Enmanstält - Unna eller Akto?

Kan någon som har erfarenhet ge tips och råd vilket enmanstält man ska välja för åretruntbruk. Har sedan tidigare Nammatj 3GT så jag är helt inne på ett H-berg.
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
kolla även på andra märken!!

Jag har sett att "terra nova" har några riktigt bra och lätta enmanstält. Terra nova är ju erkända för att klara riktigt tuffa förhållanden (Himalaya) och är helt i klass med hilleberg. Jag har bara sett dessa tält (enmanstälten) på bild dock, men jag tror att de är väl värda att kolla upp. Skulle jag köpa ett enmanstält från Hilleberg skulle det nog bli ett Nallo 2!!! inte mycket tyngre men betydligt bekvämare.


MVH


/Urban.
 
Unna året runt.

Hej,


jag har använt båda modellerna vid flera fjällvandringar. Med Akto får du både absid och innertält men så trångt att jag tvivlar på att det blir särskilt bekvämt på vinterturer (du skrev året runt). Med Akto måste man i princip välja mellan att vara utanför tältet eller ligga raklång inuti. På vinterturer där man ofta tillbringar mer tid inuti tältet är detta otillfredsställande för att uttrycka sig försiktigt. På barmarksturer fungerar dock Akto även om det blir trångt.


Med Unna blir det trevligare inne i tältet men ingen absid vilket gör att matlagning och snösmältning måste ske i innertältet eller med delvis bortknäppt innertält vid busväder. Det går på sommaren men blir nog mycket mycket trångt när man har vinterprylar inne i tältet. Vintertid kan man fråga sig om man vill gräva med fingrarna i snön och koppla bort innertältet vid utgången och ställa köket under yttertältet, eller laga mat direkt inne i innertältet. Trångt blir det hur man än gör. Om man får busväder i flera dagar kan avsaknaden av absid därför upplevas som mycket besvärande. Detta gäller oavsett årstid. Unna är ändå lämpligare som helårstält enligt min mening eftersom det faktiskt går att sköta matlagning inuti tältet och samtidigt sitta med något svängrum kvar för armar och ben. Det förutsätter förstås största försiktighet. Unna är dessutom med vindstabilt än Akto samt lättare att sätta upp om snöförhållandena är ogynsamma (kupolformen).


En intressant enmans vinterlösning kunde kanske vara ett Unna med snöluckor i innertältet och tunnelöppning i tältets kortsidor istället för den stora sidoöppningen som lätt hamnar i blåsväder. Med 2 små ventilliknande ingångar blir det lättare att reglera luftgenomströmningen vid matlagning inuti tältet.


Annars finns ju Niak, en något uppumpad version av Unna med en absid. Vikten är dock bara 6-700 gr. lägre än ett Staika eller N3GT och konstruktionen blir därför enligt min mening ganska tung i förhållande det utrymme som erbjuds.


Numera har jag varken Akto eller Unna utan ett Nammatj 3GT som jag helt fräckt använder även som enmanstält. Skälet är enkelt. Komfort året runt. Senast var tältet med på en 6 nätters ensam påsktur i fjällen. Detta har dock orsakat problem: jag är nu så bortskämd med utrymme att jag allvarligt funderar på att skaffa ett Keron 4 GT för flerpersonersturer och reservera N3GT helt åt mig själv :).


M v H,


Johan
 
Tack

Tack för detta uttömmande svar, jag håller med att man blir väldigt fort bortskämd med N3GT. Tycker dock att det väger lite för mycket för solotur. Niak är ju som du skriver ett Unna med absid, tycker att prislappen är för hög. Bra synpunkter på Akto, detta gör nog att jag väljer Unna. Just nu haft kontakt med affär och kan få 10% vilket inte är så dumt.
Jag planerar en 4v lång tur mellan 3-riksröset och neråt Jockmokk, därav vikten av låg vikt. Planerar också några soloturer nästa vår i Abiskoterrängen. Har bara gått på turer med min andra förut så det blir spännande att ta några soloturer.
 

peter.ask@ess.slu.se (Peter Ask)

Gäst
Nammatj eller Nallo?

Jag har tältat en hel del själv i mitt Nammatj 2 EX (utgången modell, snyft...) och tycker att det är ett förträffligt enmanstält. Gott om plats i innertältet, och tillräckligt absidutrymme för både packning och matlagning. Fungerar även utmärkt på vintern. Nammatj 2 väger några hekto mer än Unna, men är lättare än Niak.


Vill man ha lägre vikt är väl Nallo 2 ett alternativ. Väger lika mycket som Unna, men har en bra absid. Hur ventilationen i Nallo fungerar jämfört med Unna vet jag dock inte.


Enligt min erfarenhet är Nammatj mycket vindstabilt. Endast om vinden kommer rakt från sidan kan man få problem. Det är också mycket lätt att sätta upp. Nackdelen jämfört med de mer eller mindre självstagande Unna och Niak är väl att man måste få ner fler tältpinnar. Jag har dock tältat på klipphällar i skärgården flera gånger med mitt Nammatj. Det gäller bara att hitta några stenar som man kan lägga på pinnfästena för att få tältet att stå.


MVH


Peter Ask
 

joanna.heilig@swipnet.se (Joanna Heilig)

Gäst
var hittas de???

Tack för Terra Nova - tipset, jag är ute efter ungefär samma sak som GL. Men Highsport (enda sökresultatet!)har tydligen bara de stora kupolmodellerna. Fler tips?
 

urban.norstrom@boliden.se (Urban)

Gäst
Kolla med..

Företaget "north star trading" tel 0970-25183. Högt upp i Sverige, men dom kan säkert hjälpa dig med terra:s övriga sortiment. De hade i alla fall en katalog, som jag tittat i, med hela tältutbudet från terra nova.


Urban.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusF Mil-tec Recon Enmanstält Bo och sova 12
Lesujo1 Enmanstält för fjällvandring Bo och sova 39
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
Hagge17 Enmanstält (och liggunderlag) till bra pris. Bo och sova 34
Pirak Enmanstält Bo och sova 11
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Sjolidens Enmanstält, billigt men bra... Bo och sova 12
peter1969 Gelert Solo Enmanstält? Bo och sova 7
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
adventure_transport Enmanstält för extrema förhållanden Bo och sova 59
lapplisa Enmanstält, lätt och funktionellt !! Bo och sova 27
rogermadsen Enmanstält. Bo och sova 8
Martin O Enmanstält Bo och sova 5
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
carpe.diem Enmanstält som passar som liggande fotogömsle Bo och sova 7
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
avslutmedlemskap0904 Unna med tre tältstänger Bo och sova 4
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
såg Vi som använder HB Unna för och nackdelar Bo och sova 55
username2 Unna eller Soulo Bo och sova 25
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Staffan Andersson Nya innertält till Akto & Unna Bo och sova 5
utsida Unna + ljus av nå slag..? Allmänna tips! Bo och sova 4
andy69 Ventilation på HB Unna..? Bo och sova 2
Sarvi HB Unna + innertält i myggnät? Bo och sova 2
mekelund Akto vs. Unna Bo och sova 17
franzjosef Hilleberg Unna - långt nok for långa folk Bo och sova 7
Knut2 Hilleberg Unna vs Mountain Hardwear Skyledge Bo och sova 1
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
jjjjy66 Unna mig ett Hilleberg? Bo och sova 14
Se hit alla UNNA-ägare.. Bo och sova 2
Ringnes Unna Bo och sova 2
mothesta Akto vs Unna Bo och sova 2
Nya Unna!!! Bo och sova 1
Unna eller Akto? Bo och sova 1
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.