valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna

ha bestämt mig för att välja mellan två Hilleberg tält den ena är Akto o den andra är Unna, helst för en personers tält.

vill veta erfarenheter från dessa tält.
Nackdelar och fördelar
 
Båda är ju mycket bra enmanstält, men en stor nackdel med Unna är att det regnar rakt in på innertältets golv när man öppnar det vid sådant väder. I Akto är ingången skyddad och tillräckligt stor för matlagning och att förvara blöt utrustning i.

/Hans
 
om man använder sökfunktionen får man en del trådar som behandlar unna och akto.

men generellt: akto: lättare, har liten absid Unna: ngt tyngre, självstagande och ingen absid. själv har jag ett akto tält och är mycket nöjd med det.
 
Mitt Akto har följt med lite varstans.. Jag är 187 lång och för mig funkar det, sitthöjden är lite snålt tilltagen dock. Absiden är oumbärlig i ett sådant litet tält imho. På senare tid använder jag oftast WBT2 då jag föredrar att ha utrustningen inne i tältet.
 
Jag skulle välja Unna om jag visste att jag kommer hålla till i berg, på skärgårdsuddar och andra platser där ett självstagande tält nästan blir oumbärligt.

Har själv ett flitigt använt Akto sedan ett par år tillbaka och tycker det är helt suveränt, jag får in antingen 70l-ryggsäcken eller fyra cykelväskor under absiden, och all elektronik och annat ömtåligt i innertältet. Det känns generellt väldigt rymligt för ett enmannstält och är väldigt lätt att sätta upp.

Den relativt låga profilen gör det väldigt tåligt för vind också; det är dock inte ett tält man väntar ut flera dagars dåligt väder i - knappt timmar, då sitthöjd och annat inte ger mycket mer utrymme än att ta in utrustningen och sen sova.
 
Har Akto och annat solist bågtält skulle jag handla idag skulle jag välja ett KingSize tält av Aktomodell.
Skälen är enkla jag vill ha ett tält som fungerar i regn och som jag i ösregn kan lämna och äntra utan att blöta ner utrustningen. Vidare vill jag ha sitthöjd och utrymme inne i tältet för klädtorkning etc.
Maten lagas utanför tältet men vid regn är det skönt att kunna packa allt utom tältet utan att behöva gå ut innan man river tältet.
Är vikten inget problem så är ett 3p bågtält suveränt men oftast skall det både bäras, helst lätt, och packas trångt.
Själv upplever jag Aktot som lågt och småttigt men välfungerande. I många år var mitt läger ett tubtält som krävde ålning både in och ut.
Med tilltagande ålder blir man bekvämare. Nallo är ett rymligt enmansboende. Nuff! YMMV
go tur
 
Jag har ett Unna och oftast har jag hakat loss innertältets dörrsida så att det blir en "riktig" absid å man kan öppna dörren utan att det blir blött. Funkar fint. Har då blöta saker där å kör köket där. Går även att spänna över en tarp som "keps" förstås, se tex http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=39091 eftersom det är ett stadigt kupoltält.

Sen på Unna's minuskonto är det ju ganska tungt för att vara ett 1-mans. (Som iofs går att använda som 2-mans i nödfall. ) Och då är mitt ännu tyngre nu eftersom jag uppgraderade till grövre bågar efter att mitt tält mosades i Sarek en blåsig sommarnatt.
 
Som ex kanottält är nog Unna ett bra alternativ då man förvarar en del av sin packning i kanoten. För vandring däremot hade jag inte valt Unna. Jag vill kunna förvara mina leriga kängor, blöta ryggsäck och regnkläder (när vädret inte är på sitt bästa humör;)) i absiden och inte tvingas ta in dessa i innertältet. Jag vill även kunna laga mat under tak i absiden. Inget av dessa krav uppfylls i Unna.
Enmanstält som uppfyller dessa krav är HB Akto, HB Soulo och Helsport Ringstind light 2.
 
Som ex kanottält är nog Unna ett bra alternativ då man förvarar en del av sin packning i kanoten. För vandring däremot hade jag inte valt Unna. Jag vill kunna förvara mina leriga kängor, blöta ryggsäck och regnkläder (när vädret inte är på sitt bästa humör;)) i absiden och inte tvingas ta in dessa i innertältet. Jag vill även kunna laga mat under tak i absiden. Inget av dessa krav uppfylls i Unna.
Enmanstält som uppfyller dessa krav är HB Akto, HB Soulo och Helsport Ringstind light 2.

Har använt Unna uppskattningsvis ett antal hundra nätter i allt från vinterfjäll till blött sommarfjäll. Och Akto uppskattningsvis nästan lika många nätter, mestadels under tre säsonger men även testat på vintern.

Några klargöranden om Unna:

Det går alldeles utmärkt att förvara både packning och leriga kängor m.m. i utrymmet mellan innetältet och yttertältet på ett Unna, så det kravet uppfylls utan problem. Har haft 130L ryggsäck liggande på sidan där, tillsammans med leriga skor m.m. och även kört in en 130cm lång pulka som faktiskt fick plats :).

Vid matlagning under tak är det enkelt att haka loss ena hörnet på innertältet och vips har man ett utrymme med högre i tak än på Aktos (absiden). Med avhakat hörn kan det också regna hur mkt som helst utan att det blir blött vid in och utgång. Själv har jag ett snöre med ett snabbstopp fäst där så jag släpper bara efter på snöret och drar undan hörnet = klart!

Utrymmet i Unna är behagligt i jämförelse med Akto tycker jag, bra svängrum även med tjock dunjacka på sig. Unna är också lite högre i mitten vilket är viktigt om man använder tjocka madrasser (numera så vanligt).

På vintern är Akto en kondensbomb i jämförelse med Unna, de viktigaste ventilerna sitter dessutom i markplanet på Akto, så de drevar lätt igen. Den enda bågen tål också betydligt mindre snötryck än de korsande bågarna på ett Unna, så har man tänkt sig lite vinterbruk så vinner Unna stort.

En annan fördel med Unna framför Akto är långsidorna som kan rullas upp för ökad ventilation under varma dagar, samt möjligheten att sova två (har övernattat på detta sätt men det var iofs flickvännen, så kanske inget man gör hur som helst ;) ).

Den enda fördelen med Akto som jag ser det är vikten och packvolymen. Men det är med de begränsningar i funktion som detta kan medföra...

//J
 
Eftersom jag tycker att en absid är bra så skullen jag välja Akto. Själv äger jag ett Soulo som har Unnas utrymme och stabilitet och Aktons absid.
 
Har Unna och köpte det (efter långvånda) för att: 1) självstagande 2) sitthöjd 3) möjlighet att vara två i tältet. 4) Fyrsäsong. På egen hand har det varit kalas med inner-absid som beskrivits. För två krävs det en del logistik och säckarna på utsidan och frukost/kokutrustning längs sidorna. Vi tillbringade en dryg vecka i Sarek i varierat väder. Fungerade bra och uppkattade mycket att man enkelt kunde sätta upp ett vind/regnskydd (utan innertältet) vid kortare paus. Skönt att äta i lugn o ro och kanske en liten Siesta:) Få saker är så kompromissande som tält. Jag skulle vilja komplettera med Nallo 2/3 GT så småningom...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Valet står mellan sex olika tält Bo och sova 12
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Ulvskog Det svåra valet - Last try Bo och sova 7
meurt 3manna - i valet och kvalet Bo och sova 4
Calle_Carlsson I valet och kvalet! Bo och sova 1
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Öhrnell Vad står GT för? Bo och sova 25
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Valpish Boende någonstans mellan Mora och Leksand? Bo och sova 5
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
Glännman Sovsäckshjälp, hjälp mellan två modeller Bo och sova 15
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
Mike C Skillnaden mellan 3 och 4 säsongstält? Bo och sova 7
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
jamo Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält? Bo och sova 9
Luffarn Sov mellan grenarna Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.