Velar mellan 3 enmanstält

Jag vill ha ett lätt tält som går enkelt att sätta upp de gånger jag väljer att inte sova i stuga på fjällvandringar ex. pga trötthet/fullt i stugan eller platsen passar sig bra för en övernattning.

Har kikat på dessa tre
Terra Nova Laser Competition 2870 kr
Hilleberg Akto 3675 kr
Mountain Equipment AR-1 2000 kr nytt på på blocket (2400 i butik)

Tarptent Contrail känns oxå lite lockande.

Priset har inte så stor betydelse, har ett par sköna tusenlappar över att nu i sommar införskaffa mig en bra utrustning så det kommer säkert komma fler frågor om ryggsäckar, sovsäckar mm så småningom men om någon redan nu har bra tips på sovsäck (eller skall man gå på quilt?) så får ni gärna lämna tips.

Jag är lite halt pga av att ett ben är kortare än det andra vilket gör att bära tungt inte funkar så bra så därför tilltalar det mig att bära så lätt som det bara går. Så länge jag är hyfsad torr sover jag gott, vindslag i duken brukar öronproppar kunna mildra och sova på hårt underlag är inga problem så jag har förhoppningar på att kunna plocka ihop en utrustning som ryggen pallar med och få mig några härliga dagar i fjällen lite då och då under åren framöver.
 
Om du inte vandrar så mycket under vinter halvåret klarar du dig nog utan ett Akto. Oavset vad du väljer vill jag rekomendera en lösning som har både armbågsutrymme och myggsäkert innertält. Möjligheten att kunna byta om eller invänta bättre väder utan att bli stucken får kosta några gram! ;)
 
Senast ändrad:
Jag är 170 cm så jag behöver inte så mycket utrymme på längden. Vinterturer ligger nog en bit in i framtiden, får nog ta och lära mig gå långtur på skidor först :)

Jo bra myggnät har du helt klart rätt i att jag bör kolla upp. För mig är det verkligen själva gåendet som är det jag gillar så förhoppningsvis skall tältet mest fungera som sovplats och även matplats om det behövs lite vindskydd/regnskydd under matlagningen. Så det behöver i inte vara jätterymlingt men jag skall ju inte bli skogstokig om det skulle tokregna och jag blir kvar i tältet en dag eller så. Jag måste kunna ligga i sovsäcken och läsa bekvämt i alla fall.

De hade inte så där jättemånga enmans uppställda på Hägglunds i Luleå men man kanske kan be dem demonstrara tälten om man ber snällt. De verkade ha lite olika enmans. Bland annat hade de ett billigt ~1500 som jag tyvärr inte minns namnet på som de rekommenderade som bra förstagångstält, skall nog kika lite närmre på det oxå i veckan.

Fick just tag på en biljett till Fjällräven Classic så nu blev det lite mer bråttom att fixa stuff.
 
Jag har tittat på Laser Comp och har ett Akto. Tycker Laser Comp är ett mycket kompetent tält, med fin väv. Dock tror jag att kondensproblem kan ställa till det för det tältet tyvärr. Det har ingen ventilation i övre kant samt har dålig ventilation vid "fotändarna". Flera andra recensenter har påpekat detta.

// Jocke
 
Jag vill ha ett lätt tält som går enkelt att sätta upp de gånger jag väljer att inte sova i stuga på fjällvandringar ex. pga trötthet/fullt i stugan eller platsen passar sig bra för en övernattning.

Har kikat på dessa tre
Terra Nova Laser Competition 2870 kr
Hilleberg Akto 3675 kr
Mountain Equipment AR-1 2000 kr nytt på på blocket (2400 i butik)

Tarptent Contrail känns oxå lite lockande.

Priset har inte så stor betydelse, har ett par sköna tusenlappar över att nu i sommar införskaffa mig en bra utrustning så det kommer säkert komma fler frågor om ryggsäckar, sovsäckar mm så småningom men om någon redan nu har bra tips på sovsäck (eller skall man gå på quilt?) så får ni gärna lämna tips.

Jag är lite halt pga av att ett ben är kortare än det andra vilket gör att bära tungt inte funkar så bra så därför tilltalar det mig att bära så lätt som det bara går. Så länge jag är hyfsad torr sover jag gott, vindslag i duken brukar öronproppar kunna mildra och sova på hårt underlag är inga problem så jag har förhoppningar på att kunna plocka ihop en utrustning som ryggen pallar med och få mig några härliga dagar i fjällen lite då och då under åren framöver.

Hej Beatrice !

Vad med detta 900 grams enmansshelter, säckert mindst like stabilt som AR och Laser'en som i övrigt saknar ventilering:
http://www.montbell.us/products/disp.php?cat_id=38&p_id=2322296
Har upgifter från fabrikatören om att fotoet er et provbild, dvs. att der i virkeligheten faktisk sitter en ventil uppe, på andra sidan.

Max Eagleeye
 
Varför inte din Gatewood Cape med vandrings stav och Serenity innertält, eller är den för ostabil i vind? Borde spara ytterligare vikt för en vandrare om man slipper regnjackan, tältbågen mm.
 
Varför inte din Gatewood Cape med vandrings stav och Serenity innertält, eller är den för ostabil i vind? Borde spara ytterligare vikt för en vandrare om man slipper regnjackan, tältbågen mm.

Viss komfort får det gärna vara, vikten är inte det absolut mest avgörande medn jag tänker inte knata omkring med ett tält som väger en massa kilo i onödan om det går att få tag på ett bra tält som inte väger så mycket.
 
Varför inte din Gatewood Cape med vandrings stav och Serenity innertält, eller är den för ostabil i vind? Borde spara ytterligare vikt för en vandrare om man slipper regnjackan, tältbågen mm.


Om någon sökar ett tält för komfort, liknar det inget att rekommandere en tarp :) Stabiliten för Gatewood er let till medium och gör sig kanske bedst på skogsvandring.
 
Provlåg mitt Akto-tält i natt ute på Bodens södra skjutfält (på Kallberget) och måste säga att jag är helnöjd. Rymligt för mig, bra absid och lätt att sätta upp. Något jag funderade över var varför inte alla pinnar var likadana, det var 5 v-fomade och 5 fyrkantiga.

Jag tackar härmed för er hjälp att välja tält.
 
ja, det är konstigt. Förra året fick jag för mig att jag skulle ha grövre pinnar för hörnen på mitt Akto;
om marken vore hård och jag finge slå i pinnarna tänkte jag att de vore stabilare. De har en hatt upptill ungefär som på vissa typer av häftstift, fast i alu, och större, förstås.

På min senaste resa i Alperna låg jag tre gånger på campingplats (och sju nätter fritt) och på sådana är marken alltid (jag upprepar: alltid)
hård. Det visade sig att v- eller u-formade pinnar var mycket lättare att få i. Vidare upptäckte jag att de här hattprydda grova pinnarna inte är i ett stycke! Så när jag skulle dra upp en pinne på campingen i Barcelonnette stod jag plötsligt med bara hatten i handen, och själva pinnen kvar i marken. Jag förlorade två pinnar på den turen, och det var precis hela min rserv.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Valpish Boende någonstans mellan Mora och Leksand? Bo och sova 5
såg Valet står mellan sex olika tält Bo och sova 12
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
Glännman Sovsäckshjälp, hjälp mellan två modeller Bo och sova 15
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
Mike C Skillnaden mellan 3 och 4 säsongstält? Bo och sova 7
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
jamo Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält? Bo och sova 9
Luffarn Sov mellan grenarna Bo och sova 0
MarkusF Mil-tec Recon Enmanstält Bo och sova 12
Lesujo1 Enmanstält för fjällvandring Bo och sova 39
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
Hagge17 Enmanstält (och liggunderlag) till bra pris. Bo och sova 34
Pirak Enmanstält Bo och sova 11
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Sjolidens Enmanstält, billigt men bra... Bo och sova 12
peter1969 Gelert Solo Enmanstält? Bo och sova 7
adventure_transport Enmanstält för extrema förhållanden Bo och sova 59
lapplisa Enmanstält, lätt och funktionellt !! Bo och sova 27
rogermadsen Enmanstält. Bo och sova 8
Martin O Enmanstält Bo och sova 5
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
carpe.diem Enmanstält som passar som liggande fotogömsle Bo och sova 7
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.