Eviga frågan: Att välja tält

Beträffande tältets storlek och vikt så tänker jag nog mest på situationer då jag vandrar ensam.
Precis som du skriver så delar man enkelt upp den extra vikten på två.

Nu är det här ju en "välja tält tråd" och vi ska väl inte gå in på ryggsäckar och sovsäckar allt för mycket, men det är intressant att diskutera. Jag har i alla tider (började gå i fjällen 1975) använt ramryggor, allt från gamla Haglöfs-päronmesar till nyare Fj-expeditionssäckar.
Den dagen jag fick prova en nyare säck utan ram fick min lite onda rygg ett nytt hopp och
med de stoppade höftbältena känner man sig som i ett förarsätet på en lyxbuss jämfört
med de tidigare grejerna. Så att återgå till ram, det vete katten...
Förstår din point däremot.

Sen är jag en hopplös uteliggare med tarp osv och vän av syntetsovsäckarna då det ofta blir fukt och markblöta. Synteten väger mer, men värmer även i blött tillstånd, något jag prisat ofta.
Ett militärt förflutet med jägarmarscher har nog gjort mig lite beroende av de där
tjocka men tunga materialen samt detaljerna som aldrig går sönder.
Och då får man nog ta det här med de extra kilona...

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Beträffande tältets storlek och vikt så tänker jag nog mest på situationer då jag vandrar ensam.
Precis som du skriver så delar man enkelt upp den extra vikten på två.

Förstår dina tankar, men tillbaka till ämnet för tråden. Om du nu söker ett alternativ när du är ensam, varför då inte spara ytterligare vikt och titta på ett Nallo2 (inte GT). Kompletterar det tältet du valt bättre:)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips