Gammalt Klättermusen tält. Tips.

Jag har fått låna ett gammalt tält från Klättermusen från mina svärföräldrar.
Tanken är att använda det under kommande sommaren med familjen på en 7 dagars vandring.
Vi är 2 vuxna, 2 barn och hund så vi behöver plats.
Tältet är stort och rymligt men har en annorlunda form.
Min frågor: Vad heter detta tält? Hur sätter man bäst upp det?( Var lite bökigt.) Går det att impregnera markduken? Efter nattens övernattning verkar det som att det släpper igenom fukt.

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    52.9 KB · Visningar: 1,142
  • bild (1).jpg
    bild (1).jpg
    48.4 KB · Visningar: 1,115

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Impregnera

tältgolv tror jag inte så mycket på möjligen kan man stryka på silikon blandat med bensin eller liknande, om du vågar experimentera risken är förstås att det blir värre. Borde gå att ta reda på vad det är för material i tältbottentyget.

Föreslår att du lägger något under tältet i stället typ en vindsäck.

Thure

Det går inte att impregnera, impregnering gör bara att vatten rullar av ytan, när du ligger på så pressas vatten in ändå. En pressening under funkar bra, ta nån billig, dom brukar vara lätta och bra. En vindsäck är onödigt dyr och tung.
Det finns ett medel som heter Aquaseal Polycoat som fungerar, det blir helt
tätt. Men jag vet inte om man kan köpa det längre.
Men blir det bara lite fuktigt behöver inte det vara hela världen, det betor på var man ska tälta. Om man alltid hittar nåt ställe med ris klarar man sig ändå.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips