MSR "Hubba Hubba" vs "Hubba Hubba HP"

Är det värt prisskillnaden tälten emellan?

Tittar man på affärer utomlands så går det att hitta vanliga Hubba Hubban väldigt mycket billigare än i Sverige, HP-versionen kostar en hel del utomlands också...

Är det någon mer skillnad än att i Hubba Hubba så är innertältet i mesh, men i HP så är det heltyg? (Sen ändras ju vikten pga detta..)

Tälten kommer användas till mycket sörmlandsledsvandring och med största sannolikhet till fjällvandringar, dock inga vinterturer är jag rätt så säker på..

Är det någon som har tokbra pris på tältet så är länkar välkomna också :)

Mellan de två modellerna kan jag inte uttala mig.

Dock kan jag rekommendera att även titta på Carbon Reflex 3, som är betydligt mycket rymligare. Jag köpte mitt från moontrail.com och fick då bonuspoäng som nästan räckte till två Exped Synmat 7 (som vi också behövde). Med två extra tältpinnar med påse och allt så landar den på 2079g (min våg). Konstruktionen på Carbon 3 är mer som ett tunneltält fast med en extra takpinne.

Väldigt smidigt och rymligt tält.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Hm, då har ju du ett tält i mesh, precis som HubbaHubba.

Hur länge har du haft ditt? Har du haft det i fjällen? Blåser/regnar det in?
Står ditt pall för mycket vind så är valet enkelt :)

Problemet med Carbon Reflex som jag ser det är att det golvet bara tål 3000mm vattenpelare, medan Hubba Hubba HP tål 10000mm vattenpelare. Frågan är hur mycket som krävs för att klara en regnvecka i fjällen?

Jag tycker att det kan bli dragit i ett tält m så mycket mesh nät. Har själv ett Laser Competition som bara har en liten flik mesnät i innetältet o upplever det som mycket varmare/mindre dragit än det Hubba Hubba o Hubba (en persons varianten) tält som jag har använt.

Jag hade undvikit tält med meshinnertält. Det blåser in en väldig massa damm och sand när man är i torrare klimat. HP all the way! Har själv Hoop som jag är rätt nöjd med.

/M

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips