Kan nån kortfattat redogöra för skillnaderna mellan Pertex 4, Endurance och Quantum som tyg i dunsovsäckar?
//Anders
//Anders
graylingman; sa:Har försökt fördjupa mig i spörsmålet, dels på länken ovan och dels i den lååånga tråden om Roberts sovsäckar, men att välja är sannerligen inte lätt. Lite rädd för Endurance och eventuella kondensproblem. Lutar åt att det antingen blir Pertex 4 eller Quantum således. Jag tänker inte ta katten med mig i tältet så då borde väl inte Quantum vara några problem om man är normalt försiktig...
//Anders
Raskesven; sa:Jag har en Rab Quantum Endurance sovsäck. "Andas" absolut tillräckligt bra för de aktiviteter jag brukar ha i sovsäcken;-)
Raskesven
Jo, det är ju alldeles sant. Ibland kan jag ägna lite tid åt att torka upp saker och ting, däribland sovsäcken. Men kamin kör jag bara med på vintern, dvs. när det är riktig vinter, och då använder jag en annan säck. Rab-säcken är deras 400-modell, som jag använder höstar och vårar. Den får komma fram ibland när det eldas med öppen eld. Men problem från vattenånga från mig har jag inte upplevt.NUI; sa:Raskesven; sa:Jag har en Rab Quantum Endurance sovsäck. "Andas" absolut tillräckligt bra för de aktiviteter jag brukar ha i sovsäcken;-)
Raskesven
Jo, jag vet ju att du gillar den sovsäcken. Men även om hårda siffror är svåra att komma över så tvivlar jag inte på att Quantum släpper igenom mer fukt än Endurance. Och då tycker jag inte att de eventuella fördelarna med Endurance uppväger ökad vikt och sämre genomsläpplighet.
Kan det vara så att ditt kåtaliv med kamin och liknande ger bättre torkningsmöjligheter och därmed mindre problem med fuktansamling i sovsäcken?
Jörgen