MSR "Hubba Hubba" vs "Hubba Hubba HP"

Är det värt prisskillnaden tälten emellan?

Tittar man på affärer utomlands så går det att hitta vanliga Hubba Hubban väldigt mycket billigare än i Sverige, HP-versionen kostar en hel del utomlands också...

Är det någon mer skillnad än att i Hubba Hubba så är innertältet i mesh, men i HP så är det heltyg? (Sen ändras ju vikten pga detta..)

Tälten kommer användas till mycket sörmlandsledsvandring och med största sannolikhet till fjällvandringar, dock inga vinterturer är jag rätt så säker på..

Är det någon som har tokbra pris på tältet så är länkar välkomna också :)
 
Mellan de två modellerna kan jag inte uttala mig.

Dock kan jag rekommendera att även titta på Carbon Reflex 3, som är betydligt mycket rymligare. Jag köpte mitt från moontrail.com och fick då bonuspoäng som nästan räckte till två Exped Synmat 7 (som vi också behövde). Med två extra tältpinnar med påse och allt så landar den på 2079g (min våg). Konstruktionen på Carbon 3 är mer som ett tunneltält fast med en extra takpinne.

Väldigt smidigt och rymligt tält.
 
Hm, då har ju du ett tält i mesh, precis som HubbaHubba.

Hur länge har du haft ditt? Har du haft det i fjällen? Blåser/regnar det in?
Står ditt pall för mycket vind så är valet enkelt :)
 
Problemet med Carbon Reflex som jag ser det är att det golvet bara tål 3000mm vattenpelare, medan Hubba Hubba HP tål 10000mm vattenpelare. Frågan är hur mycket som krävs för att klara en regnvecka i fjällen?
 
Jag tycker att det kan bli dragit i ett tält m så mycket mesh nät. Har själv ett Laser Competition som bara har en liten flik mesnät i innetältet o upplever det som mycket varmare/mindre dragit än det Hubba Hubba o Hubba (en persons varianten) tält som jag har använt.
 
Jag hade undvikit tält med meshinnertält. Det blåser in en väldig massa damm och sand när man är i torrare klimat. HP all the way! Har själv Hoop som jag är rätt nöjd med.

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Emil_VBotten MSR Hubba Hubba NX - alternativt annat 2P tält? Bo och sova 26
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
rayun MSR Hubba Tour 1 Bo och sova 0
omni96 MSR Hubba Hubba NX Bo och sova 19
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
Samuel E MSR Hubba Hubba HP verklig storlek Bo och sova 6
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
carina_ MSR Hubba HP Bo och sova 5
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
BadCash MSR Hubba vs. Go Lite Shangri La Bo och sova 3
sonjahal MSR Hubba Hubba HP Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
The Trooper MSR Skinni One/Too Bo och sova 1
grodanbolle MSR Carbon Reflex Bo och sova 4
3338 MSR Skinny One Bo och sova 10
Lite MSR Dragontrail Bo och sova 0
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
zzeezz MSR Tält Bo och sova 9
zeromaker MSR Zoid 1 Bo och sova 3
sam Tält! MSR Phantom Bo och sova 2
Halvarsson MSR Tälten? Är de bra... Bo och sova 24
Linneagk Letar efter Hubba Hubba HP Bo och sova 0
salgo601 Hubba hubba tältstäng trasig Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.