Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag

Cellgummi över eller under?

Jag klarar en bit under nollan med under. Kallare blir det över. Har Exped 7.5 M och Thermarest silver cellgummi.

För övrigt är det för mig en säkerhetsfråga och inte bara en bekvämlighetsfråga att ha med cellgummit. I praktiken är det inte ”barra” att reparera i fält och speciellt inte när du vill sova på natten.
 
Jag har ett Neoair X-therm och det är sjukt mycket varmare (och skönare) än ett vanligt cellplast. Slår även mitt trogna Z-rest med hästlängder i värme och komfort.
Jag är en ”fryslort” men är inte kall när jag sover på det i -20°, oavsett vad teorierna säger.

Det rullas ihop till storleken av en 0,7L termos och är galet lätt.

Men,
- det låter en del när man rör sig om man är ljudkänslig
- det är ganska halt så det är lätt att glida av under natten
- det är ganska smalt

Jag jagar gärna vikt men det får inte drabba komforten för mycket så jag ska byta till ett som är bredare och har rak form, typ X-therm Max.
(Vill någon byta så pinga)
 
Vad tror ni om Exped Synmat HL lw?

Klurar på ett lätt och kompakt liggunderlag när mitt vanliga Z-lite tar för mycket plats under vår/sommar/höst, och mina gamla Therm-a-Rest är för tunga. Relativt på lågt r-värde, men om jag sover gott på Z-lite borde det inte vara kallare på Exped (så länge man inte får punka..), och den där påsen att blåsa upp med verkar smart?
 
För de flesta som inte sover i minusgrader är ett uppblåsbart underlag inga problem. Att ha ett cellgummi under är bäst som säkerhet om det blir punka och som skydd. Att använda det överst är bara något som få behöver. Dvs. att den kalla luften i det enkla uppblåsbara inte blir en köldbarriär mot markkylan. Visst är vi olika men med en bra sovsäck fryser man sällan. Vi använder sovsäck och en enklare form av bekväm luftmadrass (Exped Synmat Basic) med cellgummi under och aldrig fryst även när det kryper under nollan.

För övrigt gick det inte att rätta, förtydliga mitt inlägg med det nya upplägget innan man skickar iväg texten. Dåligt!

Jag menar att man sällan behöver ha cellgummit överst.
 
Håller med Skogsstjärnan i det mesta men utan ett bra liggunderlag så är en "bra sovsäck" inte särskilt bra. När man ligger på sovsäckens isolering så pressas den ihop och upphör att isolera och markkylan kommer snabbt krypande. Så isolerat liggunderlag är ett måste! En halv meter granris kan möjligen ge en viss förbättring.🙂
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Godisaron Tankar om tältet "TOG Viken"? Samt pyramidtält i allmänhet. Bo och sova 4
antondahlback Tankar om Robens Tält Bo och sova 4
arvidsson.anna Helsport Reinsfjell Superlight 2 eller Hilleberg Akto - har ni några tankar? Bo och sova 28
albin90 Köpråd och tankar - tält, sovsäck mm. Bo och sova 18
Isildur Tält köpar tankar... Bo och sova 8
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
RainLeo Hjälp, har svårt angående detta tält Bo och sova 1
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Ylvan Therm-a-rest ProLite 3 Bo och sova 9
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Nahoj66 Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0? Bo och sova 5
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
niben Therm-a-rest's nya?? Bo och sova 3
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
srpp Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt? Bo och sova 30
jd Z-rest, Therm-a-rest Bo och sova 5
Mz Therm-A-Rest Bo och sova 11
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.