Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält?

Om man talar generellt - Vad skiljer ett 3-säsongstält från ett 4-säsongstält gällande konstruktion mm?

Styrka i väv, vindtålighet mm antar jag, kanske även "snökjolar" eller liknande? Andra pinnar för grepp i snön?

Detta MSR-tält tex är jag sugen på, grymt lätt och lovande design, men kan det kanske "uppgraderas" till 4-säsongs vid behov?

http://www.msrcorp.com/tents/microzoid.asp

Jarl.
 
Jag skulle väl säga att skilnaderna är så stora så om man bara skall ha ett tält året om så ta hellre ett 4 säsongstält på sommaren än ett 3 säsongstält på vinterfjället. Det gäller fler ändringar än att sy på snökjolar runt tältet vilket verkar lite dumt om man köper ett sprillans nytt tält.

Fördelar och nackdelar som jag ser det.

4 säsongstält:
+Det går verkligen att använda året om.
+Håller för alla oväder

-Dyrt
-Onödigt tungt att bära på ryggen, har ingen betydelse på vintern om man drar pulka.'

3 säsongstält
+Billigare
+Lättare

-Ofta sämre hållfasthet
-Kan inte användas året om

Det finns alternativ som tex. Hillbergs Keron där man på sommaren kan använda endast yttertältet och därmed spara onödiga kilon.. Så istället för att köpa 2 tält så köp ett 4 säsongstält som du kan använda med eller utan innertält..
 
Utsidan definierar tälttyp

Jag tycker utsidans definition är tillräckligt bra, se:
http://www.utsidan.se/utrustning/vandring/utrusttalt.htm

Frågetecken för materialet i yttertältet. Vad är det för typ av polyester och vad innebär 10 % starkare än nylon? Indikerar att det kanske inte direkt är ett av marknadens allra starkaste material.

Med ett såpass litet tält kanske du inte tänkt dig några längre vinterturer ändå?

Snötältpinnar kan du alltid göra själv eller köpa i närmsta butik.

Ser ut som ett riktigt trevligt "Stjärnskådartält" för varma sommarnätter!
 
Tack för länken med definitionen Thomas, intressant läsning. Visst, det är väl vansinnigt att attackera ett nytt tält med symaskinen... MSR-tältet är dock en sådan lätt godbit till rimligt pris att jag kanske köper det ändå, även om det bara täcker 90% av mitt behov, när jag är ute på vintern är jag ändå sällan ensam.

Men det är förstås stor skillnad mellan tält och tält även om de är klassade som 3-säsongs. Det här tältet från MacPac tex tror jag tål en hel del, http://www.snowandrock.com/products...MM9AI&SubCategory=Solo+Tents&Brand=All+Brands . 1,7 kilo är dock inte mycket mindre än mitt nuvarande Coleman Viper, med samma konstruktion men billigare material.

Jarl.
 
Udda

Intressanta funderingar du har. Jag var också inne på att köpa ett lätt tält och då hade jag Macpac Microlight i huvudet. Men det blev Hilleberg Akto, föregående modellen, inte med den nya väven. Det var ett bra erbjudande så jag kunde ej motstå :)

Om du köper MSR-tältet, var och hur ska du beställa det? Jag vet dock att Macpac Microlight kan köpas i Sverige.

Jonas
 
Var köpa tältet

Hilleberg Akto är säkert det bästa lätta enmanstältet alla kategorier, men 3.400 SEK är lite mer än jag vill betala för ett enmanstält, utan att för den skull vara särskilt snål.

Jag bor i London numera, så ett MSR MicroZoid kan jag köpa tex på Snow & Rock nere på Highstreet Kensington. Kostar £149 utan rea, dvs ca 2160 SEK. Om ni passerar London rekommenderar jag den gatan; Ellis Brigham, YHA Adventure, Blacks mfl friluftsbutiker där har bra grejer och trevlig personal.

Jarl.
 
The aim?

Vad är syftet med tältet? Vad ska du använda det till? Var har du tänkt att vandra? Ska du vandra inom Storbritannien?

Annars tycker jag att det låter häftigt med MSR-tältet, såifall du köper det, så vore jag tacksam om du skrev en recension här på Utsidan. Det vore intressant. Macpac Microlight är också intressant för att det har samma konstruktion som svenska tältet - att man reser upp det både yttertält och innetält samtidigt. Nya Zeeland har ju hög UV-strålning så deras tält bör ju tåla mot solen.

Jonas
 
Tja, syftet är väl att det skall bli en del i en ganska lätt och prisvärd utrustning som klarar det mesta utom smällkall svenskvinter och snöstorm antar jag. Förra helgen var jag fyra dagar och vandrade längs kusten i Pembrokeshire's nationalpark i Wales, boende i tält. Ryggan vägde ca 15 kilo inklusive mat och vatten. Med minigaskök, Thermarest UL, -5 säck på 1100 gram mm vill jag ju även ha ett bra tält som väger lite med liten hoppackad storlek. I min ryggsäck, en Berghaus Atrek Pro, ryms redan allt inne i säcken utan problem med nuvarande tält som dock ger väl mycket kondens och håller halvdan kvalitet.

Skall försöka hinna med Lake District och Skottland i november, blir troligen mer av regn och enstaka plusgrad än snö. Nästa vår blir det säkert Skottland igen och till sommaren någon sväng till Jämtlandsfjällen och kanske Sarek om det vill sig väl. Om jag flyttar vidare är det ju bra att få med sin utrustning i resväskan utan att behöva böta massor för hög vikt till flygbolaget.

Kan tillägga att jag i ett förråd i Sverige redan har en hyfsad (tyngre) vinterutrustning, så jag försöker komplettera istf dubblera. Kompisarna i Sverige har Hilleberg av olika storlekar, så när vi är flera som vandrar där slipper jag ta med eget tält.. :)

Nu börjar det handla om massa annat det här, hoppas ingen tar illa upp.

Jarl.
 
Min uppfattning om...

Min uppfattning om tresäsongstält är att det klarar det mesta utom snö och stormar som uppstår vintertid. Materialet skiljer sig troligen något beroende på tälttillverkare. Man anpassar materialet efter dess syfte.

Om du investerar i MSR-tältet vore det som sagt intressant att få höra synpunkter. Men en sak blev jag förvånad: Jag trodde inte att MSR-tält var så billiga? Eller är det billigare rent allmänt i Storbritannien??

En undrande Jonas
 
Tja, Hillebergs tält är hellre något dyrare i England än billigare. Tror att brittiska märken som Berghaus, mfl är billigare här, vilket väl är naturligt. Tyckte tex att min rygga var ett fynd för £99, http://www.berghaus.com/the_gear/prod_images/prod_img_913.gif, men den kanske har samma pris i Sverige?

Ett MSR Sentinel, 4-säsongs enmanstält, tex, kostar ca £380 ordinarie pris här, dvs ca 5500 SEK, och det är ju blodigt... Men MSR är ju ett nordamerikanskt märke.
http://www.snowandrock.com/popupimage.asp?Image=MFIIZ.jpg

I alla fall, blir det ett köp, så visst kan jag lägga ut en liten recension här. Kan även rapportera om jag lyckas justera det för "3 1/2" säsong.. För det var ju det tråden började om - Jag vill ha ett mkt lätt enmanstält med bra ventilation som vid enstaka tillfällen kan uppgraderas tillfälligt för enklare vinterbruk.

Jarl.
[Ändrat av jarlmoden 2002-10-26 kl 13:54]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
Napoleon Skillnader hos olika Akto-årsmodeller? Bo och sova 4
Jonas P Skillnader Robert sovsäckar? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Valpish Boende någonstans mellan Mora och Leksand? Bo och sova 5
såg Valet står mellan sex olika tält Bo och sova 12
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
Glännman Sovsäckshjälp, hjälp mellan två modeller Bo och sova 15
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
Mike C Skillnaden mellan 3 och 4 säsongstält? Bo och sova 7
Luffarn Sov mellan grenarna Bo och sova 0
Vraket 3 säsongstält vintertid? Bo och sova 13
vandrafjäll 3 säsongstält vs 4 säsongstält Bo och sova 10
icz Skillnad på Säsongstält? Bo och sova 1
Dbang 3 säsongstält på vintern Bo och sova 8
Davva2 Skillnad på 3 och 4-säsongstält? Bo och sova 1
ilisen 4-säsongstält för sommar? Bo och sova 7
flunkan 4-säsongstält Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.