fjällräven abisko endurance 3, bra investering?

Hej alla!
Helt ny här, och har tänkt börja vandra i fjällen. Har aldrig gjort det tidigare och känner att jag vill köpa bra utrustning direkt. så min fråga är - är
https://www.fjallraven.se/abisko-endurance-3

en bra investering och ett bra tält, eller finns det andra tält ni anser slår det med hästlängder för samma peng.
tanken är väll att jag ska ge mig ut och vandra , även ge mig ut på fiskeresor i fjällen. ingen vinteranvändning

Med vänlig hälsning, Mattias
 
Ett bra tält, helt klart. Är du uppe i den prisklassen kan du kika på Hilleberg också...


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Jag "tycker" att Hilleberg är fantastiska i handhavandet och smarta lösningar. Enkla att slå upp och pitcha i mörker, med en hand osv. Jag påstår inte att de är bättre på allt än andra tält men just när det gäller praktisk hantering briljerar de verkligen. Men Fjällräven är riktigt bra tält även de - annars hade de inte sålt alls i den hårda konkurrensen.

Kolla begmarknaden är annars det bästa tipset!

https://www.blocket.se/stockholm/Hilleberg_Keron_3_GT_2016_i_nyskick_74619370.htm?ca=11&w=3


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Jeg har et Fjällräven købt i 1973 og et Hilleberg Keron købt i 1983 - begge er klar til brug endnu!
Jeg synes dog, at Hilleberg Keron eller Kaitun har en fordel, når man er oppe i disse priser:
Højden i fodenden. Her har Hilleberg i de nævnte modeller fuld højde og det nævnte Fjällräven har lavere højde i fodenden. Det betyder, at du ( hvis du som jeg er 192 cm høj) har tør sovepose i et Hilleberg, men kondensen rammer soveposen i et telt, hvor inderteltet går helt ud i spidsen af yderteltet.Det sætter jeg pris på!
 
I de här prisklasserna skulle jag titta på Fjällräven, Helsport och Hilleberg. Det blir mest en fråga om färgval och detaljer. Tältbågarna är från samma tillverkare (DAC). De är alla tre nordiska tillverkare och har liknande filosofi med sina tunneltält, avsedda att klara skandinaviskt fjällväder (hårda vindar, ihållande regn och snöfall med bibehållen ventilation).
Gillar man en stor absid till förvaring av ryggsäckar samt möjlighet till matlagning under regniga dagar är Fjällräven att föredra. Gillar man dubbla lite mindre absider är Hilleberg kaitum bra. Fjellheimen Camp är motsvarande tält från Helsport. Vikten ligger runt 3kg för alla tre. De är dessutom klassade som 4-säsongstält och klarar det mesta.

Alla tre har ju ännu kraftigare modeller för riktigt hårt vinterväder men nu var du ju ute efter ett 3-säsongstält och jag skulle säga att de ovan nämnda lätta 4-säsongstälten är slitstarka nog för flera decenniers hårt användande jämfört med rena 3-säsongstält.

Med 3-säsongstält kommer man dock ner i vikt, men å andra sidan är man ju fler som bär på tältet om man har ett 3-personers tält. Vår och höst kan visa på vinterliknande förhållanden i svenska fjäll och åtminstone jag uppskattar tryggheten med ett lite kraftigare tält då. Det finns ju andra tälttillverkare som gör fina tält men är man just ute efter tunneltält skulle jag föredra de skandinaviska. Lite billigare nordiska märken är tex Uhrberg och Bergans som gör mycket prisvärda tält.
/tz
 
Några år gammal tråd som jag tänkte väcka till liv. Det kryllar inte av recensioner av FR-tälten som uppdaterades 2016, men någon här kanske har hunnit använda något Abisko Endurance sen den här tråden skrevs 2017.

Mina observationer/tankar om just Abisko Endurance 3 (obs, har ej använt det, kollar enbart på specifikationer på nätet):

Dimensioner

1630330517502.png


Teknisk spec (från FR hemsida)
Material yttertält: 20D TripleRip Sil/Sil 3000 mm 100% polyamid
Nedre material yttertält: 40D TripleRip Sil/Sil 3000 mm 100% polyamid
Material innertält: 15D Ripstop DWR 100% polyamid
Golvmaterial: 40D PU 6000 mm 100% polyamid
Myggnät: 20D No-see-um mesh 100% polyester
Bågmaterial: DAC Featherlite NSL (9,6 mm)
Tältpinnar: DAC V-Pinnar Små
Tältlina: 2 mm Dyneema (160 kg) reflekterande

Vikt 3.03 kg

Jag tycker tältet ser trevligt ut.

Storleksmässigt så är det likt HB Nammatj 3 GT. Skillnader dom två emellan är:
- Nammatj har 105 cm höjd i hela innertältet
- Nammatj är 137 cm brett i fotändan
- Nammatj är 220 cm långt innertält


Absiden verkar ha samma mått.

Materialmässigt så verkar Abisko Endurance vara någonstans mellan HBs Red Label och Yellow Label, i alla fall i termer av tjocklek på tältduken. Den förstärkta nederkanten verkar på pappret smart.

FR skriver på sin hemsida:
" Stora, högt placerade ventiler ger ett mycket bra luftflöde. Alla öppningar har finmaskig nätväv som håller även de allra minsta, knappt synliga insekterna på utsidan."

Jag tolkar det som att alla ventiler + dörren har myggskydd, vilket är trevligt. Jämför man med HB så är det bara deras Black Label-tält som har myggnät överallt.

Några funderingar jag har är:
- Hur upplevs ytterduken på 20 D? (samma D som HB Yellow Label, vet inte att jag läst att den ska upplevas som ett problem ur hållbarhetssynpunkt)
- Golv på 40 D, behöver man vara väldigt försiktig med val av tältplats? Jmf med HB så har dom 50 D på Yellow Label, 70 D på Red Label och 100 D på Black Label.


Sen finns ju "storebror" Keb Endurance 3 som har exakt samma mått, väger 4,13 kg.
Den har följande dukar:

Material yttertält: 40D TripleRip Sil/Sil 3000 mm 100% polyamid
Nedre material yttertält: 70D TripleRip Sil/Sil 3000 mm 100% polyamid
Material innertält: 30D Ripstop DWR 100% polyamid
Golvmaterial: 70D PU 10 000 mm 100% polyamid


Kort och gott så tycker jag att Abisko Endurance 3 verkar vara ett fint tält, men jag är lite tveksam kring framförallt golvet och hur det upplevs.

Det hade varit kul att höra någon recension.
 
När man är uppe i dem där. Prisklasserna så skulle jag defitinivt ta hilleberg istället. Deras garantier, service och möjlighet att reparera är mycket bättre.

Fjällräven o reklamation av deras tält är oklart än så länge. Deras tält behöver ett par fler år för att se var dom hamnar i detta.

Sen är det inte säkert dom kommer laga tält som utgått ut sortimentet. Någon som vet? För. Dom uppdaterar sina modeller o utgår med några års mellanrum.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MWox Fjällräven Abisko Shape 2 vs Nordisk Opland 2 LW Bo och sova 5
KirOHna Fjällräven Abisko View 2 Bo och sova 1
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
olastefan Fjällräven abisko lightweight 2 Bo och sova 5
kilo_one_six Fjällräven Abisko Lightweight 1 Bo och sova 40
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
PsychoDave Fjällräven Akka 3 R/S variant? Bo och sova 1
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Bearik Fjällräven Skule är inget att ha Bo och sova 12
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
jfc.bromma Fjällräven Termo-G 66 Bo och sova 6
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
K3WA Ny tältpåse Fjällräven Akka 3 Bo och sova 3
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
petersundqvist Fjällräven Camp 78 Alu Bo och sova 3
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
AndersSupertramp Vad heter detta Fjällräven-tält ? Bo och sova 23
andersmossing Tält Fjällräven vålå 4 Bo och sova 8
Akka Nya tält från Fjällräven Bo och sova 37
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Jonas Hemberg Fjällräven Akka 2 Endurance Bo och sova 1
Tommy Hurtig Fjällräven Akka View 2 Bo och sova 7
isabell.lucev Sovsäck fjällräven classic Bo och sova 10
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
linusthefrisk Fjällräven Akka Dome 3 Bo och sova 5
johanfpettersson Fjällräven caravan carry-combi Bo och sova 6
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
roccster Fjällräven Akka Rs3 som läcker Bo och sova 0
Martin på Skäret Fjällräven Polar M30 Bo och sova 0
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8
pelka Hilleberg VS Fjällräven Bo och sova 47
acespace Rött Fjällräven Akka R/S 3? Bo och sova 0
Årebo Gammalt fjällräven tält Bo och sova 24
rune1974 fjällräven skule r/s 3 Bo och sova 2
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
peter1969 Fjällräven Himalaya? Bo och sova 2
Raskesven Fjällräven Forest M5? Bo och sova 6
ripnils Nya tält från Fjällräven Bo och sova 0
Batti Fjällräven tält: Sjangeli Geo RS/3 Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.