Valet står mellan sex olika tält

Hej!
Nu står valet mellan sex olika tält för mig själv.
Dom nominerade är:

Hilleberg Unna
Hilleberg Suolo
Hilleberg Nammjat
Fjällräven AKKA Dome
Fjällräven Akka 2
Arctic Alpine WBT2

Tältet kommer att användas året om för mig själv.
Vad tycker ni?

Förlåt om det blev mera val om tält.
 
Trevlig lista, jag skulle utan tvekan välja Soulo.

Jag har ett för mina ensamvandringar och ett Kaitum när resten av famlijen är med, perfekt kombo.
 
Vintertid vill iallafall jag ha mer plats i tältet.
Använder ett Nallo 2 när jag är själv på vintertur och sommarturer.
Nu senast i Sareks nationalpark ett Nammatj3 GT men då var vi 2 i tältet.
Har även kört vintertur med ett Staika och då var vi 2 pers vilket fungerade bra då den hade dubbla absider.
 
Ett enda tält - 1 person - 4 årstider
Jag är 186 lång samt väger 75kg och Soulo blev mitt val för några år sedan.
 
Hej!
Nu står valet mellan sex olika tält för mig själv.
Dom nominerade är:

Hilleberg Unna
Hilleberg Suolo
Hilleberg Nammjat
Fjällräven AKKA Dome
Fjällräven Akka 2
Arctic Alpine WBT2

Tältet kommer att användas året om för mig själv.
Vad tycker ni?

Förlåt om det blev mera val om tält.

Du säger inget om vad som är viktigt för dig - är det låg vikt, slitstyrka, pris eller kondens? Vill du ha mycket plats inne i tältet eller vill du ha absid? Berätta vad du vill använda tältet till så kommer du att få svar med bättre precision...
 
Lite nyfiken på varför WBT2 finns med på TS lista? Jag kommer ihåg TS tidigare tråd ang. tält för långa personer. Inte för att WBT2 är ett sämre tält, men WBT2 har bara 215cm i ligglängd med sluttande fotända vilket är kortare än de övriga tälten.
Sett till ligglängden för den tältdesign som WBT2 har hade jag hellre tittat på HB Nallo 2 och Bergans Rondane 2 alt Compact Light 2 som alla har 5cm mer ligglängd än WBT2.
 
Jag undrar lite vad du har för kriterier och varför du har valt ut just dessa tält? Jag har bara erfarenhet av Soulo. De övriga vet jag egentligen ingenting om mer än vad jag läst mig till om. Utifrån informationen och specifikationen på respektive tälts försäljarsidor så resonerar jag så här:

Hilleberg Unna går fetbort då det saknar absid.

Hilleberg Suolo har jag erfarenhet av då jag äger ett. Ett mycket bra och rymligt tält för ensamvandraren om än något tungt för att vara ett enmanstält. Tältet väger som ett lättare tvåmanstält. -Dyrt!

Hilleberg Nammjat är ett omtalat och erkänt bra tält och är ett bättre alternativ om man är ute på vintern.
-Dyrt!

Fjällräven Akka 2 Som ovanstående men med ett mer humant pris.

Fjällräven AKKA Dome Självstadgande är pluspoäng! Intressant design, verkar rymligt. Ett tresäsongstält enl. Fjällräven.

Arctic Alpine WBT2 priset och vikten gör detta tält väldigt intressant enligt mig. Om detta är ett fyrsäsongstält är jag riktigt impad.

Eftersom jag gillar självstadgande tält så är Akka Dome och Soulo mina alternativ och eftersom jag vill bära lätt och jag har en begränsad budget så lägger jag till Arctic Alpine. Du har skrivit att du ska använda tältet även på vintern vilket krånglar till det då minst ett av tälten (ev. två) är tresäsongstält. Du får nog ta ytterligare en funderare framförallt på vilka kriterier du har och sondera tältutbudet en gång till.
 
Du säger inget om vad som är viktigt för dig - är det låg vikt, slitstyrka, pris eller kondens? Vill du ha mycket plats inne i tältet eller vill du ha absid? Berätta vad du vill använda tältet till så kommer du att få svar med bättre precision...

ja någon någon absid är ju bra fast jag använder köket utanför tältet.
Är ju en vändare så nog är det bra med plats i tältet.
vikten får bara stiga till 3700 gram inte mer.
ja kondens vill jag inte ha.
kommer använda tältet på sommaren i alla svenska naturtyper och på vintern i skogslandskapet.
 
...
Fjällräven AKKA Dome Självstadgande är pluspoäng! Intressant design, verkar rymligt. Ett tresäsongstält enl. Fjällräven.
...

Akka Dome är ett tält för alla säsonger enligt Fjälrävens sidor. (Kollade upp det då jag just nu får ett begagnat Akka Dome 3 skickat åt mig).



Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4
 
ja någon någon absid är ju bra fast jag använder köket utanför tältet.
Är ju en vändare så nog är det bra med plats i tältet.
vikten får bara stiga till 3700 gram inte mer.
ja kondens vill jag inte ha.
kommer använda tältet på sommaren i alla svenska naturtyper och på vintern i skogslandskapet.

Till den vikten kan du välja ett HB Nammatj 2GT som för en person ger riktigt lyxigt med utrymme:)
 
Akka Dome är ett tält för alla säsonger enligt Fjälrävens sidor. (Kollade upp det då jag just nu får ett begagnat Akka Dome 3 skickat åt mig).



Sent from my GT-P5110 using Tapatalk 4

Ja du har rätt! I beskrivningen står faktiskt att det är ett tält för alla säsonger. Klickar man däremot på rubriken "Storlek, material & miljöinformation" nedanför, så står det: 3 sesons tents?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Ulvskog Det svåra valet - Last try Bo och sova 7
meurt 3manna - i valet och kvalet Bo och sova 4
Calle_Carlsson I valet och kvalet! Bo och sova 1
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Öhrnell Vad står GT för? Bo och sova 25
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Valpish Boende någonstans mellan Mora och Leksand? Bo och sova 5
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
Glännman Sovsäckshjälp, hjälp mellan två modeller Bo och sova 15
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
Mike C Skillnaden mellan 3 och 4 säsongstält? Bo och sova 7
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
jamo Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält? Bo och sova 9
Luffarn Sov mellan grenarna Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.