Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3

Står i begrepp att handla tält. Hittat två modeller som verkar vara intressanta. Vill ha massotr av feedback och tips. På ovan nämnda tält samt andra likvärdiga modeller.

Till tops.
 
Det är två helt olika modeller av tält du tittar på, om du funderar på vad du vill använda tältet till och sedan söker lite här i forumet så hittar du en massa åsikter (och en del fakta).

/M
 
Har själv liknande funderingar

och har tittat bland annat på Akka Shape och några olika Marmot. Läste i en annan tråd här på utsidan om ett tält som heter Arctic Alpine WBT 2/3 som också verkar vettigt, framför allt priset. Finns på northstar.se. Men är lite tveksam till specen på bottenduken, 2000mm vattenpelare låter lite om det inte står fel förståss... Dessutom ganska liten absid.
Jag har lite funderingar kring uppsättningen, värt att tänka på är att Marmot Thor har lös ytterduk, sk flysheet, som man lägger över tältet sist vilket kanske skapar problem om det regnar när man ska resa det. Någon som har erfarenheter av detta???
Nu har jag bara erfarenhet av mina föräldrars Hilleberg Keron 3 från ~84 eller så, fantastiskt tält förövrigt, sydde i ny botten för ett par år sedan. Still going strong men en aning tungt med sina dryga 4 kg.
Jag har annars tittat på Marmot Grid vilket verkar vara vettigt, inner- och yttertält sitter ihop och ett pris på ca 3500. Det är dock ett tvåmannatält. Någon som har erfarenheter av detta kanske??? (Hittade en recension här på utsidan men vill gärna veta så mycket som möjligt)

Tyvärr inte så mycket hjälp i ditt val kanske men lite tankar och ideer i alla fall...
 
Marmot Thor

Hej,

Har bara erfarenhet av Marmot Thor men det var ett superstabilt tält!! Sov som små barn under en natt i Tarfala med 25 m/s medan närmsta grannen fick laga tältlinor 3 ggr den natten ( ospecifierat Fjällräventält faktiskt). Tvådelat tält, helt OK i min smak. Många stänger gjorde tältet superstabilt men lite tungt. Är man minst två så går det ju bra att dela upp bördan hyffsat. Jättebra innerutrymme då innerväggarna var ganska "raka", dvs ingen tältduk i ansiktet då man låg ytterst. Fördelarna övervägde klart nackdelarna (vikten och lite för liten absid). Tryggt!!
 
Jag har bara en enda erfarenhet av montering av ett mindre Marmot med lös ytterduk (kanske 3-4 år sen). Ett jäkla fippel och ändå blev det inte 100% sträck på prylarna. Är dock Hilleban så jag är färgad.
 
Läs tester och fundera på vad du ska ha det till. Thor är ett ganska tungt vintertält med liten absid. Jag skulle bara satsa på det om jag främst skulle ut på vintern. Ska du ha ett sånt tält kan du även titta på TNF VE-25, Mountain Hardwear Trango 3.1 och Helsport Svalbard.

Akka ska också funka på vintern, men tunneltält fladdar ganska mycket mer och tål inte lika mycket snölast. Det är dock betydligt lättare och har större absid, ett bättre val vår sommar och höst.

Här står lite om Akka
http://www.klikk.no/helse/friluft/article457153.ece
 
akka shape r/s 2

hej!

Kan inget säga om marmot tältet men har ett akka shape R/S 2. Fantastiskt tält enligt min åsikt! Har bara hunnit med en fjällvandringsvecka o några tvådagarsturer men tycker redan om mitt tält en himla massa! Få gram , fruktansvärt lätt att sätta upp, ytterst funktionellt!

Den enda nackdelen är att de blir väldigt mysigt ;) (trångt)

lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nallo2 eller Marmot Thor 2p? Bo och sova 19
bushmaster84 marmot thor ,erfarenhet? Bo och sova 1
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Miska74 Marmot Taranis - åsikter? Bo och sova 0
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
hsp Marmot hydrogen blixtlås öppnar sig själv Bo och sova 26
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Kerstin U Marmot Haldor - har ngn erfarenhet? Bo och sova 9
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 5
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
Segagubben Marmot Helium/Sawtooth Bo och sova 6
soulsister Marmot Vapor/Tungsten UL 3p, Helsport Lofoten Superlight 2 Camp? Bo och sova 6
Roxy Mendelsson Marmot limelight 2p Bo och sova 3
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
TheBostonRag Marmot Hydrogen/Helium/Phase20? Bo och sova 11
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Adelanteeee Marmot Lithium vs Helium Bo och sova 7
nisseni Marmot Haldor Tunneltält Bo och sova 10
TheBostonRag Välja sovsäck - Marmot(?) Bo och sova 12
Adelanteeee Är nya Marmot Hydrogen varmare? Bo och sova 5
J88 Marmot Sawtooth vs Marmot Hydrogen Bo och sova 12
Göran.K Marmot Force 1 Bo och sova 0
julia_olsa.se Efarenhet av Marmot Catalyst 2p? Bo och sova 0
silly Marmot Bo och sova 3
Dagsvandraren Marmot Cloudbreak 20 Bo och sova 7
Shamrock Mountain Hardwear Optic vs. Marmot Traillight? Bo och sova 2
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
slackie Dilemma - North Face VE-25 eller Marmot Limelight 3P? Bo och sova 15
JoeSwede Marmot Plasma 15 eller WM Alpinlite? Bo och sova 23
Avancemang Marmot Hydrogen vs. Marmot Heium Membrain Bo och sova 2
Stryc9 Marmot Home Alone Bivy eller Vaude Bivi 1P Bo och sova 16
jacke81 Tvättlapp på Marmot hydrogen sökes Bo och sova 4
orjanraberg Marmot Nusku 3P Bo och sova 5
Anneli Tvättinstruktion till Marmot Lithium MemBrain Bo och sova 2
millimeter Marmot Never Summer o dyl Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
gaazmaa Marmot Grid PLUS? Bo och sova 1
Zaphi Marmot Halo 4p Bo och sova 9
bengtfalke Marmot Never Winter sovsäck? Bo och sova 2
herbert.m Marmot Sawtooth Membrain sovsäck Bo och sova 0
Foehammer117 någon som har erfarenhet av tält från Marmot, Robens? Bo och sova 1
MAW Marmot Helium Membrain / WM Apache GWS Bo och sova 13
EOF Marmot Alpinist 2p Bo och sova 1
SUPERENDURO Marmot Limelight 3P Bo och sova 15
mafor71 Exped - Orion extreme, Marmot Nusku eller Helsport Gimle Light Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.