig själv. Nu har jag blåst upp det och stängt, tänkte att det kanske behövde "fluffa upp sig". ??? Är det normalt? Sticker ut tidigt i morgon och vill gärna att det ska fungera då.
Någon som har erfarenhet av dessa självuppblåsbara liggunderlagen?
 
Jag har ett "självuppblåsbart" liggunderlag från McKinley. (X-lite Compact), som har den enda svagheten att det inte blåser upp sig själv. Lite, lite kanske det fluffar upp sig, men sedan får man blåsa som med en gammal hederlig luftmadrass. Och det kan jag ta, för i övrigt är det bara fördelar med det. Det väger lite, tar liten plats, håller luften bra (peppar peppar) och är underbart att sova på!

Jag tror inte att du behöver vara orolig. Andra som har erfarenhet av dyrare märkesgrejor kanske vet bättre?

Läs recensioner om just ProLite 3 här: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1906
 
Nu har jag packat ner det och det visar sig väl i morgon vad det går för. Förstår självklart att det inte kan blåsa upp sig själv helt, men det sög ingen luft över huvud taget. Gick ju i alla fall att blåsa upp själv.
Jaja, styrkepröven i morgon som sagt. Tack för era svar. :)
 
Mitt gamla Thermarest behövde jag faktisk inte blåsa i. Inte i början i alla fall.
Antagligen är de allra lättaste liggunderlagen sämre på att blåsa upp sig själv eftersom de innehåller mindre skum som vill expandera. Jag tror att skummet i dem är perforerat och sen utspänt, så de vill kanske snarast dra ihop sig...

Men det kvittar ju egentligen eftersom man fixar det med ett par blås.
 
Vad jag har hört så behöver man alltid blåsa upp dom i början för att man skall få bort "fabrikspackningen".

Efterhand som liggunderlaget används så kommer det också mjukna och därmed också börja blåsa upp sig själv.
Men som sagt. Det kommer ju aldrig blåsa upp sig självt helt och hållet.

//Peter
 
förvaring

Hej. Jag har lärt mig att man inte skall förvara självuppblåsbara liggunderlag i hoprullade. Det kräver ju mer utrymme, men ändå. Jag förvararar mitt ihoprullat, just för att jag inte har plats, men ändå värt att tänka på. Det är ju egentligen samma sak med sovsäckar.
Jag köpte ett Therma-Rest i sommras som heter "ProLight4 Millitary", en förstärkt variant av vanliga Prolight, dessutom med rätt färger enl. min smak. Köpte det på www.Terräng.se, och det är enda stället jag hittat den modellen, den finns inte ens med i Therma-rests kataloger, är helnöjd med det, men kompletterar ändå med ett "vanligt" plast underst för ryggens och komfortens skull, de väger så lite ändå. Lite luft får jag ändå blåsa in manuellt. Jag tror som Martin Fjädelätt, att det är svårt att få lättviktsvarianterna att blåsa upp sig lika bra som tyngre varianter, eftersom det finns mindre skumm som står för arbetet.

Ubbe
 
Gymnastik

Har de legat komprimerade ett tag brukar det behövas att man låter det fyllas så gott det går av sig själv och sedan pressa ut luften ett par-tre gånger för att få bort 'stelheten'.Efter det funkar det som vanligt igen.


peter
 
det är som Martin säger, lättvarianterna med utstansat skum har inte mycket självuppblåsning, de tjocka helskum-varianterna jobbar bättre på egen hand men behöver oftast lite hjälp ändå.

sen är tyvärr prolite 3 ganska obekvämt och kallt. måste blåsas upp hårt för att man inte ska ligga igenom (i alla fall om man är lite tyngre). är det under nollan så känner man markkylan.
 
Tack för alla svar.
Det är ju inte så väldigt jobbigt att blåsa upp det där lilla tunna liggunderlaget.
Lite väl tunt inatt dock. Lånade ut mitt Ajungilak Bamse till killen men hädanefter kör jag nog bägge när det är kallt som var min tanke från början. Vill inte ligga ute flera nätter med bara ett uppblåsbart ifall det skulle gå hål.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Nahoj66 Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0? Bo och sova 5
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
srpp Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt? Bo och sova 30
jd Z-rest, Therm-a-rest Bo och sova 5
Mz Therm-A-Rest Bo och sova 11
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4
niben Therm-a-rest's nya?? Bo och sova 3
johan5588 Läckande "Thern a rest" liggunderlag, garanti ? Bo och sova 8
osse Term-a-rest & väta Bo och sova 4
bjonil Hellångt eller 3/4 Therma-rest? Bo och sova 9
GustavOh Ridgerest, Z-rest eller vanligt? Bo och sova 10
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
realout Z-Rest eller Ridgerest? Bo och sova 0
FuluFreak Ridge-rest eller Z-rest? Bo och sova 7
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
Vandringshyveln Thermarest - ProLite Plus?? Bo och sova 2
Martin Fjäderlätt Hur sköna är Thermarests nya ProLite? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.