Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon

Hej,

Det har blivit dags för mig att köpa ett 1-personstält. Har kollat på Addnature och letat lite efter recensioner. Det lutar åt att valet står mellan MSR Hubba och Vaude Hogan Ultralight Argon (och ev Terra Nova Laser Competition 1). Är det någon som har några erfarenheter av dessa tält? Eller något annat förslag? Jag tänker använda det främst i fjällen så det behöver vara lätt. Önskar få plats med packningen i förtältet om det regnar. Vill också att det ska vara någorlunda stryktåligt, så att man inte behöver oroa sig över att golvet ska rispas mot underlaget.

Tack på förhand!
 
Tälttips

Har själv gått i precis samma tankar och var närmast på att köpa MSR Hubba, men efter att ha hittat en hel del negativa amerikanska saiter som framförall påpekade "hubben", navet i tältstängerna som opålitligt samt att det är väldigt få fästpunker för linor(2st om jag minns rätt) så ansåg dom tältet ostabilt vid hårdare väder.
http://www.outdoorgearlab.com/3-Season-Tent-Reviews/MSR-Hubba-Hubba

Dom andra som du funderar på är för små för mig, så dom har jag ingen info om.

Tittade även på ett BlackDiamond HiLight, förvisso enkelvävstält men bra med utrymme och lätt. Samt att man kan köpa till absid om man så önskar.

Men efter mycket velande verkar det sluta med ett HB iaf :)!

//A
 
Terra nova har fått bra kritik här på utsidan (sök) vad man brukar kommentera är tältpinnarna som visst är lite klena och dom flesta byter till v-pegs eller liknande
Själv har jag ett Lunar Duo, ett tarptent så det är enkelväv i det, två absider samt stort utrymme 229*137 cm golv, enorm utrymme för en, bra plats för två.
Du hittar det här SixMoonDesigns Lunar Duo
 
HB = Hilleberg? Vilken modell har du fastnat för?

De svagheter du varnade för på Hubba låter onekligen oroväckande.

Svagheterna innebär nog till största del att man får välja tältplats lite mera med omsorg, med tanke på de få fästpunkterna...antar att du kollat in länken?

Nu velar jag mellan ett Nallo 2 eller ett Unna och som outsider ett Soulo.. :).
Vill kunna tälta exponerat och ha gott om utrymme till mina 190cm!

//A
 
Tarptent & North Star

Hej,

Det har blivit dags för mig att köpa ett 1-personstält. Har kollat på Addnature och letat lite efter recensioner. Det lutar åt att valet står mellan MSR Hubba och Vaude Hogan Ultralight Argon (och ev Terra Nova Laser Competition 1). Är det någon som har några erfarenheter av dessa tält? Eller något annat förslag? Jag tänker använda det främst i fjällen så det behöver vara lätt. Önskar få plats med packningen i förtältet om det regnar. Vill också att det ska vara någorlunda stryktåligt, så att man inte behöver oroa sig över att golvet ska rispas mot underlaget.

Tack på förhand!

Har du lite tålamod - kanske Tarptent Scarp 1 kan vara något för dig? Påminner lite om Akto men är lättare. Scarp 1 väger 1,36 kg. North Star har också solotält, kolla deras hemsida. Billigt och lågt vikt som 1,7 kg.
 
Jag har använt ett vanligt Vaude Hogan Ultralight under ca ett halvår och såväl vinter som sommar. Blåser det sätter jag extra stormlinor samt en över för att trycka ner tältet. Det är inte helt enkelt att resa i dåligt väder och det är brått att få på yttertältet. Har även skrivit en recension.
 
Terra nova

Fick tag i ett Terra Nova Laser comp 1, helt nytt på Ebay. Endast hunnit testa det på en tur. Men är än så länge riktigt nöjd.

+
Vikt på ca 1 kg

Känns stadigt i konstruktionen, stod då pall då en helikopter landade och startade ca 30 meter ifrån.

Utrymmesmässigt funkar det också, jag rymdes med allt inanför tältet och absiden utan problem samt hade haft plats att laga mat i absiden om det behövts. Bra utrymme även för mig, på längden och på bredden och jag är ganska stor.

Lätt att slå upp och packa ihop.

-

Tältpinnarna: ja dom känns veka och jag tyckte det var svårt att få dom att sitta ordentligt i marken, hade med några extra lånade från mitt HB nallo och det funkade bättre. Men visst går dom att använda om man måste.

Golvet sägs vara lite vekare vilket jag även upplevde när man känner på det. Men med försiktighet i val av tältplats håller det nog fint.

Första natten blev det riktigt mycket kondens i yttertältet. Efter första natten rullade jag upp sidorna för ventilation och det blev märkbart mindre kondens. Fortfarande fanns det kondens men mindre.

oklart hur tältet fungerar i kraftigt regn, men åker iväg på torsdag på ytterligare en tur och kanske får det uppleva lite regn då.

Det är då ett tält som jag rekomenderar!
 
+1 för Scarp 1

Har mer utrymme än Akto och väger lite mindre, och rejält billigare. Har dessutom toppventil och möjlighet för extrabågar vid riktigt taskigt väder. Bra med fästpunkter för linor, vill du ha ännu fler så kan du be tillverkaren sätta dit det när du beställer. Jag har haft ett men sålde det pga att jag inte kör solo längre. Tarptent har dock fått lite kritik för sin kvalitetskontroll, så be dem vid ev köp att kolla igenom tältet noga! Mitt Scarp 1 kom med ett par smådefekter i yttertältet.
Du måste även täta sömmarna själv på Tarptents grejer.
/M
 
Tack för alla svar!

Det som främst får mig att tveka ang. MSR Hubba är det veka navet för tältstängerna. Vill inte behöva vara orolig att en så viktig detalj går sönder. Dessutom kan det ju vara svårt att hitta skyddade tältplatser om det blåser på kalfjället. Nåväl, jag åker in till Addnature och kollar på det där navet.

Terra Novas golv får mig att tveka inför det. Tarpent Scarp verkar vara lite för mycket att fixa med för min smak.

HB Akto verkar ju vara riktigt fint. Jag ska kolla närmare på det.

Än en gång - tack.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MarkusF Mil-tec Recon Enmanstält Bo och sova 12
Lesujo1 Enmanstält för fjällvandring Bo och sova 39
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
Hagge17 Enmanstält (och liggunderlag) till bra pris. Bo och sova 34
Pirak Enmanstält Bo och sova 11
UnderEnTarp Erfarenheter av Tarptents enmanstält? Bo och sova 21
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Sjolidens Enmanstält, billigt men bra... Bo och sova 12
peter1969 Gelert Solo Enmanstält? Bo och sova 7
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
adventure_transport Enmanstält för extrema förhållanden Bo och sova 59
lapplisa Enmanstält, lätt och funktionellt !! Bo och sova 27
rogermadsen Enmanstält. Bo och sova 8
Martin O Enmanstält Bo och sova 5
Blekingepaddlare Söker tipa på enmanstält eller bivaqpåse Bo och sova 21
carpe.diem Enmanstält som passar som liggande fotogömsle Bo och sova 7
pepcidin Enmanstält - Unna eller Akto? Bo och sova 6
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Emil_VBotten MSR Hubba Hubba NX - alternativt annat 2P tält? Bo och sova 26
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
rayun MSR Hubba Tour 1 Bo och sova 0
omni96 MSR Hubba Hubba NX Bo och sova 19
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
Samuel E MSR Hubba Hubba HP verklig storlek Bo och sova 6
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
Shaguar MSR "Hubba Hubba" vs "Hubba Hubba HP" Bo och sova 5
carina_ MSR Hubba HP Bo och sova 5
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
The Trooper MSR Skinni One/Too Bo och sova 1
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
BadCash MSR Hubba vs. Go Lite Shangri La Bo och sova 3
grodanbolle MSR Carbon Reflex Bo och sova 4
3338 MSR Skinny One Bo och sova 10
Lite MSR Dragontrail Bo och sova 0
sonjahal MSR Hubba Hubba HP Bo och sova 11
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
zzeezz MSR Tält Bo och sova 9
zeromaker MSR Zoid 1 Bo och sova 3
sam Tält! MSR Phantom Bo och sova 2
Halvarsson MSR Tälten? Är de bra... Bo och sova 24
Linneagk Letar efter Hubba Hubba HP Bo och sova 0
salgo601 Hubba hubba tältstäng trasig Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.