Gammalt fjällräven tält

Tja jag har fått ärva min farfars gamla fjällräven everest 3 tält och har lite frågor som någon här kanske kan ha lite svar och kritik om..

Hur gammalt är tältet igentligen? Jag hade med det ut vid en övernattning på midsommar och allt
var i bra skick och inget saknades.

Modellen är ett "ryggås tält" med löst innertält och yttertält. Hur skulle det agera om man var ute på en 3dagars fjällvandring i Jämtland under sommaren med tanke på väder och vind??

Måste vara väldigt svårt att tälta med detta tält på vinten med tanke på alla markpinnar och stormlinor som måste sitta 100%för att inte hela tältet ska se ut som en katastrof eller var tror ni?

//SW
 

Bilagor

  • abc talt.jpg
    abc talt.jpg
    22.2 KB · Visningar: 11,171
Tror tältet är hur funktionsdugligt som helst, så länge det finns stormlinor så är det väl lungan. 3 dagar i Jämtland är inga probs alls - jag har kört 1 vecka i jotunheimen med ett 300:- kupoltält från Ica, inget att rekommendera men allt funkar. Enda nackdelen är att jag antar att det är lite mekkigt att sätta upp? - men det går väl att leva med för att spara lite cash.

Min morsa har gått över grönland med ett tält som ser väldigt likt ut som bilden - måste ha varit 30-35 år sedan det var nytt, men det funkar fortfarande.

Snö kan vara problem om det är svårt att använda snötältpinnar överallt. Men ofta går det att få upp tält i snön även med vanliga tältpinnar - då får man hoppas på att det inte blåser för mycket :)
 
Jag har ett liknande som köptes in sent 70-tal, fast inte ett Fjällräven utan något med en bäver på tror jag.
Har använt det massor vid MC-turer.
Man får gå 3-4 varv o efterjustera sen blir det rätt OK.
Nackdelen är väl igentligen bara att det går åt mycket pinnar och att man reser innertältet först.
Öva att slå upp det hemma ett par gånger så är det nog inga bekymmer att ta det till Jämtland en vecka.
 
Jag har ett Everest III (inköptes 1977 för 789:).
Jag har sovit många nätter i det tältet. De först åren oftest tillsammans med hustrun och ett av våra barn. Senare enbart hustrun och jag. Jag har också använt det ensam.
En nackdel med tältet är att det krävs så många markpinnar, 24st om jag inte missminner mig.
Det är emellertid ganska lätt att sätta upp även om man är ensam. Det går, med litet övning, riktigt bra att sätta upp yttertältet först och sedan innertältet. Litet bökigt när det blåser, men det går.
För ett antal år sedan lämnade jag Sylarna och gick mot Storulvån. Det blåste 11 m/s vid Sylarna.
Senare började det regna. På eftermiddagen slog jag läger vid en liten bäck. När jag fått upp tältet och satt mig i absiden, dragit ner dragkedjan och börjat snöra av mig kängorna tänkte jag , nu ska det bli gott med litet mat. Till mat krävdes ju litet vatten som jag inte hade men som fanns i bäcken.
På med kängorna och ut i blåst och regn, men NEJ, dragkedjan gick inte att få upp. In i tältet och ut genom den andra absiden, rakt mot vinden och regnet. När jag hämtat vatten försökte jag öppna dragkedjan i absiden som var i lä. Inte en chans. Trots blåst och regn vände jag yttertältet 180 grader så jag fick absiden med fungerande dragkedja i lä.
När jag kom hem lagade jag dragkedjan, men till min ensamvandring året efter köpte jag ett
Nallo 2.

/ Bertil
 
Ett riktigt vackert tält! En sådan nostalgi!
Ett sånt där hade mina föräldrar (och har säkert kvar någonstans) Bodde vi ofta i under min uppväxt på allehanda platser, lärde mig sätta upp det själv ganska tidigt och lånade för egna utflykter.

Bra kvalitet är det också, jag ger mig fan på att det fortfarande skulle fungera utmärkt om man grävde fram det!
 
Jag har ett Everest III (inköptes 1977 för 789:).
Jag har sovit många nätter i det tältet. De först åren oftest tillsammans med hustrun och ett av våra barn. Senare enbart hustrun och jag. Jag har också använt det ensam.
En nackdel med tältet är att det krävs så många markpinnar, 24st om jag inte missminner mig.
Det är emellertid ganska lätt att sätta upp även om man är ensam. Det går, med litet övning, riktigt bra att sätta upp yttertältet först och sedan innertältet. Litet bökigt när det blåser, men det går.
För ett antal år sedan lämnade jag Sylarna och gick mot Storulvån. Det blåste 11 m/s vid Sylarna.
Senare började det regna. På eftermiddagen slog jag läger vid en liten bäck. När jag fått upp tältet och satt mig i absiden, dragit ner dragkedjan och börjat snöra av mig kängorna tänkte jag , nu ska det bli gott med litet mat. Till mat krävdes ju litet vatten som jag inte hade men som fanns i bäcken.
På med kängorna och ut i blåst och regn, men NEJ, dragkedjan gick inte att få upp. In i tältet och ut genom den andra absiden, rakt mot vinden och regnet. När jag hämtat vatten försökte jag öppna dragkedjan i absiden som var i lä. Inte en chans. Trots blåst och regn vände jag yttertältet 180 grader så jag fick absiden med fungerande dragkedja i lä.
När jag kom hem lagade jag dragkedjan, men till min ensamvandring året efter köpte jag ett
Nallo 2.

/ Bertil

^^^ *Ler och nickar instämande*. Min familj köpte den billigare kopian som Intersport sålde under namnet Bävern Tundra III. Skulle bara användas någon sommar var det tänkt men det hängde sedan med i nästan tio år. Utmärkt tält när man väl fått upp ett och lärt sig att inte stöta i tältpålarna som annars gick av. Fick sedan ärva tältet och använde ibland ytterduken separat àla "tarptent" innan jag köpte, hör och häpna, ett Nallo3 för den enorma summan av 3500kr -92 (såldes tio år senare för 3000kr!). ;)
 
Goda erfarenheter

Köpte ett i slutet av 60 eller början av sjuttiotalet, hängde med väl tills det blev stulit när jag inte var på camplingplatsen.
Träna uppsättning några ggr på gräsmattan så har du ett bra tält, smörj blixlåsen med glidvalla, parrafin. Sömmarna i yttertältets tak kan behöva lite seamseler. Kontrollera att du har alla stormlinorna. Kompletteringslinor har järn och skeppshandeln.
 
När jag 1977 köpte mitt Fjällräven ryggåstält lät jag mina bekanta på tid packa ihop en av tältstängerna.

Det är inte helt trivialt om man inte tänker. Men han som konstruerat tältstängerna har tänkt till för att göra tältstängerna kompakta

Per
 
Det som brukar ge upp först

på sådana tält är yttertältsväven som UV-ljuset tär på men det beror ju mest på antal dagar tältet varit uppsatt..

Tältbotten kan också ha ett bäst före datum.

Blixtlåsen kan som skrivits ovan behöva ses över men de går ju att byta för den händige.

Thure
 
Riktigt roligt att höra att så många har haft bra stunder med detta tält!
Det återstår hur bra tältet är med tanke på åldern, är mest orolig att de ska ta in massa vatten.
Vägde in komplett tält på 2,8kg. Helt okey!

//SW
 
Passa in en regnig dag nån helg och slå upp det under dagen medans vädret skakar av sig lite, och ta med dig en god bok.
Efter några timmar vet du om du lite mer om hur mycket du kan lite på det.

Allternativt kan man ju alltid använda trädgårdslangen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
GustavOh Tio år gammalt Marmot Nusku med flagnande sömtejpar. Fixbart? Bo och sova 8
DoktorGlas Gammalt tält, renovering och reservdelar Bo och sova 20
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
Arnout Gammalt Klättermusen tält. Tips. Bo och sova 3
PickabooKat Gammalt Hillebergstält Bo och sova 5
OlleN Gammalt Hilleberg Bo och sova 3
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
MWox Fjällräven Abisko Shape 2 vs Nordisk Opland 2 LW Bo och sova 5
PsychoDave Fjällräven Akka 3 R/S variant? Bo och sova 1
haraldseb Erfarenhet Fjällräven singi 2 season Bo och sova 1
KirOHna Fjällräven Abisko View 2 Bo och sova 1
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Bearik Fjällräven Skule är inget att ha Bo och sova 12
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
OlaCarlbom Fjällräven Abisko Lite 2, hur högt invändigt? Bo och sova 3
jfc.bromma Fjällräven Termo-G 66 Bo och sova 6
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
K3WA Ny tältpåse Fjällräven Akka 3 Bo och sova 3
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
behnke fjällräven abisko endurance 3, bra investering? Bo och sova 7
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
Adelanteeee Fel vikt på Fjällräven Abisko Shape tält? Bo och sova 12
Tobias.H Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko Lite 1? Bo och sova 2
Mediana Någon som har erfarenhet av Fjällräven Abisko View 2? Bo och sova 15
petersundqvist Fjällräven Camp 78 Alu Bo och sova 3
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
AndersSupertramp Vad heter detta Fjällräven-tält ? Bo och sova 23
andersmossing Tält Fjällräven vålå 4 Bo och sova 8
Akka Nya tält från Fjällräven Bo och sova 37
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Jonas Hemberg Fjällräven Akka 2 Endurance Bo och sova 1
olastefan Fjällräven abisko lightweight 2 Bo och sova 5
Tommy Hurtig Fjällräven Akka View 2 Bo och sova 7
isabell.lucev Sovsäck fjällräven classic Bo och sova 10
Urwaldjaeger Hillebergs Nammatj GT vs Fjällräven Akka Endurance Bo och sova 11
linusthefrisk Fjällräven Akka Dome 3 Bo och sova 5
kilo_one_six Fjällräven Abisko Lightweight 1 Bo och sova 40
johanfpettersson Fjällräven caravan carry-combi Bo och sova 6
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
roccster Fjällräven Akka Rs3 som läcker Bo och sova 0
Martin på Skäret Fjällräven Polar M30 Bo och sova 0
Sekk Marmot Thor eller Fjällräven Akka Shape R/S 3 Bo och sova 6
guhj För långa tältbågar, hur fixa? (Fjällräven Akka 3) Bo och sova 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...