Gammalt fjällräven tält

Kolla in mitt Fjällräven Termo-G 66 som jag ärvde från far för några år sen. Tältade precis med en vän i Cornwall, England i en vecka med det. Trångt men mycket vackert tält. Och oerhört lätt.

Bilagor

• IMG_0093.jpg
    IMG_0093.jpg
    142.4 KB · Visningar: 7,518
En bild på mitt tält som användes 3 nätter under förra helgen vid Kebnekaise Fjällstation.

Bilagor

• IMG_1225.jpg
    IMG_1225.jpg
    50.6 KB · Visningar: 8,339

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har ett liknande som köptes in sent 70-tal, fast inte ett Fjällräven utan något med en bäver på tror jag.
Har använt det massor vid MC-turer.
Man får gå 3-4 varv o efterjustera sen blir det rätt OK.
Nackdelen är väl igentligen bara att det går åt mycket pinnar och att man reser innertältet först.
Öva att slå upp det hemma ett par gånger så är det nog inga bekymmer att ta det till Jämtland en vecka.

OOOOH bävertältet ett sånt hade jag (trodde nästan man va ensam om det)
det är nu pensionerat efter att brorsans ungar lekte sönder det... ah nostalgi.

BZ/

Gammalt tält

Hej! Jag köpte just ett Fjällräven Everest III på second hand för 50:- ! Ska fixa det lite och testa det. Verkar vara i perfekt skick. Roligt att ett så gammalt tält kan få en andra chans! Men blir vi fler än 2 så tar jag nog tentipin. Ska nog ha det som ett "snabba ryck ut i skogen tält". Man kan ju packa det hur man vill i ryggan. Stängerna tar ingen plats alls och resten kan man packa där det får plats.

Påminner om mitt gamla tält, också ett gammalt fjällräven, som vi använt vid fjällvandring på sommaren ända fram till sommaren 2011 då vi investerade i ett Nallo 2. Största skillnaden är utrymmet (större i Nallot) och kondensen (mindre i nallot). Grymt hållbart tält som är fullt funktionsdugligt trots att det inköptes för Många år sedan när mina föräldrar var unga.

Nån kanske vet vilken modell vi har?
5892_116180051155_589361155_2945451_5993429_n.jpg

Flera av tälten påminner om ett tält vi mina föräldrar har hemma, ett Hilleberg Keb. Har sjölv sovit en natt eller två i det ovanför stationen vid Kebnekaise. Gammalt hederligt ryggås. Minns inte hur det uppförde sig då vi slog upp det eller om det kom något regn den turen.

Fint med gamla klassiska tältlösningar:)

Nostalgi med blandade känslor

Hrmmm, det var just ett blått "Everest" som nån gång i slutet på 70-talet, mitt i natten och i hällande regn, blåste sönder för oss i spårlös terräng nånstans norr om Tarfaladalen... men det kan ju bero på de då för tiden rätt oerfarna tältuppsättarna ;).

Tältet blev lagat, men fick aldrig mer följa med på en fjälltur, utan framlevde resten av sitt långa liv i den skånska skogen, fullt av ivriga mullebarn. Tills ytterduken mycket riktigt gav upp p g a mångårig exponering för uv-strålning.

Jag gillade de gamla ryggåstälten med dubbla absider - vilken lyx att ta sig ut och in utan att krypa över varandra, kunna få tvärdrag genom tältet, fixa mat och dona med var sin packning längs hela långsidan, liggande kvar i sovsäcken... Har faktiskt ända sedan dess letat efter en modern motsvarighet med liknande arkitektur, men inte hittat något (utom några alldeles för tunga polacker).

Påminner om mitt gamla tält, också ett gammalt fjällräven, som vi använt vid fjällvandring på sommaren ända fram till sommaren 2011 då vi investerade i ett Nallo 2. Största skillnaden är utrymmet (större i Nallot) och kondensen (mindre i nallot). Grymt hållbart tält som är fullt funktionsdugligt trots att det inköptes för Många år sedan när mina föräldrar var unga.

Tror modellen hette Hunter. Med betoning på tror.

Her ses et Everest 3 på Louttolako i Sarek. Året er 1988, teltet købt 1985.

Bilagor

• Luotolako teltning under Palkattjåkka1.jpg
    Luotolako teltning under Palkattjåkka1.jpg
    45 KB · Visningar: 5,512

Finns ett likadant fast blått till salu på tradera, enligt packpåsen till det tältet heter det Hajk III. Kolla själv här: http://www.tradera.com/fjallraventalt-auktion_340242_155525302
Snyggt tält i varje fall!

Jag bumpar den här tråden lite, ska ge mig ut nu till imorgon med farsans gamla Fjällräven Hunter! Senast det användes var enligt uppgift 1984, slog upp det på en gräsmatta igår dock, allting finns kvar. Rätt smidig uppsättning, jag får nog upp det här snabbare än ett kupoltält. Packar inte orimligt stort eller tungt heller.
Postar en bild på det senare ikväll!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips