One pad to rule them all?

Har frusit en del på vinterturer där mitt enda liggunderlag inte hållit måttet så de senaste gångerna så har jag haft med mig två liggunderlag. Dessa tar dock mycket plats och jag är därför på jakt efter ett varmt liggunderlag som ska räcka för att skydda från kylan underifrån vid vintertältning. Är lite rädd för att helt lita på ett uppblåsbart liggunderlag om det skulle gå sönder så jag skulle föredra en closed cell lösning. Några tips?
 
har lite samma problem, tänkte köra med en exped downmatt 7 ul denna vinter men den första pajade redan efter 2 månader. visst jag fick en ny på garanti men det är mera den där jobbiga situationen att vara utan nånting när man är ute i det kalla jag oroa mig för. på vår sommar hösten kan man ju alltid klarar sig när en matta går sönder - mer än att frysa lite händer ju inte riktig. men på vintern är det en helt annan femma.

jag sålde iväg min garanti-matta och kör just nu med en exped basic ul som är extrem liten och lätt i förpackningen, och sedan en mkt tätvävd stor yllefilt som jag viker till tre delar och då täcker den precis hela exped mattan. värmen räcker bra än så länge och innan man lägger sig kan man har filten runt sig i lägret och få en mysigt stämning.
bli det kallare har jag filten i min bivak direkt, bör ger ngr grader extra - går exped mattan sönder lär filten ändå ger okej verkan så man inte dör på direkten...

visst en sån filt är mkt stor men exped mattan tar ju typ ingen plats och då är det ändå försumbart. hur jag kommer göra i riktig vinterkyla vet jag inte än, men tror att det bli nåt liknande där jag kör flera olika saker ihop.
 
jag kör med en Downmat 9 plus en enmetersbit av billigaste cellplast liggunderlaget, då har man komfort + värme samt att man har en backup. Cellplast är ju bra när man stannar och fikar...
 
Det ser ut som om de flesta ändå kör en kombination. Körde själv ett vanligt liggunderlag + en multimat summit compact på ett par turer vilket kändes bra. Dessa blev sedan stulna och jag tänkte kolla om det fanns några bättre varianter. Efter att ha kollat in Therm‑a‑Rest Neoair XTherm men kommit fram till att den verkar vara mycket känslig så kanske Multimat Summit Compact varianten var en helt OK lösning.
 
Jag kör i huvudsak på en Exped-matta men har även med mig ett halvt budget-underlag från Naturkompaniet, väger 150 gram, täcker hela bålen så att det viktigaste kan hållas varmt oavsett och perfekt för två personer när man pausar!
Tanker inför vintern är att ta med mig ett till helt och låta det halva vara under bålytan, utan något uppblåsbart, då vi ska vara borta några dagar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
soley tält vaude blue one Bo och sova 0
The Trooper MSR Skinni One/Too Bo och sova 1
3338 MSR Skinny One Bo och sova 10
Mal A-one 4 manstält Bo och sova 15
A-one 4-manstält? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.