Z-rest, Therm-a-rest

Hej,

Ska byta ut min älskade skumplastrulle mot ett underlägg med mindre packmått för att få ner det i cykelväskan. Skummade forumet och det verkar som om det går att sova på Therm-a-rest Performance Ultra Light. Det har hyffsad vikt och bra packmått, 26x12cm, och jag antar att det i komfort inte ska vara sämre än det 1 cm tjocka underlägget jag hitills sovit skönt på. Såg att Cascade också tillverkar Z-rest men det fanns ingen info om detta på deras hemsida. Är det någon som vet hur stort detta är ihopvikt?
Tips på andra underlägg med små packmått och låg vikt?

...Johan...
 
Z-rest är ju skumplats det också i "äggkartongs"-variant. Det är vikbart till 13x14x51cm. Och all infon finns på deras site:

http://www.cascadedesigns.com/thermarest/ridge_rest.asp?Action=ZRest

Underlaget funkar bra att sätta på toppen av packningen med något tunn elastiskt snöre. Strukturen på underlaget och den hopvikta fyrkantiga formen gör att det sitter kvar bra. Men komforten jämfört med ett uppblåsbart underlag är inget vidare tycker jag.
 
komfort

Hej Buda!

Hittade det på deras hemsida nu, jag hade letat för dåligt.
Du tycker alltså att även det tunna Performance Ultra light har bättre liggkomfort än ett i skumplast?
Alltid skeptisk till saker som lätt går sönder och att få punka på dessa verkar inte allt för svårt, men det får bli en kompromiss. Det är ju bra att sova skönt.

...Johan...
 
Nej, jag har ingen uppfattning om UltraLite. Jag har testlegat det men vill inte uttala mig om det i längden. Använder själv ett Standard och ett Exp (den tjocka varianten) UltraLite är ju väldigt tunnt och där är det frågan om vilket som är bäst Z-rest/UltraLite. Jag anser ju att är det något man SKALL släpa på så är det SOVKOMFORT. För min del får jag ut så otroligt mycket mer av turerna om jag sover gott. Då orkar man också släpa på mer. Att tjäna några gram på ett UltraLite anser jag vara en "dålig investering"

Varken Z-rest eller UltraLite är värt att knöla ned i packväskorna. Att spänna fast det uppe på tycker jag funkar OK.

Att laga ett Term-a-rest i fält med lite silvertejp funkar fint. Ännu bättre är att ha med sig det lilla lagningskittet som finns. Att hitta ett litet hål utan vatten och diskmedel/såpa är dock svår.
 
Helt nöjd

Har själv ett UltraLite och ibland så tycker man ju att det känns lite hårt. Då brukar jag dock prova att rulla över på någon kamrats underlag och då brukar jag inse hur lyckligt lottad jag är. Jag brukar jämföra deras med att sova direkt på marken, det kanske islolerar lite men det är lika hårt.
Sov en natt utan mitt UltraLite i sommras och det vill jag inte göra om. Följande morgon så gick jag och hämtade mitt UltraLite så fort jag kunde för att kunna vila lite en stund i alla fall.
Dock så är det ju inte helt perfekt. Nu efter att ha haft det i ca två år så får jag väl erkänna att det inte "blåser" upp sig lika fort längre och att det behövs ett eller två andetag i det för att få det ordetnligt uppblåst.
 
Som det är nu står det mellan UltraLite och CampLite 3/4. Budas argument för ett lite tjockare underlägg låter vettiga så det blir nog ett CampLite. Det väger bara 200 g mer men är dubbelt så tjockt som UltraLite. Jag är inte så lång så har jag huvudet utanför underlaget räcker det med 140 cm. Hoppas föresten att det stämmer att CampLite är 140 cm långt, med tanke på att alla deras andra 3/4-längdare endast är 119 cm. (enl. Cascades hemsida)

...Johan...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Orkanödlan Tankar angående Therm-a-Rest liggunderlag Bo och sova 28
pelka Therm-a-Rest NeoAir XTherm Regular Bo och sova 14
Graget Therm-a-rest Prolite long Special Bo och sova 2
desireman Har någon erfarenhet av THERM-A-REST NEOAIR TREKKER LARGE TORSO? Bo och sova 4
Kebabnekajse Therm-a-rest - erfarenheter? Bo och sova 22
Elvah Therm-a-Rest 40th Anniversary Edition? Bo och sova 4
niklasaxelsson Therm-A-Rest Z-lite Bo och sova 23
Erik_Svensson Therm-a-Rest Neoair - handhavande frågor Bo och sova 13
SUPERENDURO Therm-a-Rest NeoAir Bo och sova 16
honkydory Therm-a-Rest Haven sovsäck 2010! Bo och sova 5
JohanCla Therm-a-rest - Trailpro eller Prolite 4? Bo och sova 4
Ylvan Therm-a-rest ProLite 3 Bo och sova 9
xaphod Bubbla på Therm-A-Rest liggunderlag Bo och sova 10
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Nahoj66 Therm-a-Rest Prolite 4 eller Expedition 5,0? Bo och sova 5
sajberjohan Vilket therm-a-rest? Bo och sova 2
neoperl Sy egen Therm A Rest stol? Bo och sova 4
mr.murphy Therm A Rest liggunderlag Bo och sova 1
Hinka Therm- a - rest Bo och sova 2
bergh extra luft i therm-a-rest? Bo och sova 5
srpp Snöbivack med 3.8 cm Therm-a-rest, för tunnt? Bo och sova 30
Mz Therm-A-Rest Bo och sova 11
realout Hur lagar man Therm-a-Rest? Bo och sova 4
johan5588 Läckande "Thern a rest" liggunderlag, garanti ? Bo och sova 8
osse Term-a-rest & väta Bo och sova 4
bjonil Hellångt eller 3/4 Therma-rest? Bo och sova 9
GustavOh Ridgerest, Z-rest eller vanligt? Bo och sova 10
ehn Skillnad på uppblåsbart liggunderlag och Z-rest? Bo och sova 10
realout Z-Rest eller Ridgerest? Bo och sova 0
FuluFreak Ridge-rest eller Z-rest? Bo och sova 7
Vatten i mitt z-rest Bo och sova 3
niben Therm-a-rest's nya?? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.