Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum

Jag har uppfattat det som om Endurance är namnet på behandlingen av väven och att det går att få den på både Quantum och Classic.
 

avslutad210712

Gäst
Jag TROR att endurance visserligen är en behandling men jag tror inte att den går att få på valfritt tyg.

När jag köpte min sovsäck fick jag välja mellan tygsorterna quantum, pertex4 och endurance inte quantum med eller utan endurance eller pertex4 med eller utan endurance.

Men jag kan ha fel (som vanligt) så det finns säkert någon som har bättre koll. Annars kan man säkert skriva och fråga.
 
Har försökt fördjupa mig i spörsmålet, dels på länken ovan och dels i den lååånga tråden om Roberts sovsäckar, men att välja är sannerligen inte lätt. Lite rädd för Endurance och eventuella kondensproblem. Lutar åt att det antingen blir Pertex 4 eller Quantum således. Jag tänker inte ta katten med mig i tältet så då borde väl inte Quantum vara några problem om man är normalt försiktig...

//Anders
 

avslutad210712

Gäst
graylingman; sa:
Har försökt fördjupa mig i spörsmålet, dels på länken ovan och dels i den lååånga tråden om Roberts sovsäckar, men att välja är sannerligen inte lätt. Lite rädd för Endurance och eventuella kondensproblem. Lutar åt att det antingen blir Pertex 4 eller Quantum således. Jag tänker inte ta katten med mig i tältet så då borde väl inte Quantum vara några problem om man är normalt försiktig...

//Anders

Har hunden med mig i tältet men valde ändå quantum och tror inte att det är något problem så länge den inte får för sig att gräva sig ut. Visst är tyget tunnt men det känns ändå förvånansvärt stadigt.
 
Låter bra. Vikten på säcken anges ju i Roberts prislista med Pertex 4. Man kan ju undra hur mycket lättare det blir med Quantum... Vet du?
//A
 
Skriv och fråga dem på Roberts

Jag skrev in en rad olika alternativ på hur jag ville en ev. skräddarsydd sovsäck skulle se ut och de gav ungefärliga vikter för de olika alternativen.


Vad gäller olika vävar och Endurance så verkar märken som Rab och Marmot ha eller ha haft Endurance på både det ena och det andra, bla Quantum. Fast vilka alternativ som finns hos Robers vet jag inte, men det kan man oxå fråga.

[Ändrat av joask202 2007-01-09 kl 09:09]
 
Jag tycker också det är svårt att bli klok på skillnaderna mellan alla varianter på Pertex. Troligen görs i diverse olika varianter för olika ändamål. Det är inte speciellt lätt att få fram riktigt hårda fakta om t ex andningsförmåga.

Jag har sytt en quilt i Pertex Quantum. Alla som är oroliga för det tunna materialet som sovsäcksmaterial kan jag lugna. Det är oerhört starkt trots att det är så tunt. Att hundtassar eller granris skulle skada det tror jag inte alls. Jag ligger dessutom alltid "golvlöst" i en tarp, vilket gör att quilten kommer i kontakt med markfaunan på ett helt annat sätt än i ett tält. Inga som helst skador efter två säsonger. Det faktum att några av världens ledande sovsäcktillverkare i ett antal år använt Quantum för sina lättaste säckar styrker bara detta intryck.

Pertex 4 väger enligt Pennine 55 g/kvm, medan Quantum på den tiden jag köpte det av dem (finns inte för närvarande)låg på 35-55 g/kvm. Pertex 4 är alltså en tyngre väv. Jag skulle inte välja den idag. Quantum har ju några år på nacken, det kommer säkert snart ännu lättare tyger.

Det luriga med Quantum från Pennine (där jag köpte det) var att vissa färger var försedda med en beläggning på ena sidan och vägde ca 55 g/kvm, medan de obelagda vävarna vägde 35 g/kvm. Detta angavs inte, jag upptäckte det efter att ha tittat på provlappar. Enligt uppgift innebar inte beläggningen att tyget andades sämre. Vilket jag inte alls trodde på. Jag använde det obelagda tyget.

Det belagda Quantum-tyget är förmodligen något åt Endurance-hållet. Detta väger 73 g/kvm eller så och är alltså ganska/mycket vattenbeständigt. Det påstås andas mycket bra, men det är en oprecis uppgift som jag är synnerligen tveksam till (jämfört med vad? En svart plastsäck?).

Jag har uppgifter från personer som testat och som menar att Endurance andas sämre än de bästa Goretex-varianterna. Detta är tillräckligt dåligt för att jag inte skulle välja det som sovsäckstyg eftersom jag är mycket angelägen om att kroppsfukten skall passera ut ur sovsäcken så obehindrat som möjligt. Annars tappar den snabbt isoleringsförmåga.

Det finns andra och enligt mitt tycke bättre sätt att skydda sovsäcken mot fukt utifrån. T ex en tarp, eventuellt i kombination med en ultralätt bivacksäck.

Jörgen
 
Jag har en Rab Quantum Endurance sovsäck. "Andas" absolut tillräckligt bra för de aktiviteter jag brukar ha i sovsäcken;-)

Raskesven
 
Raskesven; sa:
Jag har en Rab Quantum Endurance sovsäck. "Andas" absolut tillräckligt bra för de aktiviteter jag brukar ha i sovsäcken;-)

Raskesven

Jo, jag vet ju att du gillar den sovsäcken. Men även om hårda siffror är svåra att komma över så tvivlar jag inte på att Quantum släpper igenom mer fukt än Endurance. Och då tycker jag inte att de eventuella fördelarna med Endurance uppväger ökad vikt och sämre genomsläpplighet.

Kan det vara så att ditt kåtaliv med kamin och liknande ger bättre torkningsmöjligheter och därmed mindre problem med fuktansamling i sovsäcken?

Jörgen
 
NUI; sa:
Raskesven; sa:
Jag har en Rab Quantum Endurance sovsäck. "Andas" absolut tillräckligt bra för de aktiviteter jag brukar ha i sovsäcken;-)

Raskesven

Jo, jag vet ju att du gillar den sovsäcken. Men även om hårda siffror är svåra att komma över så tvivlar jag inte på att Quantum släpper igenom mer fukt än Endurance. Och då tycker jag inte att de eventuella fördelarna med Endurance uppväger ökad vikt och sämre genomsläpplighet.

Kan det vara så att ditt kåtaliv med kamin och liknande ger bättre torkningsmöjligheter och därmed mindre problem med fuktansamling i sovsäcken?

Jörgen
Jo, det är ju alldeles sant. Ibland kan jag ägna lite tid åt att torka upp saker och ting, däribland sovsäcken. Men kamin kör jag bara med på vintern, dvs. när det är riktig vinter, och då använder jag en annan säck. Rab-säcken är deras 400-modell, som jag använder höstar och vårar. Den får komma fram ibland när det eldas med öppen eld. Men problem från vattenånga från mig har jag inte upplevt.

Främsta skälen till val av Endurance är dels att kåtans ventilation är högst upp och blåser och regnar det kraftigt kan vatten pressas upp längs kåtans duk och skvätta in lite högst upp, dels när jag bara använder en vanlig tarp och det kan skvätta lite. Vattendroppar bara ligger på Endurancetyget och sugs inte in alls. Så du har säkert rätt i att Quantum Endurance "andas" sämre än Quantum, dock; hur bra behöver en sovsäck som man ligger stilla i "andas"? Den "andning" den har räcker gott för ändamålet som sovsäck är min erfarenhet.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
icz Skillnad på Säsongstält? Bo och sova 1
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
Psykonaut Stor skillnad på "amerikanska" tält? Bo och sova 21
Davva2 Skillnad på 3 och 4-säsongstält? Bo och sova 1
martin1g Skillnad på 2000 och 5000 mm vattenpelare??? Bo och sova 8
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
Valpish Boende någonstans mellan Mora och Leksand? Bo och sova 5
såg Valet står mellan sex olika tält Bo och sova 12
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
Glännman Sovsäckshjälp, hjälp mellan två modeller Bo och sova 15
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
Mike C Skillnaden mellan 3 och 4 säsongstält? Bo och sova 7
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
jamo Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält? Bo och sova 9
Luffarn Sov mellan grenarna Bo och sova 0
Kimkim Cumulus Panyam / Pertex Quantum Bo och sova 0
Jocke Soderena Pertex endurance som yttertyg på sovsäck Bo och sova 7
kanis Vad är pertex 4 för tyg? Bo och sova 3
Zar Pertex endurance? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.