MSR Hubba Hubba HP

Finns det någon som har erfarenhet av MSR Hubba Hubba (eller Hubba Hubba HP)? Funderar på att köpa det som kajak-tält.
 
Lyfter tråden för att slippa påbörja en ny!

Finns det någon som har erfarenhet av MSR Hubba Hubba! (f ö. sjukt namn) ?
Vet någon vidare om det är självstagande och om inner-yttertält sitter ihop vid uppslagning? Och får man plats med en ryggsäck(60-70 l) på respektive absid?

Frågetecknen många- svaren finns förhoppningsvis hos er!
 
Tjenare Mathias,

Hubban är mer opraktiskt när det regnar än tält där inner- och yttertältet sitter ihop, självklart! Men för min del går det fint att använda det ändå, man måste bara få till att slå upp yttertältet först om det regnar mycket (med hjälp av footprint eller utan), sätta sig inuti och slå upp innertältet, som man kan packa separat. Det kan självklart kännas lite akrobatiskt, men det går. Eller så ordnar man sig bara regnskydd med yttertältet, och väntar ut innan man ordnar inntertältet - det är litet krångligare, men fungerar O.K..

Själva uppsättningen är annars helt otroligt enkel och snabb - det är bara att sätta samman en enda sammanhängande pinnkonstruktion, sätta fast i hörnen och knipsa på innertältet.

Jag har andra tältalternativ, men jag brukar faktiskt ändå föredra Hubban på sommaren - det är lätt, ger helt fantastisk ventilation, och fungerar O.K. i vind (bäst att slå upp det med kortsidorna mot vinden, och att använda alla staglinefästen). Jag hade det på en kall och miserabel tur på Finnmarksvidda i sommar,- nordlig kuling i fem dagar - och det fungerade fint. Jag får plats med min 90 l. ryggsäck i absiden (nåja, några bitar sticker väl ut), och det går fint att laga mat med en gasbrännare.

Jag har ett vanligt Hubba Hubba, HP-versionen har ett inntertält som tål mer väta, och förutom i ösregn skal det nog gå bra att sätta upp inntertältet först.

Lycka till med ditt val! Stefan
 
Hubba Hubba HP

Jag köpte ett Hubba Hubba HP i vintras (finns för 250 £ på fieldandtrek.com nu) o har redan varit ute o sovit. Det är lätt att sätta upp, bekvämt, luftigt, gott om plats o välventilerat. Inget fladder i vinden, duken spänd fint över tältstängerna.

Funkar att sätta upp i regn också: När det duggregnade fällde jag upp tältstången/stängerna, tog yttertältet över huvudet, lade ut ena änden av tältet skyddat, satte i kortändans stänger, satte sedan i andra änden fortfarande skyddat av tältet som nu låg löst över tältstången o spände sedan upp innertältet. Går alltså bra att sätta upp även i regn utan att blöta ned innertältet.

När morgonens solsken kom så klev jag upp, tog bort yttertältet från halva tältet (skuggsidan), kröp tillbaka in och sov ytterligare någon timme!

När jag tagit bort lite krafs (tältpåsen m m) så väger det 1,8 kg. Jag gillade det så mycket att jag beställde kolfiberstänger från fibraplex.com för en massa pengar... då kommer det ned nästan till 1,5 kg...

Bra tält.

Nu finns det en lättviktsvariant som heter Carbon Reflex, den är lättare (sägs 1,5 kg utan att köpa extradyra tillbehör... är redan carbonstång i) o enklare men står inte utan att man sätter i pinnarna först. Borde kanske ha köpt det men jag är nöjd med självstående tält och är nöjd med ventilationen (finns två ventiler i kortändarna på hubba hubba hp, vet inte om carbon reflex har det).
 
Fibraplex låter absolut intressant om man vill få tältet ännu lite lättare - jag såg några recensionslänkar på deras sida. Vet du, eller någon annan, om de tål lika mycket stryk som originalstänger på t.ex. Hubba-modellerna?

Stefan
 
För mig är Hubban (med mesh/myggnät...?) ett sommartält: jag har aldrig upplevt att vinddrag in i tältet har varit något trivselproblem.
Innertältets höga kanter tar bort det mesta av draget, och det som ev. blir kvar väljer jag att se som mycket god ventilation!:)

Men jag har heller inte använt det i t.ex. kallt väder, ösregn och stark vind: då finns det säkert bättre alternativ.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Emil_VBotten MSR Hubba Hubba NX - alternativt annat 2P tält? Bo och sova 26
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
rayun MSR Hubba Tour 1 Bo och sova 0
omni96 MSR Hubba Hubba NX Bo och sova 19
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
Samuel E MSR Hubba Hubba HP verklig storlek Bo och sova 6
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Shaguar MSR "Hubba Hubba" vs "Hubba Hubba HP" Bo och sova 5
carina_ MSR Hubba HP Bo och sova 5
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
BadCash MSR Hubba vs. Go Lite Shangri La Bo och sova 3
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
The Trooper MSR Skinni One/Too Bo och sova 1
grodanbolle MSR Carbon Reflex Bo och sova 4
3338 MSR Skinny One Bo och sova 10
Lite MSR Dragontrail Bo och sova 0
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
zzeezz MSR Tält Bo och sova 9
zeromaker MSR Zoid 1 Bo och sova 3
sam Tält! MSR Phantom Bo och sova 2
Halvarsson MSR Tälten? Är de bra... Bo och sova 24
Linneagk Letar efter Hubba Hubba HP Bo och sova 0
salgo601 Hubba hubba tältstäng trasig Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.