Hilleberg VS Fjällräven

Jag har kollat lite på dom här två tälten,så jag undrar om man får mer tält om man köper ett Hilleberg Nammatj 3 GT
jämfört mot ett Fjällräven Akka R/S 3???

det skilljer ju några tusen kronor på tälten, är Hilleberg tältet värt dom tusen lapparna som det skilljer??

o så har jag en fundering på hur trångt blir det i ett 2manna tält om man är 2 vuxna o ett litet barn i tältet,funkar det alls??
eller måste man upp på ett 3manna tält för att det inte ska kännas för trångt??
mvh/p
 
Först en frâga, i vilken miljö ska tältet användas?
Sâ länge du inte räknar med att hamna i extremt väder kvittar det vilket du väljer.

Beträffande volymen sâ skulle jag absolut välja tremanna, dels för att slippa ligga trângt och dels för att ett litet barn kanske kräver lite omvârdnad mm som kna vara skönt o göra i tältet om det är ruggväder utanför.
Men, lite beror det ju pâ hur storvuxna ni själva är. 2 personer pâ 167cm o 40kg drar ju inte sâ mycket plats medan mina 195cm 95kg kräver aningen mer.

Jämför vikter och golvytor, särskilt max- / min-bredden.
 
Ett Hilleberg är ju alltid ett Hilleberg och det är sjukt bra.

Jag brukar se på konsumption av sånt här med ett snett ögonbryn och ett rakt, och tänka att;

Om tio år kommer jag se tillbaka på min tid med tältet och antingen tycket att det har varit helt okay, eller så har älskat det innerligt varenda minut av dess tio år.

Om det ena leder till det senare alternativet, ser jag det som en ursäkt att spendera mer pengar. Om jag har pengarna förstås. Det viktigaste att se till att komma ut!

Vad gäller 2- resp. 3-mans tält så har jag alltid haft ett 3-mans för mig och min fru och aldrig ångrat det. Tvärtom tackat min lyckliga stjärna för att jag en gång i tiden var så smart att jag valde ett Hillebergs 3-mans tunneltält.
 
Först en frâga, i vilken miljö ska tältet användas?
Sâ länge du inte räknar med att hamna i extremt väder kvittar det vilket du väljer.

QUOTE]

kommer att använda tältet i fjällmiljö+skogsmiljö.

vet ej om jag kommer vinter tälta men man vet ju aldrig man kanske blir sugen på det med iframtiden;)

hur lång livslängd kan det vara på ett Hilleberg tält om man sköter det som man ska??

/pelka
 
Jag hade länge ett Akka, det fungerade bra, men nu är väven helt utsliten, och en stång är av. Det är kanske 15 år, och har *gissningsvis* använts i snitt 1 v per år. Delvis vintertältning, ett par veckor i Peru.
Så *uppskattningsvis* 15 veckors effektiv användning är vad man får. Jag hoppas/tror att ett Hilleberg slår det med god marginal, och skulle gärna höra andra uppskattningar av livslängd för både Hilleberg och Fjällräven!
 
klart värt pengarna, har ett hilleberg som är 15 år gammalt och det har andvänts minst veckor per år även vinter och det är inte slitet allas. har även ett akka 4mans som är 5 år gammalt och det är märk bart slitet i väv och så har hunden snublat på 3 st tält liner som har har lossnat i från tältet. om hunden har snublat på tält linnorna till hilleberg så har hunden gått sönder.
jonas
 

avslutad210712

Gäst
Hilleberg Staika, 6 år, ungefär 150 tältnätter varav 30-talet på vintern. Nästan i skick som nytt. Det märks såklart att det är använt eftersom det finns en del fläckar efter tex insekter men inga som helst slitageskador på linor, golv eller tältduk.

[Redigerat]
Och jag fullkomligt älskar mitt Staika så numera har jag utökat min samling med ett Unna och ett Soulo. När jag skulle köpa ett enmanstält så sneglade jag såklart på en del andra märken men med tanken på kvaliten på mitt Staika så var det egentligen en orättvis kamp för de andra märkena redan från början.
 
Jag har själv ett Nammatj 3 GT och tycker att det är perfekt för 2 vuxna eller 1 vuxen och 2 barn.
När vi var 3 vuxna, 175 cm 75 kg x3 så var det precis, och man bör vara kompisar :)

Jag var i samma kval när jag skulle handla...... 2 eller 3 manna. Nu i efterhand så tackar jag mig själv att jag tog 3 manna. Jag valde också till footprint så att jag kunde sträcka ut och vila i absiden medans ungarna läste, spelade kort och lekte i innertältet.
Och då var det skönt med myggnätet i öppningen i absiden så att jag kunde sitta där och njuta av utsikten och laga käk.
 
köp fjällräven o ta de överblivande tusenlapparna till annan utrustning, tex en internetradio så ni kan spela eran favvomusik....:)
 
En sak också skall tänka på är att Hilleberg har ett enormt bra andrahandsvärde. Skulle du vilja sälja det så får du mycket pengar tillbaka.

Gå in på prymarknaden här på utsidan, blocket eller tradera så ska du se att priserna är ganska höga men alla tälten försvinner relativt fort.

Jag har inget Hillberg själv men en kompis har och jag är väldigt imponerad av kvalitéten på dom.

//Peter
 
Hilleberg nallo gt3 jag är super nöjd även min dotter som kan springa rak lång. vi har även ett tvåmanna tält med liten absid . sen jag vart med hilleberg är det mycket lättare att fåmed familjen ut
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
The Crow Fjällräven Keb Dome 2 vs Hilleberg Allak 2? Bo och sova 1
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
95239 Hilleberg eller Fjällräven? Bo och sova 15
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
erikh1 Fjällräven - Hilleberg eller annat? Bo och sova 2
MiaWik Hilleberg Kaitum 4GT eller Fjällräven Abisko Bo och sova 25
JackLynx800 Hilleberg eller Fjällräven Bo och sova 31
såg Tältvalet står mellan Hilleberg Kaitum GT2 vs Fjällräven Akka 2 Bo och sova 5
Tobias_D Hilleberg VS Fjällräven Bo och sova 42
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
Kalkylarn Hilleberg Sand Bo och sova 4
Kalkylarn Hilleberg Atlas Bo och sova 1
Snödrivan Unna Hilleberg + tarp Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Hilleberg bivakanorak Bo och sova 0
Martin på Elsa H Tål inte Hilleberg fukt? Bo och sova 17
Pohman Hilleberg Soulu med hund Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
manlan Byta golv i gammalt Hilleberg Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
RobK Hilleberg Soulo 1 pers + hund Bo och sova 3
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
avslutmedlemskap0904 Hilleberg NAMMATJ 2 Bo och sova 1
MonicaKa Hilleberg Meshbox, erfarenheter? Bo och sova 0
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
kerk Hilleberg logotyp Bo och sova 1
Elvah Hur är Hilleberg Unna med logga i läder? Bo och sova 9
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
skogsbaronen Nya tält från Hilleberg (Helags och Soulo BL) Bo och sova 14
Haudigaudi Hilleberg Bo och sova 19
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
Still Alive Problem med Hilleberg Unna Bo och sova 4
aksello Äldre Hilleberg, lite problem Bo och sova 5
joask202 Hur ömtåligt är Hillebergs Enan? Bo och sova 9
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Calexico Hilleberg 1:a aprilskämt Bo och sova 0
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
Per-Tommy Hur packa Hilleberg Akto? Bo och sova 3
Fred2332 Hilleberg keron 3? Bo och sova 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.