Enmanstält för extrema förhållanden

Har tänkt åka skidor över Island och behöver ett lätt och starkt enmanstält. Tips mottages i vanlig ordning tacksamt! Det får gärna finnas möjlighet till matlagning med tältet som vindbrytare.
/J
 
Kaitum 2 heter ett tält som jag förmodar ersatt Keron 2.
Det är snarlikt, lite lättare, lite rymligare... två ingångar, 2,8 kg, finns inte i GT version än men för en person så klarar man sig långt med två vanliga ingångar.
 
Tack för tips men måste ha något som är mindre och lättare. Stormtålighet är krav.
/J

Hillegerg;
-Soulo, 1pers kupol 2,1 kg
-Unna, 1pers kupol 2 kg

Det är inte självklart så att kupol = bättre stormtålighet. Däremot ger det bättre belastningstålighet gällande t.ex. snö som lägger sig uppepå; allt detta enligt mina samtal med Hillebergfolk. Resonemanget är att tunneldesign ger en flexibilitet i konstruktionen som gör att tältet viker sig för vinden istället för att hålla emot. Tältet deformeras, men flexar tillbaka. I extrema fall kan kupoltältets pinnar gå av när de inte klarar av att hålla emot längre.

Men jag tror att detta för det mesta är av underordnad betydelse. Mer viktigt är hur bra man sätter upp tältet. I skarpt läge är det inte lätt att få till den tältform som är så lätt att få till när det inte blåser.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=41433
 
Som jag skrev i mitt första inlägg skulle mitt förstahands val bli ett keron 2 (tunnel). Då AT ville ha lättare tält tipsade jag om soulo (som jag´inte har erfarenhet av) och unna då jag litar på HB som tältleveranrör. Det finns flera fullgoda alterntiv men peronligen vill jag ogärna byta ut "vinnande koncept".
 
Det blir ryggsäck för att jag måste kunna bära allt när det är för tekniskt att åka skidor. Har tänkt åka en längre tur i Sverige för att känna av min fysiska kondition. Det som är viktigast för mig är att jag kan sätta upp tältet och att det skyddar mig i extrema förhållanden. Minimalistiskt, lätt men ändå realistiskt är väl konceptet jag är ute efter. Hur lång tid det kommer att ta låter jag vara osagt tills riktiga tester har gjorts men min ambition är att åka betydligt mycket snabbare än genomsnittet ;-)
/J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.