Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag

Hej,
Köpte en sån grej så man kan sitta med ryggstöd av att vika ihop liggunderlaget. Men då fick jag en stor luftbubbla på liggunderlaget. Förmodligen blev det för högt tryck på nåt vis.

Men det ser ut som om det har kommit in luft mellan själva luftelementen och yttertyget.

Är det nån som haft nåt liknande och går det reparera?

Mvh /xaphod
 
Hej,
Köpte en sån grej så man kan sitta med ryggstöd av att vika ihop liggunderlaget. Men då fick jag en stor luftbubbla på liggunderlaget.
Är det nån som haft nåt liknande och går det reparera?


Jag förstår att det ser konstigt ut, men BEHÖVER det verkligen repareras? Om liggkomforten är oförändrad kanske det går bra ändå?
Om du insisterar på att försöka åtgärda det så har du inget annat val än att försöka få in lim mellan skikten. Med t.ex. superlim i en injektionsspruta kan du sticka ett hål i höljet och sen lägga ut limsträngar i ett radiellt mönster för att sedan försöka få kärna och skal att häfta ihop med ett lagom tryck. Frågan är dock om stränglimningen blir stark nog för att hålla ihop kärna och skal när liggunderlaget används. En mer radikal metod är att lägga ett snitt genom bubblan så att du kommer åt att applicera spraylim på kärnan för att sedan lägga tillbaka duken och stänga snittet med en sträng liquisole eller något annat kladdigt.
 
Hej,
Det var kreativa förslag!

Glömde nämna att det inte går att sova på överhuvudtaget.

Såg att det är livstids garanti på produkten, så jag funderar på att skicka tillbaka den. Har mailat deras kundservice men inte fått svar.
 
...Såg att det är livstids garanti på produkten, .

Det betyder inte alltid så mycket det där. Mer än en gång har jag fått höra att "med livstids garanti så syftar vi på produkten livstid, inte ägarens. När produkten går sönder så är det ett bevis på att prouktens livstid är förbi, varvid garantin naturligtvis förfaller."
 
Det betyder inte alltid så mycket det där. Mer än en gång har jag fått höra att "med livstids garanti så syftar vi på produkten livstid, inte ägarens. När produkten går sönder så är det ett bevis på att prouktens livstid är förbi, varvid garantin naturligtvis förfaller."

Det ligger något i vad du säger! :)
 
Det betyder inte alltid så mycket det där. Mer än en gång har jag fått höra att "med livstids garanti så syftar vi på produkten livstid, inte ägarens. När produkten går sönder så är det ett bevis på att prouktens livstid är förbi, varvid garantin naturligtvis förfaller."

LOL=SH=Skrattar Högt
 
Nu ska man väl ha en rimlig uppfattning om vad livstid är på lite olika produkter. Att förvänta sig att en produkt men skumplastkärna som laminerats mot ett annat material som sedan viks fram och tillbaka x antal gånger har oändlig livslängd låter lite naivt. Vad garantier omfattar är oftast material och tillverkningfel. Lyckligtvis har många företag i outdoorbranchen en skön inställning som löser fel uppkommna genom fel och överanvändning.

Patrik
 
Nu ska man väl ha en rimlig uppfattning om vad livstid är på lite olika produkter.

Och vem bestämmer vad som är rimligt för en viss typ av produkt, särskilt om funktionsbortfallet beror på inte uppenbar förslitning?
Vissa fel är betydligt mindre självförklarande än andra. Mitt andra GT-ställ som exempel. Jackan SÅG fortfarande helt OK ut, ingen märkbar blekning och tyget var fortfarande helt även vid ärm- och halsmuddarna. T.o.m. kardborren vid ärmmuddarna hade bettet kvar, ändå läckte den som ett såll. Kändes konstigt att den nått slutet på sin livslängd.

Min första GT-jacka däremot, den började inte läcka förrän det var uppenbart även från avstånd att den var hårt sliten. Fläckigt solblekt och slitna, nästan fransiga ärmmuddar. Att pensionera den från utegarderoben kändes helt naturligt mht dess allmänna skick.

Att man kan nöta ut precis vadsomhelst genom hård användning är det väl ingen som ifrågasätter, men grejer som bara ger upp andan utan synlig orsak kan vara rätt irriterande. Om grejerna åldras så att det inskränker på deras användbarhet utan att det syns så skulle man ju önska att de var försedda med en datumstämpel.
 
Vad det gäller GT så ansvarar GT för tätheten på produkten. Sedan är det upp till varje användare/tillverkare att sköta sina (GTs) reklamationer. Det är en enorm skillnad på de olika tillverkarna hur de sköter sina reklamationer. Det ligger oxå en stor portion motvilja hos många butiker att sköta reklamationerna.
Vad som kan vara rimligt är alltid en tolkningfråga. Tittar man på nylon som används inom klättring så har det en livslängd på max 10 år. Nu finns det ju inga regler som säger att ett membran ska hålla i si och så många år, men går man igenom hälkappan på ett par GT dojor tre gånger efter varandra så är det kanske så att man har en fot som inte passar i just den modellen av skor. Folk som tror att regnställ duger att nötas mot en sadel i timma efter timma, tvålagersGT jackor eller ännu värre Paclite som används med tunga ryggsäckar under längre perioder.
Listan kan göras oändligt lång på förväntningar inte stämmer med produktens funktion.
Fair wear and tear är ett uttryck som används internationellt.

Patrik
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.