Pertex endurance som yttertyg på sovsäck

Hej allihopa. Jag går inför ett köp av dunsäck och som det ser ut i dagsläget blir det en cumulus panyam 450. Säcken ska användas främst vår-höst i svenska fjällen men kanske därtill vinter med någon form av temp. förstärkare. I 99 av 100 fall sker övernattnigen i tält.

Det jag nu börjat grunna på är om jag ska be om att få säcken specialsydd i pertex endurance som yttertyg istllet för vanliga quantum som används som orginal. Är det värt den extra prislappen på 30 euro samt de extra grammen som skiljer sig i vikt på endurance och quantum för att få ett mer vattenresistent skal som förmodligen andas lite sämre?

Hur ser era erfarenheter ut?
 
Petex Quantum är mycket tunt och inte helt dunsäkert, Pertex Microlight är ett bättre yttermaterial för dunsäckar.
Endurance kan vara ett alternativ om du vill addera ett bättre skydd för säcken från yttre fukt och kondens, men försämrar samtidigt säckens andningsförmåga för din egen kroppsfukt när du sover.

Jag har inte sett att Cumulus tar avstånd från att använda levandeplockat dun varför jag inte skulle välja en säck från dem;)
 
Hoppas du även är medveten om att Cumulus inte testar sina säckar enligt EN 13537 normen, så för att få en jämförelse addera +7 grader på komforttemperaturen. Dvs för Panyam 450 motsvarar en säck med +/-0 grader i komforttemp enligt EN 13537 (ingen direkt höst och vår säck).
 
Senast ändrad:
Upplever inte några läckage ur det quantumtyget jag har på dunjackan så det tror jag inte ska vara några problem. Är medveten om att cumulus utgår från en annan standard än den svenska men tror jag klarar mig med panyam 450, merinounderställ och en liner även vår och höst.

Det jag undrar är helt enkelt om det är värt att lägga extra slantar på ett vattenresistent yttre.
Hur upplever ni det som har provat?

Väger fördelarna upp nackdelarna (andas sämre, väger mer, dyrare) med ett vattenresistent yttertyg?
 
Nu sover jag nästan aldrig i tält, utan under tarp. Jag ser där en stor fördel med Endurance. Ibland blåser det inte mindre mängder regn under tarpen och det är då bra med den ökande vattenresistensen. Tyget är också mera slitstarkt, vilket jag tycker är bra. Nu skall du däremot nästan alltid sova i tält, något som jag har begränsad erfarenhet av.
 
Ett alternativ är kanske att sy säcken i Microlight eller Quantum och sedan köpa ett skräddarsytt överdrag i Endurance för de tillfällen du behöver. Jag vet att tex polska Roberts erbjuder en lösning där man man kan koppla på överdragets dragkedja på sovsäckens, så att den öppnas i en rörelse s.a.s. Dock finns det ju kondensrisk med överdrag, men där har jag inte så mycket erfarenhet.
 
Jag har två säckar med ett yttertyg som nog är snarlikt det Du åsyftar. Dock är mina säckar Mountain Equipment och de använder sin egen variant av membrantyg som heter Dri Lite. Jag har bara positiva erfarenheter av detta. Är en person som transpirerar ganska mycket när jag sover men tycker att säckarna ventilerar detta väl. Är skönt att slippa hålla på med extra överdrag, och att inte behöva oroa sig över att säcken blir blöt av kondens från tältduken.

// Lelle
 
Ja det går ju att göra ett överdrag till säcken och använda det dom gånger man behöver extra vattenskydd men jag tror det blir dyrare och tyngre samt omständigare. Låter som att det inte är ett problem då att det skulle vara för tätt med membran så fördelarna väger kanske tyngre ändå
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.