Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest?

Jag har ingen erfarenhet av andra liggunderlag än gamla obekväma skumgummivarianter, där man vaknar ledbruten vid 4 på morgonen.

Har nu läst ett antal trådar och recensioner om olika liggunderlag, men fortfarande har jag inte klart för mig hur stor skillnaden är mellan uppblåsbara liggunderlag av typen Thermarest och underlag typ Z-rest eller Ridgerest.

Uppblåsbara väger ungefär det dubbla och är minst dubbelt så dyra. Många verkar dock nöjda med Z-rest så länge inte de blir blöta. Hur stor är skillnaden att sova på dem, någon som kan ge en jämförelse?

Jag vill ha ett komfortabelt underlag, men inte alltför tungt eller otympligt när det är hopvikt/hoprullat (och helst inte för dyrt).

Vidare förstår jag inte skillnaden mellan de olika skumtyperna i Thermarest - vilket underlag är bäst av dessa när man ser till komfort i relation till vikt?

Finns det likvärdiga ersättningsprodukter till Thermarest som inte är fullt så dyra, andra tillverkare?
 
Thermarest

Pröva Guidelite..long ett lätt och komfortabelt underlag och uppblåsbart.
Jag tror inte att Z-rest överträffar sovkomfort ,och den ringa mervikten har man igen när man ligger på det.
Men om det är riktigt kallt är det helt rätt att "dubbla" med ett Z-rest.
/Bosse.
 
Mina erfarenheter av liggunderlag är att om man vill ha minimal vikt (och lågt pris) så skaffar man sig ett liggunderlag av standard skummgummi 14mm som man själv skär ner till minimal storlek. Detta är dock helt horribelt obekvämt för längre turer. Varianterna av detta (Z-rest, Ridgerest) är betydligt mer bekväma, och väger i stor sett lika mycket. De tar dock upp lika stor plats när det är rullade/vikta som ett standard skummgummi. Den enda nackdelen jag har märkt av Z-rest/Ridgerest är att det lätt fastnar snö i hålen/skårorna. Enligt min egen erfarenhet är Z-rest mycket mer bekväm jämfört med Ridgerest.

Om man dock satsar på komfort så slår ett självuppblåsande (läs: Thermarest) allt annat. Nackdelen är dock att det blir tyngre, men i gengäld mindre storlek hopvikt.

Lite data:
Standard Z-rest: 51x183x2 cm, 400g
Standard Ridgerest: 51x183x1.5 cm, 400g
Thermarest Ultralite: 51x183x2.5cm, 790g

Som man ser väger Thermarestet i praktiken dubbelt så mycket, men tar mycket mindre plats hopvikt. Själv använder jag sommartid ett Thermarest Ultralite som jag oftast förvarar hopvikt inne i ryggsäcken (vintertid använder jag samma Ultralite + ett vanligt 14 mm skummgummi). Komforten i ett Ultralite är markant bättre jämfört med alla andra liggunderlag jag provat, min erfarenhet är att sömnkvalitén förbättras, dock kvarstår andra problem som ojämt/sluttande golv. Jag har heller aldrig upplevt några problem ("punktering", oförmåga att självuppblåsa, etc), och eftersom jag förvarar liggunderlaget inne i min ryggsäck behöver jag heller inget överdrag, och liggunderlaget är alltid torrt. Vill du ha ett ännu bekvämare (och tyngre...) finns Thermarest i en mängd tjockare/bredare/längre modeller.

För övrigt tillverkas både Thermarest, Z-rest och Ridgerest av samma företag, Cascade Designs (www.cascadedesigns.com), och dessa har 30 års erfarenhet.

Thermarest har 4 olika fyllnadsmaterial: Airchannel foam (finns i mastodont madresserna man knappast bär själv på), Thermal foam (finns i deras "klassiska" liggunderlag), Lite foam (finns i de nyare och lättare, däribland ovan nämnda Ultralite) och Open-Cell foam (finns i deras budget liggunderlag). När jag provat olika thermarest i butiken (nej, inte under en hel natt...) så märkte jag ingen påtaglig skillnad i komfort mellan dessa olika material, utan det avgörande är komforten. Sedan har materialen olika bra isoleringsförmåga (eftersom jag dock dubblar med ett vanligt liggunderlag vintertid spelar detta mindre roll för mig).

Sedan kan man ju alltid spara vikt/pengar genom att köpa ett 2/3 långt Thermarest. Detta verkar för mig som en dålig idé, varför jag inte har någon egen erfarenhet av att sova på dessa.

Vad beträffar ersättningsprodukter till Thermarest så har jag sett att Ajungilak på senare år(www.ajungilak.no) tillverkar motsvarande produkt. Jag har aldrig provat någon av dessa, men har dock svårt att tänka mig att dessa skulle vara bättre eller billigare än Thermarest.

Nu blev detta minsann ett lång inlägg. Mitt råd är att du bör införskaffa ett Thermarest Ultralite (eller Guidelite) istället för Z-rest eller Ridgrest. Visst, det blir dyrare och tyngre, men det är det värt enligt min mening.
 
Självuppblåsbart har oslagbar komfort. Jag har i och för sig inte testat de riktigt tunna.

Men själv har jag slutat använda mitt Thermarest och kör med Z-rest när jag vandrar. Eftersom jag sällan ligger på hårt underlag blir inte komforten så mycket sämre, och Z-rest är mycket mer praktiskt.

Ett Thermarest kan man bara ligga på, och det kräver några minuters pill innan ens det går.

Z-rest slänger du ut till och med snabbare än ett vanligt rullat liggunderlag. Det säger bara "flärp!", och när du packar ihop säger det bara "!prälf" Du kan också vika upp det på mitten så att du får en liten hög sittkudde på rasten osv.

Dessutom väger det ju mindre än ett Thermarest.
Thermarest är dyra och opraktiska, men bekväma.

Vill man ha det bekvämt skulle jag rekommendera en 6-kanalers lätt luftmadrass. Tar noll plats, väger 700 g, men är lite bökigt att blåsa upp och tömma. Kostar ett par hundra.
 
Kopior av Thermarest

Någon frågade efter uppblåsbara liggunderlag från andre än Thermarest och visst finns det. Vad blir inte kopierad?
Jag äger ett underlag av märket Sigma, som är precis samma som Thermarest, blott några hundringar billigare.
Jar är nöjd, har i och för sig aldrig sovit på Thermarest, men skillnaden kan inte vare stor. Sigman är köpt i Danmark hos http://www.spejdersport.dk, vet inte om den finns i Sverige.
 
Usch!

Nordesjo; sa:
Vill man ha det bekvämt skulle jag rekommendera en 6-kanalers lätt luftmadrass. Tar noll plats, väger 700 g, men är lite bökigt att blåsa upp och tömma. Kostar ett par hundra.

Skulle ALDRIG ta med en liten luftmadrass av denna typ efter att ha fått läckageproblem förra året. Upptäckte att luften försvann sakta och när lagningssatsen kom fram märkte jag snart att hela madrassen hade massor av små hål. Min slutsats var att denna typ dels lätt får punktering och dels är färskvara, mitt var ett par år gammalt och hade tydligen torkat lite därigenom fått små osynliga hål.

Kör nu med "standard" varianten av Thermarest och även om det är lite bök vid upp/nedpackning skulle jag aldrig byta det mot nåt annat (utom möjligtvis Ajungilaks variant med kuddpåse).

/M
 
Värre att få punka med Thermarest

"Skulle ALDRIG ta med en liten luftmadrass av denna typ efter att ha fått läckageproblem förra året."

Mitt Thermarest sprang läck under första fjällvandringen. Förvisso sista natten, men det gjorde inte mig gladare.
Nackdelen är ju att det bara finns en luftkropp, så det är ju kört om det blir ett litet hål. Har man däremot en sexkanalers luftmadrass har man en sexfaldig redundans mot enstaka hål. Töms en kanal finns fem kvar och jag kan sova vidare. Det måste ju vara bättre. Dessutom kan man ju köpa nytt ungefär tio gånger innan man kommer upp i Thermarest-pris.

Men som sagt: själv använder jag bara Z-rest vid vandring. 'Nuff said.
 
Självuppblåsbara liggunderlag

Jag har haft Termarest sedan slutet av 80-talet, det första som fortfarande är "still going strong" är det lätta som vikes på mitten på lången innan det rullas ihop, på det fick jag punka vid en vintertur i norra Lappland, mindre kul men det löste sig med att jag tog min kompis konventionella liggunderlag och han mitt punkade underlag som extra i sin Rimforspulka, utan den möjligheten hade jag fått avbryta turen.
Hemkommen lagades det hos importören och har sedan dess hållit.
Några år in på 90-talet köpte jag ett lite tjockare Termarest för vintertältning och sliter även än på det.
Vid vintertältning eller tältning i hyfsat låga temperaturer så är det bara att konstatera att liggunderlag av nämnda typ är självuppblåsbara i så motto att man själv får bidra med luft ur lungorna för att få i nödigt med luft. En annan egenhet är att när liggunderlaget och luften i det värmts upp av kroppsvärmen så blir de hårdare av att, antar jag, luften ökar i volym av värmen. Sover därför alltid med ventilen i huvudändan så att det är möjligt att reglera trycket med att släppa ut lite luft.
Everest Insulamat har fått goda vitsord av bekanta som äger så'na.
Jag kommer aldrig att återgå till konventionella liggunderlag då åtminstone min rygg mår så kollosalt mycket bättre av att sova på ett självuppblåsande liggunderlag.
 
Bekvämast!

Hej
Jag vet inte under vilka omständigheter du skall använda ditt underlag. Som vanligt är det detta som avgör utrustningsvalet. Själv har jag använt mig av tre tjocklekar av Thermarest (ju äldre och stelare jag blivit). Aldrig en punka sedan min första (1985). Då jag cyklar och kan ligga på gräs räcker min 25 mm-madrass. På berget, då jag paddlar, krävs numera 50 mm. I år ökade vi komforten med varsitt "sittfodral". Madrassen funkar då också som "fåtölj". Vansinnigt bekvämt ute på berget eller inne i tältet och väl värd de 300 extra grammen om man har plats. Oumbärligt!
T
 
Cykelturer

Jag kommer främst att använda liggunderlaget vid cykelturer. Då vill man ju ha ett nätt, lätt hopvikbart/hoprullbart underlag som inte väger för mycket.

Marken kommer väl att variera mellan jämn och fin gräsmatta till rotrik skogsglänta, men knappast inte högfjällsmiljö. Klippor försöker jag nog också att undvika om jag kan, eftersom jag har ett tunneltält, men övernattar man i skärgården så kan det ju bli fråga om klippig mark ändå.

Jag har svårt att ligga på hårt underlag, då låser ryggen sig obönhörligt. Thermarest låter därför alltmer som ett bättre val.

Konvertering till stol låter onekligen väldigt lockande. Funkar det både med långa och 3/4-dels liggunderlag? Jag har fortfarande svårt att värdera val av tjocklek i förhållande till vikt, behöver nog provligga för att veta vilket som är bäst.

Vet ni några butiker i Stockholmstrakten som har ett bra sortiment färdigt för provliggning?
 
Butiker, erfarenhet

En kanonaffär beträffande bra kunskap och prisnivå är KG Jonsson sport i Huvudsta. Åk från Råsunda, via Statoil mot Huvudsta, Åk rakt fram i stora korsningen efter bron, ligger på höger sida i källaren i andra kvarteret. Naturkompaniet, bl a på Kungsholmen har säkert även möjligheter. KG har en prisnivå på ca 10-15 % lägre generellt. Betala 50-100 kr mindre för ett par vandringsbyxor. Ca 500 kr mindre för ett tält.

Har ett Thermarest 38 mm av den lätta modellen. Jätteskön och verkar väldigt slittålig. Använder den på klipphällar m m. Provlåg ett 25 mm, visserligen på golv, men det var för hårt. Den lilla viktökningen kan knappast stoppa någon. Nackdelen är vintertid runt 0 gr och nedåt. Den blåser inte upp sig själv till mer än ca hälften. En lösningen är att värma den runt eller intill brasan, spritköket eller en värmelampa. Se upp med "loppor" vid brasan bara. Det ångar om ytan men det är inget problem. Man får i annat fall blåsa i lite själv. Detta skall inte göras vid minusgrader då man blåser in fukt och som då säkert kan frysa och kyla dig. Men jag har då inte sett något val. Har inte använt det mer än två nätter i rad vintertid och då var det inga problem. Tyvärr så räcker det inte bara med detta för bra komfort vintertid. Jag får glacerad snö under och sannolikt lite kallare yta på ovansidan. Ett tunnare vanligt underlag under borde göra susen. Men det fungerade ändå vid –15 gr.

En annan nackdel om man sover på hårdare underlag som packad snö, klippor och golv är om man som jag vill sova en del på sidan. Då vill gärna höften trycka ihop madrassen helt, vilket blir väldigt kallt. För att undvika detta får man blåsa upp det ganska hårt.

Men som slutsats är jag helnöjd med mitt. Den viktökning på ca 500 g mot ej uppblåsbara kan man ta för att sova mycket skönt. Skaffa åtminstone de lätta versionerna av Thermarest. Kommer dock att skaffa ett tjockt ”vanligt” för halvkalla turer och där det är mkt kvistar o sten då man inte vill riskera att sitt Thermarest går sönder.
Är det någon som vet enligt tester ett bra underlag på ca 14 mm?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
icz Skillnad på Säsongstält? Bo och sova 1
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
Psykonaut Stor skillnad på "amerikanska" tält? Bo och sova 21
Davva2 Skillnad på 3 och 4-säsongstält? Bo och sova 1
martin1g Skillnad på 2000 och 5000 mm vattenpelare??? Bo och sova 8
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.