Stor skillnad på "amerikanska" tält?

Nej, inte ännu en fråga om tältval –*utan mer om tältfilosofi. Har bestämt mig för att uppgradera gamla intersport-tältet inför veckotur i jämtländska fjällen nu i månadsskiftet, och kommit fram till att vad jag än väljer kommer det att vara ett lyft jämfört med de 6,3 kg som vågen nu stannar på. (Tremanna, 2 pers + hundar)

Har kollat både här och på amerikanska forum, och det verkar som att vi i Sverige har mycket högre krav än i USA. Finns ju många tältrecensioner där som hyllar ett tält för att "det regnade i flera timmar i natt och det höll!". Är det någon här som använder t ex Big Agnes lättare modeller med gott resultat? Vågar jag köpa ett sånt för 2 300 kr inkl frakt eller är det bara att slå till på ett Marmot Nusku direkt?
 
Amerikanska tält är som regel konstruerade för torrare klimat, det är inget fel på de tälten kvalitetsmässigt, de är bara inte gjorda för vårt klimat.

På senare tid har amerikanska tillverkare börjat tillverka "Europeiska" varianter av sina tält, dessa står sig minst lika bra som nordiska tält. Amerikanerna är duktiga på tält.

Exempel
Marmots "Europeiska" tält
"Amerikanskt" MuthaHubba
"Europeiskt" MuthaHubba
Båda i grönt faktiskt, amerikanska tält har en tendens att vara orangea eller gula. :)


Men frågar du en återförsäljare av Hilleberg lär de säga att Svenska tält är i en klass för sig, mest för att försvara sina vansinniga priser.
 
Ja, det är precis det som jag läst mig fram till men inte riktigt förstått, tror jag. För jag tänker ju också som att vi har ett hårdare klimat – men har vi det egentligen? Är det så mycket blåsigare/kallare/regnigare här än i vissa delar av USA egentligen? Eller är det mer en attitydfråga, att amerikanerna bara tältar under klar stjärnhimmel i Colorado?

Eller konkret: Jag är sugen på ett Big Agnes Jack Rabbit SL3, som verkar både tillräckligt stort, lätt (2,4 kg packat) och kostar mindre än t ex ett Mutha Hubba. (http://www.bigagnes.com/Products/Detail/Tent/jackrabbitsl3)

Jag fattar att det blir dragigt med all mesh och så, men bortsett från det är det inga problem med regn och vind?
 
Jag har fått för mig att Klippigabergen och Colorados högplatå är semi öknar där nederbörd inte är något större problem.

Vid yrsnö vintertid kan snön blåsa in under yttertältet och in i innertältet, gäller även sand o dyl.
 
Kombinationen yttertält som inte går ner till marken och innertält av nät kan bli vådligt dragig. Blir det sen hällregn så studsar vattnet från marken in under kanten och in i innertältet.
Bättre och 4 säsongers lider inte av dessa problem.
I hel och halvöken går det bra att sova utan tält oftast.
Grundtänket mellan US tält och europeiska skiljde sig mycket mera förr. Vintertältning och fotvandringar i Ö och N kräver regntåliga konstruktioner.
 
Nej, inte ännu en fråga om tältval –*utan mer om tältfilosofi. Har bestämt mig för att uppgradera gamla intersport-tältet inför veckotur i jämtländska fjällen nu i månadsskiftet, och kommit fram till att vad jag än väljer kommer det att vara ett lyft jämfört med de 6,3 kg som vågen nu stannar på. (Tremanna, 2 pers + hundar)

Har kollat både här och på amerikanska forum, och det verkar som att vi i Sverige har mycket högre krav än i USA. Finns ju många tältrecensioner där som hyllar ett tält för att "det regnade i flera timmar i natt och det höll!". Är det någon här som använder t ex Big Agnes lättare modeller med gott resultat? Vågar jag köpa ett sånt för 2 300 kr inkl frakt eller är det bara att slå till på ett Marmot Nusku direkt?

Jag äger två "amerikanska" tält som jag är helnöjd med, men.. Nu kan du få ett Nusku för 2249 kr!

http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOTNUSKU3P_S08

För det priset kan det inte vara fel.
 
Dammit, det var ett bra pris! Dock oroar jag mig lite för vikten, strax under 4 kg känns inte helt kul. Var nära att beställa ett Big Agnes ikväll - tills jag råkade se att golvet tydligen bara är specat för 1200 mm. Inte för att det säger mig så mycket, men få andra tält verkar ju ligga på under 5-6000?

Att man aldrig ska få shoppa ifred… :)

Förresten, vilka tält har du? Något du rekommenderar extra?
 
jag tycker oavsett var tältet tillverkas att det är trevligt om man kan sätta upp yttertältet innan innertältet.. speciellt i skitväder, gillar även att kunna skita i att ta med innertältet..
 
@ Psykonaut

Har ett tremanna som jag är helnöjd med och som kanske kan vara något för dig, MSR Mutha Hubba HP, sedan har jag ett MSR Carbon Reflex 1 för ensamturer. Har även ett HB Stalon.
 
Med risk för att vara tjatig, men jag är väldigt nöjd med mitt MSR Carbon Reflex 3 som är ett amerikanskt tält.

Lätt, väldigt stort och grymma absider. 2.158g med påse, extra linor och titan v-spikar. Underbart att rulla upp absiderna och ha fönster på båda sidorna.
 
Patric: Jag håller med helt. Men det är tyvärr inte så många tält som erbjuder den funktionen, och flera av dem som gör det är dyra och/eller tunga. Men visst borde det vara standard.

Daddy: Mutha Hubban är högintressant, liksom nya Holler som är ännu lite större och lättare. Och även Mountain Hardwears Hammerhead 3, som jag tycker verkar ha en grym planlösning. http://www.backcountry.com/mountain-hardwear-hammerhead-3-tent-3-person-3-season

Ytterligare ett är REIs egna Quarter Dome T3, löjligt lätt och billigt men har inte lyckats hitta några specar på vattenpelare. http://www.rei.com/product/761895/rei-quarter-dome-t3-tent

Christoffer: Carbon Reflex lirar inte i min prisklass. Måste dock passa på att fråga: Yttertältet på det klarar ju "bara" 1000 mm vattenpelare. Är det inte på gränsen för en regnig oktobernatt med blåst?
 
Blåsten är nog inga problem på hösten, det är ju som ett tunneltält fast med en extra takpinne. väldigt många. Hårda regnnätter är inga problem, har dock aldrig fått testa med flera regnnätter i rad. Så jag uttalar mig inte om det. Svårt att tro att det skulle vara ett problem. Men det är kanske inget vintertält. Ska ut med det 14 dagar på måndag, så då lär det bli flera regnnätter på raken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
UnderEnTarp STOR och BRED luftmadrass Bo och sova 11
peter.carlberg Stor sovsäck Bo och sova 6
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
G.Kraft Tältval - 2 personer stor abside max 2.5kg Bo och sova 13
Atomdraget Sovsäck. Fjällen. "I-vändare" (stor). Bo och sova 9
K9FORCE Hur stor är egentligen risken för punktering ? Bo och sova 31
tjoohoo Tält med stor absid. Bo och sova 12
femtroll Stort tält för stor familj Bo och sova 5
stoppenbach Hur stor tarp? Bo och sova 1
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
bilprovningen Stor sovsäck Bo och sova 8
TÄLT MED STOR ABSID FÖR LÅNG MÄNNISKA Bo och sova 4
Birgut Skillnad mellan Marmot Vapor och Marmot Limelight? Bo och sova 3
Elvah Exped Orion: skillnad olika varianter, seamsealing? Bo och sova 15
chilehead Vad är det för skillnad på olika tält? Bo och sova 13
Emmelin Skillnad på Bergans tält? Bo och sova 1
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
icz Skillnad på Säsongstält? Bo och sova 1
Millow Skillnad på Exped SynMat Basic 7.5 UL och SynMat UL 7 Bo och sova 8
Davva2 Skillnad på 3 och 4-säsongstält? Bo och sova 1
graylingman Skillnad mellan Pertex 4, Endurance och Quantum Bo och sova 20
lallen Skillnad mellan Bergans kompakt 3 och FR skule R/S 3? Bo och sova 2
martin1g Skillnad på 2000 och 5000 mm vattenpelare??? Bo och sova 8
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.