Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag

Hej allesammans, hoppas allt är bra med er! :)

Är på jakt efter ett nytt liggunderlag och har kikat en hel del på olika modeller från Sea to Summit men inte riktigt fastnat för något än. Läst bra omdömen om att de ska vara väldigt sköna men att de inte riktigt lever upp till sitt R-värde samt att vikt/packplats kan vara bättre.

Har därför börjat kikat på bland annat Therm-a-Rest Neoair Xtherm modellen samt modellen Neoair Xlite. Får uppfattningen om att de är några av marknadens bästa liggunderlag sett till vikt, R-värde, hur litet det går att packa ner etc (dock är priset väldigt högt) samt har de har fått riktigt bra omdömen världen över.

Om någon av er har någon av dessa eller liknande liggunderlag från Therm-a-Rest undrar jag hur kvalitén är? Hur sköna är de egentligen att sova på (jag sover endast på rygg), låter de mycket, är det värt investeringen?

Tack på förhand! :)
 
En madrass utan fyllning annan än luft kräver liggunderlag under för annars blir det svalt. Markkylan kommer att hålla dig vaken.
Givetvis som i allt annat isolerar dun bäst, och dyrast.
Nattsömn är viktig så satsa rätt.

go tur
 
En madrass utan fyllning annan än luft kräver liggunderlag under för annars blir det svalt. Markkylan kommer att hålla dig vaken.
Givetvis som i allt annat isolerar dun bäst, och dyrast.
Nattsömn är viktig så satsa rätt.

go tur

Det är ju luften som isolerar, medans fyllningens funktion är att förhindra att luften cirkulerar inuti liggunderlaget/sovsäcken mm och orsakar köldbryggor och sämre isolering.
 
Jag har ett neoair xlite large. Sover grymt bra på det. Något helt annat än cellplast. Nyckeln för bra komfort är att ha ganska lite luft så man sjunker ner ordentligt. Det är prassligt när man håller på med det men när man väl ligger på det är det rätt tyst. Varken jag eller mitt sällskap störs av det då.

Enligt de uppdaterade R-värdena (ny standard) så ligger det så högt som 4.2. Det ska räcka rätt långt även för 3-säsong. Jag har iofs nästan alltid med ett tunt cellplastunderlag också för att skydda madrassen och för att ha något att sitta på vid raster. Ger också lite extra isolering. Xtherm ger dock rätt mycket mer isolering för inte så mycket vikt men lite dyrare.

Öht får man väldigt mycket komfort med ett large för 450 g och minimal packvolym. Sant att dessa inte är billiga men rätt ofta finns det bra erbjudanden eller någon rabattkod som gör att man kan komma ner till kanske 1600 (vad jag betalade för 2 år sen).
 
Senast ändrad:
Det är ju luften som isolerar,

Nja, sanning med modifikation. Då skulle man ju inte behöva sovsäck, för det är ju massor med luft i ett tält som då skulle isolera? :)

Luften behöver stå still för att den ska isolera, den måste alltså vara instängd i nåt som gör att den inte fritt kan konvektera.

För luft som rör sig är jättebra på att transportera (bort) värme. Det är därför man t.ex. använder fläktar för kylning eller inte ska täcka över elementen.

Och det är då det som händer inuti en madrass med bara luft: Luften cirkulerar och flyttar duktigt värmen från kroppen till marken och sidorna.
 
Nja, sanning med modifikation. Då skulle man ju inte behöva sovsäck, för det är ju massor med luft i ett tält som då skulle isolera? :)

Jo du har helt rätt;), skulle kanske lagt till att det är den instängda luften som isolerar och fyllningen är för att undvika att den luften cirkulerar inuti ex liggunderlaget. Detta kan ju även förbättras med olika utformning av luftkanalerna, flera skikt av kanaler och material etc. Dessutom kan olika belagda skikt inuti liggunderlaget bidra genom att ex reflektera värmestrålningen tillbaka mot kroppen.
 
Mitt uppblåsbara har r-värde på ca 5 och väger 560g. Kostar ca 1200kr.
Så ett neoair xlite väger 100g mindre och kostar ca 1800kr mer.

Känns som väldigt dyra sparade gram. Känns som att 1800kr kan spara in mer än 100g om man lägger dem nån annanstans..

Tält och ryggsäck borde vara bättre kandidater för att lätta packningen med såna pengar.
 
Jag har, och har haft, luftmadrasser från Thermarest, Exped och Seatosummit, dock inte just de som efterfrågas. Kvaliteten vågar jag nog säga är jämförbar.

R-värde för luftmadrasser har jag dock mer eller mindre slutat titta på då jag upplever dem som klart kallare än vad som utlovas. Mitt råd är att köpa en luftmadrass enbart för komfortens skull och sedan förstärka med cellplastunderlag vid behov. Detta måste dock ligga ovanpå madrassen för att tillföra nån effekt.
 
Jag har, och har haft, luftmadrasser från Thermarest, Exped och Seatosummit, dock inte just de som efterfrågas. Kvaliteten vågar jag nog säga är jämförbar.

R-värde för luftmadrasser har jag dock mer eller mindre slutat titta på då jag upplever dem som klart kallare än vad som utlovas. Mitt råd är att köpa en luftmadrass enbart för komfortens skull och sedan förstärka med cellplastunderlag vid behov. Detta måste dock ligga ovanpå madrassen för att tillföra nån effekt.

Jag kör så den kalla årstiden, cellgummit högst upp.
De varma årstiden tvärtom. Då blir luftmadrassens komfort det som styr samtidigt som cellgummit isolerar och skyddar luftmadrassen.
 
Jag har, och har haft, luftmadrasser från Thermarest, Exped och Seatosummit, dock inte just de som efterfrågas. Kvaliteten vågar jag nog säga är jämförbar.

R-värde för luftmadrasser har jag dock mer eller mindre slutat titta på då jag upplever dem som klart kallare än vad som utlovas. Mitt råd är att köpa en luftmadrass enbart för komfortens skull och sedan förstärka med cellplastunderlag vid behov. Detta måste dock ligga ovanpå madrassen för att tillföra nån effekt.

Hej, varför måste cellplastunderlaget ligger ovanför? Det är ju obekväm. Jag har den nederst för att skydda luftmadrassen främst. Menar du att den inte har någon effekt i isoleringen?

Min första luftmadrass var en Thermarest i den neongula färgen köpt för 10 år sedan och det är väl inget större fel med den madrassen. Vet ej R-värdet men störde mig främst på des prasslande och man gled lätt omkring. Mitt andra köp blev ett från Exped, det lättaste (blå färg) med väldigt lågt R-värde. Det upplever jag som bekvämare och tystare. Gillar bättre att kanalerna är längsgående. Men eftersom jag ville ha ett med högre R-värde (är lätt frusen av mig) så införskaffade jag i år ett från Sea to summit ether light insulated och madrassen är väldigt skönt att ligga på. Nackdelen är dess något högre vikt och inte så högt R-värde 3,2 jag ville från början. Men jag kompletterar ju med ett cellplastunderlag nederst. Vad du än väljer, inget är perfekt.
Med vänlig hälsning, Veronika
 
Hej, varför måste cellplastunderlaget ligger ovanför? Det är ju obekväm. Jag har den nederst för att skydda luftmadrassen främst. Menar du att den inte har någon effekt i isoleringen?

Ja, om luften inuti luftmadrassen blir kall är det ju den kalla luften du vill ha isolering mot.

Jämför med hängmatta (där man också ligger med luft under sig). Man blir inte gladare av att lägga ett liggunderlag på marken under hängmattan, liggunderlaget måste ligga mellan kroppen och hängmattan (eller rättare sagt luften under hängmattan).

Problemet med luftmadrassen är alltså att luften inuti madrassen får samma temperatur som uteluften. Då ligger man på kall luft.
 
Ja, om luften inuti luftmadrassen blir kall är det ju den kalla luften du vill ha isolering mot.

Jämför med hängmatta (där man också ligger med luft under sig). Man blir inte gladare av att lägga ett liggunderlag på marken under hängmattan, liggunderlaget måste ligga mellan kroppen och hängmattan (eller rättare sagt luften under hängmattan).

Problemet med luftmadrassen är alltså att luften inuti madrassen får samma temperatur som uteluften. Då ligger man på kall luft.

Ja, "luftmadrassen" (mycket förenklat uttryck) lär ju i alla fall inte värmas av kroppen om man har ett cellplastunderlag över som isolerar det från kroppen?
Tror inte placering spelar så stor roll (killgissning), men jag skulle testat med cellplastunderlaget underst för att skydda mot markkylan.
f ö : Mitt thermarest är väldigt varmt och skönt som det är tycker jag, jag önskar dock att jag beställt den extra breda varianten, armarna ramlar ibland utanför.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Godisaron Tankar om tältet "TOG Viken"? Samt pyramidtält i allmänhet. Bo och sova 4
antondahlback Tankar om Robens Tält Bo och sova 4
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
albin90 Köpråd och tankar - tält, sovsäck mm. Bo och sova 18
Isildur Tält köpar tankar... Bo och sova 8
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Ylvan Therm-a-rest ProLite 3 Bo och sova 9
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Nahoj66 Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0? Bo och sova 5
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
niben Therm-a-rest's nya?? Bo och sova 3
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
srpp Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt? Bo och sova 30
jd Z-rest, Therm-a-rest Bo och sova 5
Mz Therm-A-Rest Bo och sova 11
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...