Billigare alternativ till Therm A Rest?

Eller har jag redan hittat en god konkurrent?

http://www.wild-outdoorlife.se/722.asp

Verkar som en god konkurrent till Therm A Rest Prolite 3, eller? Priset lockar ju verkligen i förhållande till specsen.

Om det är någon som har erfarenheter av denna Roben-produkt eller Roben i största allmännhet är jag tacksam för kommentarer. Tips om andra liggunderlag som är billigare än Therm A Rest mottages gärna.

Ses därute i sommar!
 
Är ute efter en sovsäck och tittade på en från Alpkit med 90% gåsdun? Är det nåt sånt du har och vad kan du säga mer om den än att den är fin. Har du testat den under kyligare förhållanden? Liggunderlagen verkade också köpvärda.
//Sten
 
Tack för tipset!

Verkar som ett bra och framförallt billigt alternativ! Vad gick frakten på? Vad kostade liggunderlaget totalt? Åker man på moms, tull och annat tjafs?

tack för tipset
 
Tull och moms slipper man då England är med i EU. Frakt tillkommer men framgår när man ska beställa. Jag har en AlpineDream 900 som jag har använt under tio dagar i jämtlandsfjällen förra vintern under en fjällräddningskurs. Både i "12-tält" med varierande eldning och snöbivack och hade inga problem alls. Använde två liggunderlag i tältet (vanliga cellgummi) och ett i bivacken. Minns inte riktigt hur kallt det var men -10*C borde det lätt ha variat iaf (var i februari har jag för mig). Det enda som inte kändes prisvärt är kompressionspåsen man fick med, men men,
 
nuchurso; sa:
Eller har jag redan hittat en god konkurrent?

http://www.wild-outdoorlife.se/722.asp

Verkar som en god konkurrent till Therm A Rest Prolite 3, eller? Priset lockar ju verkligen i förhållande till specsen.

Om det är någon som har erfarenheter av denna Roben-produkt eller Roben i största allmännhet är jag tacksam för kommentarer. Tips om andra liggunderlag som är billigare än Therm A Rest mottages gärna.

Ses därute i sommar!

Såg ett väldigt billigt liggunderlag idag när jag handlade på Netto i Göteborg.

Självuppblåsande 183x51x3 och strax under kilot vill jag minnas. 99 kr! Jag är inte så insatt i liggunderlag men är det vanligt att det finns så billiga (no-names)? och är de billiga alltid dåliga? Kan ju vara värt att testa för en hundring....
 
-Tarzan- skrev:
Självuppblåsande 183x51x3 och strax under kilot vill jag minnas. 99 kr! Jag är inte så insatt i liggunderlag men är det vanligt att det finns så billiga (no-names)? och är de billiga alltid dåliga? Kan ju vara värt att testa för en hundring....

Vi har flera olika noname-varianter (och även nån av de billigare märkesvarianterna) och kvaliten och funktionen varierar rätt.

Det som kan hända är t.ex. att de delaminerar (ytertyget lossnar från skumgummit) så det blir en "boll" att ligga på). Ofta så är skumgummit i dem lite för mjukt. Ventilerna finns det många olika varianter av och vissa är bra och andra är dåliga.

Ett av de bättre (av de vi har) är faktiskt Biltemas, men det är lite väl "kompakt" tycker jag, känns som själva yttertyget är väldigt tjockt.
 
När jag är ute och paddlar har jag ett från Harald Nyborg:
http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=8678&n=40100

Mitt är 5cm tjock fungerar "ganska" bra. Ventilen smygläcker något men det är inget som påverkar funktionen under en natt, men den är väldigt bekväm.
Det stora problemet med det är att det väger bly, ca 1,7kg så det är absolut inget man kan ta med på en vandring.
//Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pirx hilleberg soulo - fast billigare? Bo och sova 49
Mrtowle Billigare tält utomlands? Bo och sova 6
Multi S. Billigare "low-tech tält" Bo och sova 8
var kan man köpa billigare Bo och sova 1
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
Zachie Andra alternativ än sovsäck Bo och sova 0
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
Vandrare Alternativ till AlpKit Pipedream? Bo och sova 5
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
pzac Tips! Alternativ till snösåg... Bo och sova 1
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
Familjen F. Alternativ till liggunderlag för familj? Bo och sova 38
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
brigas alternativ till HB Nammats efterlyses Bo och sova 9
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
Martin Fjäderlätt Skarpa alternativ till Nallo Bo och sova 78
Fritidsbutiken Goda alternativ Bo och sova 10
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.