MSR Skinny One

Är lite nyfiken på enkelvävstält och det här verkar ha det jag letar efter. Ljust, absid, fönster i fotändan, billigt, verkar vara lätt att få bågarna på plats.
Kondensen är ju en stor nackdel.
Vilka fördelar och nackdelar kan S-O ha mer?
http://www.msrgear.com/tents/skinnyone.asp
 

Bilagor

  • msr_skinny1_closed_m.jpg
    msr_skinny1_closed_m.jpg
    11.5 KB · Visningar: 779
Jo, du har nog rätt. När jag läser mer om S-O verkar det vara ämnat mer för vår-sommar bruk. För vinterbruk har MSR sitt Dragontail. Det var tråkigt. Tanken med goda innerutrymmen och absid tilltalade mig. Tycker inte att priset är så häftigt heller (ca 2000:- inkl frakt)för ett tält som kommer att användas ca 2 ggr/år
Några andra förslag än B-D?
 
Då tror jag kanske mer på Black Diamond Firstlight än golite-varianten som verkar väldigt trång.
BD är rätt kort iofs men om du inte är alltförlång så funkar det bra.
Jag tycker nog MSR skinnyone ser rätt vettigt ut trots allt, i alla fall i relation till pris.
 
Utopia har ju en längsgående myggnätsventil med skyddsflik ovanför som inte går att stänga. Inget jag personligen skulle använda vintertid eftersom jag upplevt hur yrsnö drar in genom myggnät vid hård vind. Och för barmarksbruk skulle jag helt klart välja ett lättare tält tarptält. Om man inte gillar detta finns ju dubbelväggiga tält som väger i samma klass som Utopia ungefär, t ex Terra Nova.

Jörgen
 
Senast ändrad:
Ekonomi

S-O har ju den fördelen att ventilerna uppe i tältet går att stänga. Men, MSR klassar det som ett vår/sommar/höst tält. Lite tungt på sommaren dock.

Utopia 1 är dock större än vad man tror vilket bilden och länken tydligt visar.
http://translate.google.com/transla.../search?q=golite+utopia+1&start=10&hl=en&sa=N

Hade ju ett bra pris på detta inkl golv(2000:) så jag kontaktade GoLite och frågade lite om Utopia 1 bl.a om ventilerna gick att stänga mm. Vilket inte går att göra. (Precis som Jörgen F-L skriver ,vill jag inte sitta i ett tält där det yr in mikroskopisk pudersnö.) Till bruk i Sverige/Skanderna rekomenderade G-L inte detta shelter. De var däremot mycket hjälpsamma och gav flera förslag.

Problemet är ekonomin, dvs hur mycket pengar kan jag lägga på den här typen av shelter. Gränsen ligger kring 2000:-. Så.... Jag tar gärna emot förslag.
 

Bilagor

  • c0134174_16475990.jpg
    c0134174_16475990.jpg
    48.5 KB · Visningar: 873
Tarptent?

@3338: Du har inte angett kriterier för vilket slags tält du vill ha.

Har du kollat på Tarptents webbplats? Tältkonstruktören, Henry Shire, har lanserat ett intressant tält som påminner mycket om Hilleberg Akto men verkar större och kan även vara självstagande. Dessutom väger tältet 1250 gram. Tältet heter Scarp 1 och är fyrasäsongerstält. Kanske det kan vara något för dig?

scarp1.jpg


Oj, nu ser jag att du har att priset max 2000 kr...Svårt att hitta ett bra tält för det priset..Men Tarptent har andra modeller som kostar under 2000 kr.. tex Rainbow som väger strax under 1 kg...Kostar under 2000 kr men då tillkommer ju frakt och tullavgift.

ttrainbow2.jpg
 
Scarp

Tack för tipset. Scarp verkar vara ett fint tält. Det var lite snack om det när det kom ut att det kunde läcka genom fästena i taket(för xtra bågarna) Det verkar riktikgt fint med dubbla absider osv. Men... Jag vet inte om jag skulle våga ge mig ut i det på vinterfjället.

Rainbow verkar nästan ännu osäkrare. Tror att det kan driva in rätt mycket snö i det?

Verkar som jag skickade fel länk till GoLite Utopia 1 så jag försöker igen...
http://translate.google.com/transla.../search?q=golite+utopia+1&start=10&hl=en&sa=N
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Emil_VBotten MSR Hubba Hubba NX - alternativt annat 2P tält? Bo och sova 26
Evni Tält: Exped Lyra/Mira vs MSR Hubba Hubba Bo och sova 23
Gråbuse MSR Hubba Hubba Nx 2 - vad är nytt för 2018? Bo och sova 1
meto MSR Elixir 1, Helm 1 eller Exped Carina II? Bo och sova 8
rayun MSR Hubba Tour 1 Bo och sova 0
omni96 MSR Hubba Hubba NX Bo och sova 19
Nordiska Motorcyklister MSR Hubba Tour 1, tält med garage och myggnät mot dörren. Bo och sova 13
Samuel E MSR Hubba Hubba HP verklig storlek Bo och sova 6
anders84 Erfarenheter av MSR Hoop Bo och sova 8
David Eklind Enmanstält - MSR Hubba vs Vaude Hogan Ultralight Argon Bo och sova 16
Shaguar MSR "Hubba Hubba" vs "Hubba Hubba HP" Bo och sova 5
carina_ MSR Hubba HP Bo och sova 5
Pieri Exped Pegesus - MSR Stormking eller HB Keron 4GT Bo och sova 4
The Trooper MSR Skinni One/Too Bo och sova 1
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
BadCash MSR Hubba vs. Go Lite Shangri La Bo och sova 3
grodanbolle MSR Carbon Reflex Bo och sova 4
Lite MSR Dragontrail Bo och sova 0
sonjahal MSR Hubba Hubba HP Bo och sova 11
realout MSR Twin Peaks? Någon som provat? Bo och sova 0
zzeezz MSR Tält Bo och sova 9
zeromaker MSR Zoid 1 Bo och sova 3
sam Tält! MSR Phantom Bo och sova 2
Halvarsson MSR Tälten? Är de bra... Bo och sova 24
soley tält vaude blue one Bo och sova 0
Davva2 One pad to rule them all? Bo och sova 6
Mal A-one 4 manstält Bo och sova 15
A-one 4-manstält? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.