TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället?

Hej, håller på att köpa nytt självstagande tält som ska rymma 2 vuxna och ett barn. Ska klara en eller två fjällturer per år samt några nätter i skog och skärgård. Har hittat tre tält som uppfyller min krav när det gäller utrymme, vikt, antal dörrar osv:

Marmot Nusku 3P
http://marmot.se/index.php?page=products

The North Face Minibus 33
http://www2.thenorthface.com/opencms/opencms/tnf/gear.jsp?site=EU&model=AENL&language=en

MSR Mutha Hubba HP
http://cascadedesigns.com/MSR/Tents/Fast-And-Light-Tents/Mutha-Hubba-HP/product

Det jag tvekar om är om Minibus 33 och Mutha Hubba HP klarar vind och regn på en fjälltur(utgår ifrån att Nusku ska fungera). Tycker specen på golv och ytterduk ser klena ut, men jag är verkligen ingen expert på området. Så här ser specen ut för de tre tälten(tar även med Nusku som jämförelse):

Nusku:

Fly Fabric: 30D Nylon R/S Silicon/PU, 3500mm (fully taped)
Floor Fabric: 70D Nylon (210T), PU, 8000 mm, (fully taped)

Minibus 33:

Ripstopfly: 40 D 238T siliconized nylon with 1500 mm PU
Coatingfloor: 70 D 210T nylon taffeta with 5000 mm PU coating

Mutha Hubba HP:

Fly Fabric 20D x 330T ripstop nylon 66 1000mm polyurethane & silicone coated
Floor Fabric 40D x 238T ripstop nylon 6 10000mm polyurethane & DWR coated

Vad tror ni om en fjällvandring, när det blåser och regnar, med ovanstående tält? Kommer bara använda tältet "sommartid"(maj-september). Även tacksam för övriga erfarenheter av och synpunkter på de tre tälten.

Slutligen; Mutha Hubba HP har en absidyta på 1,35 m2. Är det tillräckligt stort för två stora ryggsäckar mm?

Tacksam för synpunkter!
 
På pappret är ju Nusku överlägset bäst med ihopkopplad men delbar inner och ytter duk àla Hilleberg. Jag har ett 2,5p från -07 som hittills bara använts vid paddelturer. Reses snabbt i blåst och innertältet kan enkelt knäppas loss för en större absid när man matlagning vid nederbörd. Gillar att man sover på tvären mot ingångarna och att de försett innerduken med ljuddämpande skumgummi kuddar mot ytterduken. Det jag kan invända mot är att ena ingången är aningen låg och alla dragkedjor till myggnät-dörr som är förvirrande innan man lärt sig. Ett toppentält designat för nordiska förhållanden men om du har mycket att bära skulle jag verkligen rekommendera ett lättare tunneltält.
 
honkydory, anledningen att jag tvekar att köpa Nusku 3P är framför allt vikten. Nusku är ungefär ett kilo tyngre än de andra två. Tunneltält går bort, vill ha ett självstagande. Har använt ett tunneltält, HB Stalon, i många år och vet inte hur många gånger jag har önskat att jag haft ett självstagande istället.

"Det jag kan invända mot är att ena ingången är aningen låg (..)". Vilken sida, den med den större eller mindre absiden?
 
Senast ändrad:
Det blev till slut ett Mutha Hubba HP.

Gjorde en kortare fjällvandring i helgen. Tre nätter. Enda gången när det inte regnade var en kort stund på midsommarafton då det kom snöblandat regn... Tältet klarade sig med glans. Inget vatten trängde in, varken genom golv eller tak. Det som verkligen imponerade var dock den totala avsaknaden av kondens. Mycket bra ventilation!

Vi var tre personer, två stora och en liten, som pga av vädret tillbringade mycket tid inne i tältet. Trots att tältet inte är jättestort(170x210) upplevde jag det som mycket rymligt tack vare den generösa takhöjden. Tältets färg, kanske speciellt innertältets färg, gjorde att det såg ut som om det var ständigt solsken. Hände mer än en gång att jag var tvungen att titta ut för att se om solen sken... vilket den inte gjorde. Bra förvaringsfickor och två "takhyllor" som täcker hela innertaket.

Absiderna är ganska små. Lyckades stapla två stora och en liten säck i ena, kängor och matlagning rymdes i den andra. Inte stort, men med lite pusslande och planering fungerade det.

Ingen vind att tala om, så hur tältet klarar sig i vind återstår att se. MSR garanterar att det ska klara 18 m/s som det levereras, dvs. med två stormlinor. Jag använde sex 3 mm HB-linor så det ska nog klara en hel del.

Helnöjd, var ordet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
wilhelm-tell TNF Stormbreak 2 (bilder) Bo och sova 18
Kallebalik TNF Westwind 2 - Synpunkter? Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
The Crow Tnf rock 22 Bo och sova 14
monkeyboy TNF Vario 23 Bo och sova 0
Nahoj66 TNF Cat's Meow Bo och sova 9
välitalo TNF VE-25 Bo och sova 3
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
haiwa TNF snowshoe sovsäck Bo och sova 1
KarlK TNF - Himalaya 47 ??? Bo och sova 5
roggi TNF kilobag Bo och sova 3
mani3393 Sovsäck; TNF, MHW, Ajungilak? Bo och sova 0
Onedge TNF sovsäck ? Bo och sova 7
Newlin Tält TNF VE-25 Bo och sova 0
Ällen TNF-Yurt Bo och sova 1
Skeebum TNF Roadrunner 2 Bo och sova 0
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
JE TNF Tundra Bo och sova 0
Kroppe TNF Stratos tält Bo och sova 0
vargmåne TNF Blue Kazoo Bo och sova 4
pernordell TNF Boulder Bo och sova 1
DARLE TNF Corialis Bo och sova 4
nissesson TNF Chattanooga Bo och sova 1
Floot TNF Thunderhead 3D Bo och sova 0
fuxen TNF Chattanoga 3V Bo och sova 0
Egel TNF VE25 och snödrev Bo och sova 5
rolfma Hjælp! TNF VE25 Bo och sova 1
kjellgren Bra tvåmanstält (Hilleberg/TNF) Bo och sova 14
rlindqvi TNF Superlight sovsäck ? Bo och sova 2
Egel TNF VE25 Bo och sova 5
nurmije TNF Mountain 25 Polyester? Bo och sova 4
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11
Tnf Cats meow 3D....eller??? Bo och sova 2
Wad TNF VE-25 vs. Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 8
prissänkning på TNF tält Bo och sova 1
TNF Tundra 3D Bo och sova 1
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.