MSR Hubba Hubba HP verklig storlek

Hej!
Jag har idag ett Hilleberg Nammatj 3 GT för allmänt friluftsbruk / högfjäll / 2-3 personer.
Tänkte komplettera detta med ett lätt 2-personerstält att använda för 1-2 personer vid långfärdscykling, ul-packning i lågfjäll mm.

Har fastnat för MSR Hubba Hubba HP. Det verkar vara en bra kompromiss för det jag söker.
Det jag är tveksam till är dess innerutrymmen. Jag vill att det skall finnas ett avstånd mellan liggunderlagen om man är två (bredd liggunderlag 51 cm) och att det finns lite marginal på längden så att man inte trycker fötterna i tältduken (jag är 183 cm). Enligt tillverkaren är innerutrymmen 210x130x100 cm (BxLxH), men på ett annat ställe anger de också bredden till 124 cm.
En person på nätet hade mätt upp bredden själv till 100 cm...

Är det någon som har möjlighet att mäta upp innerutrymmena på ett MSR Hubba Hubba HP? Det skulle uppskattas mycket!
Jag tror ett MSR Hubba Hubba (inte HP) borde ha samma mått, så det går också bra.

Jag bär hellre lite tyngre än kompromissar med innerutrymmena. Om detta tält är för litet tänkte jag kika närmare på MSR Hoop.
 
Mätte mitt Hubba hubba HP till lite drygt 100 cm i bredd nu, förvisso i ouppslaget. Kom just hem efter en vecka med det i keb/abisko då jag sov själv i det. Är 193 cm lång och tyckte absolut jag fick plats på längden.
 
Att ett Hubba Hubba bara skulle vara 100 cm i bredd har jag svårt att tro - jag har haft två stycken och har fått plats på bredden med all min utr inne (fyra cykelväskor +rygga).

kanske är det någon som har mätt enmanstältet Hubba istället för tvåmanstältet Hubab Hubba?

Hilleberg? Droppar de fortfarande av kondens?
 
Mätte mitt Hubba hubba HP till lite drygt 100 cm i bredd nu, förvisso i ouppslaget. Kom just hem efter en vecka med det i keb/abisko då jag sov själv i det. Är 193 cm lång och tyckte absolut jag fick plats på längden.

Har du möjlighet att slå upp innertältet och mäta? Det skulle verkligen göra mig tacksam :) Låter som att bredden borde vara 100 cm även när man slår upp det, men det skulle vara skönt att vara säker. Bor på västkusten och har inte hittat någon som säljer tältet i närheten så att jag kan titta på det själv. Vågar inte köpa ett tält från t.ex. England innan jag vet om bredden är 100, 124 eller 130 cm...

Tycker du förresten själv att det är tillräckligt med bredd för att kunna sova 2 st utan att man stör varandra? Är du nöjd med tältet?
Sedan har jag också två detaljfrågor som gäller innertältet som inte är så viktiga, men som jag inte har kunnat hitta på Internet:
1) Finns det möjlighet att stänga för myggnäten i t.ex. dörrarna (gissar att det inte går)?
2) Är myggnätet i dörrarna bara den lilla triangeln längst upp, eller kan man vika undan en flik i dörren så att myggnätet i dörrarna blir större (gissar att det inte går)?
 
Att ett Hubba Hubba bara skulle vara 100 cm i bredd har jag svårt att tro - jag har haft två stycken och har fått plats på bredden med all min utr inne (fyra cykelväskor +rygga).

kanske är det någon som har mätt enmanstältet Hubba istället för tvåmanstältet Hubab Hubba?

Hilleberg? Droppar de fortfarande av kondens?

Ang. Hubba Hubba: är du nöjd med det för långfärdscykling eller har du hittat något annat tält du tycker är ännu bättre senare?

Ang. Hilleberg: har inte börjat använda mitt än. Däremot har jag sovit i ett likadant på sommaren i Jämtlandsfjällen och tyckt det fungerat bra. Tänkte inte på att kondens var ett problem då, men har läst om andra som tyckt att det blivit en del kondens på vintern. Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet av det än är det är nog bäst att du frågar någon annan!
 
Ang. Hubba Hubba: är du nöjd med det för långfärdscykling eller har du hittat något annat tält du tycker är ännu bättre senare?

Jag är nöjd. Dock har jag aldrig testat HP-versionen. Vet t ex inte om mesh påverkar ventilationen negativt - men det är väl kanske lätt att tro. Och ventilation är något man vill ha om man campar i tropikerna till exempel.

Annars är väl tältet omvittnat populärt bland långfärdscyklister. Både Helen Lloyd och Peter Gostelow har ju använt dem under sina mycket tuffa turer genom Afrika t ex.

Tält från Big agnes har jag hört en del gott om också, men exakt vilka märken det handlar om vet jag inte.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Emil_VBotten MSR Hubba Hubba NX - alternativt annat 2P tält? Bo och sova 26
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
rayun MSR Hubba Tour 1 Bo och sova 0
omni96 MSR Hubba Hubba NX Bo och sova 19
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Shaguar MSR "Hubba Hubba" vs "Hubba Hubba HP" Bo och sova 5
carina_ MSR Hubba HP Bo och sova 5
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
BadCash MSR Hubba vs. Go Lite Shangri La Bo och sova 3
sonjahal MSR Hubba Hubba HP Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
The Trooper MSR Skinni One/Too Bo och sova 1
grodanbolle MSR Carbon Reflex Bo och sova 4
3338 MSR Skinny One Bo och sova 10
Lite MSR Dragontrail Bo och sova 0
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
zzeezz MSR Tält Bo och sova 9
zeromaker MSR Zoid 1 Bo och sova 3
sam Tält! MSR Phantom Bo och sova 2
Halvarsson MSR Tälten? Är de bra... Bo och sova 24
Linneagk Letar efter Hubba Hubba HP Bo och sova 0
salgo601 Hubba hubba tältstäng trasig Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.