Skillnaden mellan 3 och 4 säsongstält?

Vad är det egentligen som avgör om ett tält hamnar i kategorin 3 säsonger respektive 4 säsonger? Jag antar att den fjärde säsongen i sammanhanget är vintern.
Det jag tycker är viktigt för vintertältning är god ventilation och kanten nertill vid ingången (badkarsgolv). Många så kallade 3 säsongs tält har dessa egenskaper. Vad är det de saknar som 4 säsongstält har?
 
Inser att det var länge sedan jag köpte ett tält för jag visste inte ens om att det går att säsongsindela tält. Verkar som något nytt påfund.

I varje fall kunde man för vinterbruk uppgradera sitt Hilleberg-tält (när jag köpte det för mer än tio år sedan) med snömattor (flikar på utsidan för att tyngas ner med snö) och golv i absiderna (så att prylarna inte behöver ligga i snön). Men även utan tycker jag tältet fungerar bra för vinterbruk. Mer en smaksak, utom kanske för extrema miljöer.

Undrar om ett tresäsongers tält helt enkelt är ett sämre tält som inte pallar fyra säsonger - då borde det inte heller palla för tre säsonger!

Ska bli kul att läsa vad andra tycker.
 
Kanske förmågan att tåla mycket snötyngd? :)

Finns det sen REJÄLA snömattor (lite större än de normala som ibland inte riktigt funkar att skotta snö på...) så visst: 4-säsonger.

På totalen indikerar nog 4-säsonger ett mer rejält och välgjort tält. Men självklart är det bästa att syna av konstruktionen för det EGNA bruket och besluta utifrån det, 3 eller 4-stämpeln är kanske inte SÅ viktigt trots allt?
 
3 eller 4-stämpeln är kanske inte SÅ viktigt trots allt?
Jag håller med, det inte viktigt. Jag blev bara lite nyfiken eftersom så många internet butiker har denna indelning. Många av dem ser lite rejälare ut men en del andra verkar vara som vilken annan tält som helst.
 
Inte helt dumt.

Tja... rejäl ventilation, rejäla utrymmen, yttertält som går hela vägen ner till marken är väl sånt som behövs när man vintertältar. Sen kan man väl kanske räkna med att det är viktigare att tältet tål kraftig vind.

Jag tycker att 4-säsongsstämpeln är rätt ok. Om man inte behöver de grejerna så räcker det med ett 3-säsongstält.

Exempelvis säger ju till exempel Hilleberg att Nallo kanske inte är det bästa valet när man ska vintertälta.

Men risken blir ju att "fyrsäsongstält" blir en tom beskrivning som försäljarna tar till för att kränga dyra tält.
 
miccolli; sa:
Vad är det egentligen som avgör om ett tält hamnar i kategorin 3 säsonger respektive 4 säsonger? Jag antar att den fjärde säsongen i sammanhanget är vintern.
Den absolut viktigaste skillnaden brukar vara ventilationen. Övriga kriterier brukar variera mellan olika märken men ventilationen burkar de vara överens om.
 
[/QUOTE]
Den absolut viktigaste skillnaden brukar vara ventilationen. Övriga kriterier brukar variera mellan olika märken men ventilationen burkar de vara överens om. [/QUOTE]

Jag skulle nog också säga att yttertältet ska gå ned till marken. Det är nog inte att rekomendera ett tält för vinterbruk där det är en 10 cm glipa vid marken och det blåser snöstorm...

/Robert
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
andbor Skillnaden mellan akka tourist 3 och akka r/s3 Bo och sova 4
naturlovisa Skillnaden dyra/billiga tält? Bo och sova 34
karlsson Skillnaden på polyester och nylon??? Bo och sova 2
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Valpish Boende någonstans mellan Mora och Leksand? Bo och sova 5
såg Valet står mellan sex olika tält Bo och sova 12
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
såg Har två tältval och välja mellan. Bo och sova 21
såg Valet står mellan tält eller bivakskydd Bo och sova 7
såg valet står mellan Hilleberg Akto vs Hilleberg Unna Bo och sova 13
Glännman Sovsäckshjälp, hjälp mellan två modeller Bo och sova 15
The Crow Kondens mellan liggunderlag och sovsäck? Bo och sova 4
Lars_P Vad skiljer mellan olika årsmodeller av Nallo? Bo och sova 8
BeatriceK Velar mellan 3 enmanstält Bo och sova 11
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
jamo Skillnader mellan 3 & 4-säsongstält? Bo och sova 9
Luffarn Sov mellan grenarna Bo och sova 0
Vraket 3 säsongstält vintertid? Bo och sova 13
vandrafjäll 3 säsongstält vs 4 säsongstält Bo och sova 10
icz Skillnad på Säsongstält? Bo och sova 1
Dbang 3 säsongstält på vintern Bo och sova 8
Davva2 Skillnad på 3 och 4-säsongstält? Bo och sova 1
ilisen 4-säsongstält för sommar? Bo och sova 7
flunkan 4-säsongstält Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.