Vad är det för skillnad på olika tält?

I första hand tänker jag på skillnaden på 3-säsongs tält och 4-säsongs tält.
Förutom att 4-säsongs ska då helst ha snöflärpar vilka andra egenskaper
ska en sådan tält ha?
Och om man nu inte tältar på fjällen, vintertid ovanför trädgränsen, utan
kanske mer kustnära där det kanske inte ens finns snö och temperaturen
inte går lägre än -10, vad för slags tält ska man då ha? Det kan ju komma
ner blötsnö eller slaskregn och blåser gör det ju alltid på västkusten.
 
De flesta 4 säsongstält har inte snöflärpar och det är få som behöver dessa. Kan kanske va bra om man ska på expedition till nordpolen, everest eller skida genom sarek.

4 säsongstälten ska väl klara snöbelastning i första hand. kraftigare bågar och duk. många icke 4 säsongstält går ypperligt att använda även vintertid. går ibland att ha dubbla bågar också. desutom betyder ju "vinter" i sverige inte nödvändigtvis att det kommer snö.
 
Snöflärpar behövs, lite förenklat, när det inte är snö. Eller möjligen bara lite snö. Vid normala mängder snö för skidåkning så skottar man bara upp runt tältet för att uppnå samma effekt. Detta leder osökt tankarna in på ventilation, vilket av denna anledning och de ökade förutsättningarna för kondens på vintern, gör att vintertält behöver vara välventilerade.
 
Skillnaden ligger mestadels i ventilationen. Sommartält förlitar sig på luftspalten mot marken, medans man vintertid sällan får en luftspalt där. Därför behöver vintertält ha en bättre ordinarie ventilation högt upp på tältet för att inte snöa igen. Vintertält brukar även ha ett tätsytt meshtyg i ventilationen för att stänga ute yrsnö men ändå tillgodose ett visst mått av ventilation, ett myggnät blåser snön rätt igenom.
Vissa material är inte gjorda för vinterklimat, ett vintertält är dock garanterat att klara minusgrader utan krackeleringar i tältduk eller stänger.
 
Jag gillar vinklingen med Västkusten. Förr fanns det vissa svenska segelbåtar som kunde levereras med västkustrigg, vilket var en lägre mast anpassad för högre medelvind.

Som vindhatande västkustboende är jag därför lite svag för kupoltält. Inte främst för att de är självstagande, utan för att de är tystare under blåst, då jag är lättväckt. Jag är rätt ljudkänslig och har otur med vädret. Tunneltält låter onekligen lite, lite mer när det blåser (=ca 370 dagar per år i Halland), även om det inte alls har med vindtåligheten i övrigt att göra. Vandrar jag, blir det dock Nallot (även på vintern), men på kajaktur eller i pulkan tar jag gärna ett tyngre kupoltält och prioriterar ostörd sömn framför viktbesparing.
 
Ni har båda fel. Vädret på västkusten följer Murphys lag. Mao regnar det och blåser endast när man tittar ut och/eller går ut. Men när man ska ut på äventyr så visar det alltid upp sin sämsta sida: kallt, blåsigt och regnigt.
 
Huvudregeln är också att det är bra väder , mån,tisd,onsd och torsdag.
På fredag börjar det mulna på och sedan regnar det till måndag morgon
 
Tack för svaren. Informativt som vanligt.
Vad gäller vädret så kan bara instämma.
Och inte bara det på vintern så är det mörkt från 15:00-9:00
och ingen snö som reflekterar det lilla ljus som kanske finns.
 
Kåta

Hej. kulle vilja slå ett slag för tältkåtan.
Instruktionen med t.ex. tunneltält är ju att det skall sättas upp i vindriktningen, men ärligt talat. Hur ofta vänder inte vinden och plötsligt har du vinden rakt på långsidan, sedan kan ju markförhållanden göra att det inte finns mer än en riktning som tältet går slå upp. En kåta, som är rund och strutformad, har ingen lång/kortsida och den delen som sticker upp, höjdmässigt högre än på ett tunneltält, har ju en förhållandevis liten yta mot vinden ändå. Det är ingen slump att både indianernas tipi och samernas kåtor var runda, och den finns flera andra naturfolk, som levt på blåsiga platser och de har ofta haft liknande grundprincip, dvs. rynda konformade bostäder. Det är helt ovärderligt att kunna resa sig till stående och man av någon anledning får stanna och trycka en längre tid i sitt tält t.ex pga. vädret och att då kunna resa sig upp och lättare kunna vara yvid i sin rörelser när kan klär på sig och plockar med packning är skönt. Däremot blir det lite mer luftvolym som skall värmas upp, så det talar i så fall emot. När det kommer till kondens så har jag upplevt mindre kondens under riktigt blöta och regniga förhållanden, med tältkåta, helt utan vare sig golv eller innertält, för att ventilationen varit helt överlägsen och att den kondens som ändå bildas, snällt rinner ner mot marken i ytterkanterna. Har varit mer kondens och fukt när jag bott i tunneltält, under bra väderfårhållanden, trotts öppna ventiler och innertält med golv.
 
jag har blivit riktigt intresserad av tältkåta under de senaste månaderna, sedan jag börjat läsa om det. Jag har dock ingen lust att köpa grisen i säcken, finns det någon här som skulle kunna tänka sig att hyra ut sin kåta till mig under någon vecka när sommaren närmar sig, så jag kan bilda mig en egen uppfattning?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
icz Skillnad på Säsongstält? Bo och sova 1
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
Psykonaut Stor skillnad på "amerikanska" tält? Bo och sova 21
Davva2 Skillnad på 3 och 4-säsongstält? Bo och sova 1
martin1g Skillnad på 2000 och 5000 mm vattenpelare??? Bo och sova 8
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.