Någon som testat MSR LowDown Remote Stove Adapter

Är det någon som testat ett MSR LowDown Stove Remote Adapter, för att konvertera ett valfritt toppmonterat gasolkök (med 7/16" Lindal-gänga) till ett stabilt spindelkök?

Verkar vara en smart adapter, tycker jag.
/Niklas

Senast ändrad:
Hej
Jag har haft en adapter i snart ett år, helt klart nöjd med den. Jag lagar mat i skogen, när jag steker så har jag en stor brännare som är toppmonterad. Denna i kombination, stekpanna, brännare och gastub blir rangligt, adaptern löser uppgiften galant.
Min brännare är en Primus Powertrail på 4000W, funkar jättefint med en stekpanna. Förutom stabiliteten så är det lätt att fixa ett vindskydd när man slipper en gastub, jag använder tjockare alufolie samt en engångs pajform som markskydd. Då får du tillbaka strålningsvärmen som annars bara gått ner i backen.

God tur
Sven

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har också en LowDown.

Mkt nöjd med den då man får en mer "stabil" plattform för matlagningen.
Enda "negativa" jag kan se med den är att den inte är helt billig ;-)

Frågan är ju om man även borde komplettera LowDown med en Trillium Basplatta för extra stabilitet?
/Niklas

Nu har jag fått hem ett MSR LowDown och testat detta. Det funkar, men (beroende på kök) så blir det kanske inte lika stabilt, som ett äkta spindelkök.

Med mitt MSR Pocket Rocket Deluxe och MSR LowDown, så hamnar kastrullstöden på ca 13 cm över backen.

Med MSR Universal Canister Stand, Pocket Rocket Deluxe och en Primus 100 g tub, så hamnar kastrullstöden ca 17 cm över backen.

Med MSR Universal Canister Stand, Pocket Rocket Deluxe och en Primus 230 g tub, så hamnar kastrullstöden ca 20 cm över backen.

Med MSR Universal Canister Stand, Pocket Rocket Deluxe och en Primus 450 g tub, så hamnar kastrullstöden ca 24 cm över backen.

Med ett Primus Gravity 3, så hamnar kastrullstöden ca 7 cm över backen och med ett MSR Rapid Fire, så hamnar kastrullstöden ca 9,5 cm över backen.

Sedan verkar tyvärr varken MSR LowDown eller MSR Universal Canister Stand passa till MSR Trillium Base Plate, utan här blir det nog egna lösningar som gäller, ifall du ytterligare vill förbättra stabiliteten.
/Niklas

Senast ändrad:
Nu har jag fått hem ett MSR LowDown och testat detta. Det funkar, men (beroende på kök) så blir det kanske inte lika stabilt, som ett äkta spindelkök.

Med mitt MSR Pocket Rocket Deluxe och MSR LowDown, så hamnar kastrullstöden på ca 13 cm över backen.

Med MSR Universal Canister Stand, Pocket Rocket Deluxe och en Primus 100 g tub, så hamnar kastrullstöden ca 17 cm över backen.

Med MSR Universal Canister Stand, Pocket Rocket Deluxe och en Primus 230 g tub, så hamnar kastrullstöden ca 20 cm över backen.

Med MSR Universal Canister Stand, Pocket Rocket Deluxe och en Primus 450 g tub, så hamnar kastrullstöden ca 24 cm över backen.

Med ett Primus Gravity 3, så hamnar kastrullstöden ca 7 cm över backen och med ett MSR Rapid Fire, så hamnar kastrullstöden ca 9,5 cm över backen.

Sedan verkar tyvärr varken MSR LowDown eller MSR Universal Canister Stand passa till MSR Trillium Base Plate, utan här blir det nog egna lösningar som gäller, ifall du ytterligare vill förbättra stabiliteten.
/Niklas
Kan komplettera listan:

Med ett MSR Windpro II, så hamnar kastrullstöden ca 8,5 cm över backen och med ett MSR Whisperlite Universal, så hamnar kastrullstöden ca 9,5 cm över backen.

Å medan MSR Windpro II passar utmärkt till MSR Trillium Base Plate (samma mått som MSR Simmerlite), så gör knappast MSR Whisperlite Universal det, utan här får det bli en egen hajkbricka.
/Niklas

Kan komplettera listan:

Med ett MSR Windpro II, så hamnar kastrullstöden ca 8,5 cm över backen och med ett MSR Whisperlite Universal, så hamnar kastrullstöden ca 9,5 cm över backen.

Å medan MSR Windpro II passar utmärkt till MSR Trillium Base Plate (samma mått som MSR Simmerlite), så gör knappast MSR Whisperlite Universal det, utan här får det bli en egen hajkbricka.
/Niklas
Har du haft problem med att silicon/värmeskydd åkt ned och hamnat runt kanister
detta skedde för mig i somras i absiden på tältet.(min garanti höll på att gå ut och skulle endast få pengar och ej en ny bytta och pga valuta ras och inflation valde jag att behålla)

Risken borde öka med al vindskydd runt brännaren.

Jag har Optimus gröna plast 3 bens ställ och hållit flera veckor verkar hålla bra om man fäller ut och in försiktigt dock lite för mycket " undermått" så lite svårt att montera.Förvarar ju i påsen med brännaren inne i kastrullen så går ju ej av när man packar och trycker ner annat i säcken och ofta högt upp i packningen för att ev laga mat på dagen.
Haft sk spindelkök men väger ju mer lika MSR ombyggnads tillsats 180 gr samt 6-700skr .
(180 gr är ganska tungt för oss som väger Allt som packas ned ,den vikten lägger jag hellre på kläder eller mer mat)
Mitt har ej vält än men man får ju städa lite runt köket så inget man ska ha är nära köket så man välter det när man pysslar med annat de minuterna som köket är tänt får man ta tid till och ej fixa med något annat,i så fall ska man ha köket ute en bra bit från tältet men passar ej mig då ofta rör om i byttan efter kanske kokat upp och hällt i maten som sväller under sakta uppvärmning.

Har du haft problem med att silicon/värmeskydd åkt ned och hamnat runt kanister
detta skedde för mig i somras i absiden på tältet.(min garanti höll på att gå ut och skulle endast få pengar och ej en ny bytta och pga valuta ras och inflation valde jag att behålla)

Risken borde öka med al vindskydd runt brännaren.

Jag har Optimus gröna plast 3 bens ställ och hållit flera veckor verkar hålla bra om man fäller ut och in försiktigt dock lite för mycket " undermått" så lite svårt att montera.Förvarar ju i påsen med brännaren inne i kastrullen så går ju ej av när man packar och trycker ner annat i säcken och ofta högt upp i packningen för att ev laga mat på dagen.
Haft sk spindelkök men väger ju mer lika MSR ombyggnads tillsats 180 gr samt 6-700skr .
(180 gr är ganska tungt för oss som väger Allt som packas ned ,den vikten lägger jag hellre på kläder eller mer mat)
Mitt har ej vält än men man får ju städa lite runt köket så inget man ska ha är nära köket så man välter det när man pysslar med annat de minuterna som köket är tänt får man ta tid till och ej fixa med något annat,i så fall ska man ha köket ute en bra bit från tältet men passar ej mig då ofta rör om i byttan efter kanske kokat upp och hällt i maten som sväller under sakta uppvärmning.
Nix! Men har just införskaffat dessa två kök och bara hunnit testa dem i trädgården.
/Niklas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips